فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۴۹۰۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سرمایه‌گذاری سبز چه اثری بر اقتصاد کشورها دارد؟

سرمایه‌گذاری سبز چه اثری بر اقتصاد کشورها دارد؟

طرح‌های انتقال اقلیمی، ابزارهایی هستند برای نشان دادن اینکه سازمان، متعهد به دستیابی به یک مسیر 1.5 درجه‌ای است و مدل کسب‌وکار آن در اقتصاد «کربن صفر خالص»، سودآور باقی خواهد ماند. پنل شاخص‌های تغییر اقلیم که زیرمجموعه صندوق بین‌المللی پول است، نشان می‌دهد که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای اجتناب از آسیب‌های فیزیکی ناشی از تغییرات اقلیمی، می‌تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آخرین سناریوهای اقلیمیِ شبکه سبزسازی سیستم مالی (NGFS)، تضمین آینده‌ای با کربن کمتر نه تنها ضروری است، بلکه برای اقتصاد نیز مفید است. این گروه متشکل از 127 بانک مرکزی و ناظران مالی است که برای مدیریت ریسک‌های آب و هوایی و تقویت سرمایه‌گذاری سبز کار می‌کنند. رهبران جهان برای بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP28) در دبی گرد هم می‌آیند تا در مورد چگونگی جلوگیری از گرمای بیش از حد کره زمین به توافق برسند.

همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد، انتقال منظم اقلیم به «کربن صفر خالص» تا سال 2050 می‌تواند باعث افزایش 7 درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی شود.

COTW-green-returns

خشک‌سالی و گرما

بر اساس اعلام سازمان جهانی هواشناسی، امسال گرم‌ترین سال تاریخ خواهد بود. دما در سراسر جهان به‌طور ناموزون در حال افزایش است و به‌طور متوسط 1.2 درجه سانتی‌گراد نسبت به قبل از صنعتی شدن مناطق افزایش یافته است. خطرات اقتصادی و مالی نیز در حال افزایش هستند. مدل‌های NGFS نشان می‌دهند که خشک‌سالی و موج گرما بزرگ‌ترین منبع خطر در سراسر مناطق هستند. به‌طور خاص، کشورهای اروپایی و آسیایی بیشتر در معرض امواج گرما هستند و از طرف دیگر آفریقا، آمریکای شمالی و خاورمیانه بیشترین آسیب‌پذیری در برابر خشک‌سالی را دارند.

گذار به اقتصاد «کم‌کربن» اثرات منفی بر تقاضا خواهد داشت؛ از جمله قیمت بالاتر کربن و انرژی. اما این امر می‌تواند تا حدی با بازیافت درآمدهای کربن به سرمایه‌گذاری دولتی و کاهش مالیات‌های اشتغال جبران شود. مهم‌تر از همه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به کاهش اثرات فیزیکی تغییرات آب و هوایی می‌شود که در نهایت هزینه‌های کلان اقتصادی را کاهش می‌دهد. انتقال به اقتصاد «کربن صفر» مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در برق سبز (تجدیدپذیر) و ذخیره انرژی است. انجام این سرمایه‌گذاری‌ها نیز بده‌بستان‌هایی به همراه دارد.

شبکه NGFS

شبکه سبزسازی سیستم مالی یا NGFS، با هدف تقویت واکنش و همکاری جهانی در تحقق اهداف توافقنامه پاریس و کمک به سیستم مالی در مدیریت ریسک‌ها در سال 2017 تأسیس شد. سناریوهای اقلیمی، مکمل سناریوهای سایر سازمان‌های بین‌المللی مانند هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم و آژانس بین‌المللی انرژی هستند. صندوق بین‌المللی پول یکی از 20 سازمان بین‌المللی است که ناظر NGFS هستند و فعالانه در طراحی و تجزیه و تحلیل سناریو مشارکت دارد. انتخاب و تجسم شاخص‌های کلیدی از سناریوهای آب و هوایی NGFS توسط صندوق بین‌المللی پول در پنل شاخص‌های تغییر اقلیم انجام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.