فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۹۰۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رشد تولید ناخالص داخلی امارات در سال ۲۰۲۴ به ۳.۹ درصد می‌رسد

رشد تولید ناخالص داخلی امارات در سال 2024 به 3.9 درصد می‌رسد

پیش‌بینی بانک مرکزی امارات این است که بخش غیرنفتی در طول سال 5.4 درصد رشد کند و تورم به 2.3 درصد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی امارات (CBUAE) در گزارش سالانه خود اعلام کرد تولید ناخالص داخلی (GDP) امارات در سال 2024 به دلیل رشد قوی در بخش غیرنفتی احتمالاً تا 3.9 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در این گزارش پیش‌بینی می‌شود بخش غیرنفتی در طول سال 5.4 درصد رشد کند.

پیش‌بینی رشد صعودی امارات در حالی صورت می‌گیرد که صندوق بین‌المللی پول (IMF) رشد 3.1 درصدی برای تولید ناخالص داخلی جهانی پیش‌بینی کرده است. بانک مرکزی امارات اضافه کرد: «عملکرد پیش‌بینی‌شده امارات متحده عربی نشان‌دهنده اقتصادی مقاومتی در میان یک پس‌زمینه جهانی تحت فشار است.»

رونق اقتصاد غیرنفتی

تجارت خارجی امارات به طرز چشمگیری به عملکرد اقتصادی سال گذشته کمک کرد و صادرات غیرنفتی و صادرات کالاهای وارداتی آن با افزایش 12.3 درصدی به 756 میلیارد درهم رسید که ناشی از افزایش محموله‌های طلا، الماس و تجهیزات مخابراتی بود.

در مدت‌زمان گزارش، صادرات غیرنفتی با 12.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 299 میلیارد درهم رسید. ترکیه با 10.8 درصد صادرات به عنوان شریک اصلی صادرات غیرنفتی امارات و پس از آن هند و عربستان سعودی با 9.1 درصد قرار دارند. در مجموع بیشترین کالاهای غیرنفتی صادراتی، طلا بوده که 39.7 درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است؛ بعد از آن آلومینیوم با 6.5 درصد و روغن‌های نفتی و روغن‌های حاصل از مواد معدنی قیری با 6 درصد سهم از صادرات قرار دارند.

صادرات کالاهای وارداتی (Re-exports) نیز در سه فصل اول سال، 12.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد و به 457 میلیارد درهم رسید. عربستان سعودی با داشتن سهم 10.6 درصدی همچنان مهم‌ترین مقصد صادرات کالاهای وارداتی امارات و پس از آن عراق با 10.4 درصد و هند با 7.7 درصد قرار دارند. تجهیزات مخابراتی و الماس به‌ترتیب 17.5 درصد و 12.3 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند.

واردات در 9ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2022 به میزان قابل توجهی (16.9 درصد) نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به هزار و 13 میلیارد درهم رسید. این افزایش با رشد قوی در بخش غیرنفتی و افزایش جزئی ارز در مقابل شرکای تجاری حمایت شد.

طلا با 19.2 درصد واردات در صدر فهرست کالاهای وارداتی قرار دارد و پس از آن تجهیزات مخابراتی با 9.8 درصد، وسایل نقلیه موتوری با 6.4 درصد و الماس با 5.2 درصد قرار دارند. چین با 19 درصد از کل واردات، مهم‌ترین شریک تجاری امارات بود و پس از آن هند با 7.7 درصد و ایالات متحده با هفت درصد قرار دارند.

افزایش تورم امارات

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، تورم جهانی از 6.8 درصد در سال 2023 به 5.8 درصد در سال 2024 کاهش می‌یابد که دلیل آن کاهش محدودیت‌های طرف عرضه، مواضع انقباضی پولی در سراسر جهان، کسادی بازارهای کار و کاهش قیمت انرژی است. تورم در امارات متحده عربی از 4.8 درصد در سال 2022 به 1.6 درصد در سال 2023 کاهش یافت و بانک مرکزی امارات پیش‌بینی کرد در سال 2024 نرخ تورم به 2.3 درصد افزایش یابد که همچنان به طور قابل توجهی کمتر از میانگین جهانی است.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.