فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۵۳۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هوش مصنوعی به کمک محیط زیست آمد؛ طراحی خودرو با آلومینیوم بازیافتی!

هوش مصنوعی به کمک محیط زیست آمد؛ طراحی خودرو با آلومینیوم بازیافتی!

با توجه به اهمیت روزافزون کاهش کربن در صنایع مختلف، به‌ویژه خودروسازی و هوافضا، توسعه مواد و فناوری‌های پایدار نقش کلیدی در آینده این صنایع ایفا می‌کند. استفاده از آلومینیوم بازیافتی و کاهش وزن خودروها می‌تواند به بهبود راندمان سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

به گزارش تجارت نیوز،

یک پروژه تحقیقاتی پیشگامانه در میدلندز بریتانیا برای اولین بار در حال توسعه قطعات خودرو و هوافضا از آلومینیوم صد درصد بازیافتی است که با کاهش 30 درصدی وزن، به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. این پروژه را شرکت ریخته‌گری Sarginsons Industries با همکاری شرکت استون مارتین و با حمایت مالی 6.72 میلیون دلاری Innovate UK اجرا می‌کند. فناوری هوش مصنوعی در طراحی این قطعات نقشی کلیدی دارد و موجب کاهش هزینه‌ها و زمان تولید می‌شود.

طراحی خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در این پروژه، از طریق شبیه‌سازی پیشرفته، طرح‌های ارگانیک و طبیعی جدیدی برای اجزای شاسی استون مارتین طراحی کرده است. این سیستم طراحی خودکار، با تجزیه و تحلیل خواص مکانیکی قطعات، مواد مناسب را به شکلی بهینه در جایگاه‌های مناسب قرار می‌دهد. به این ترتیب، استحکام قطعات افزایش و در عین حال جرم آنها کاهش پیدا می‌کند. همکاری Sarginsons با شرکت Altair، که پیشرو در حوزه محاسبات پیشرفته و هوش مصنوعی است، به توسعه سریع‌تر و ارزان‌تر قطعات منجر می‌شود و کاربرد آن در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و هوافضا بهبود می‌یابد.

کاهش چشمگیر وزن و کربن

به نقل از interestingengineering، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه، کاهش 30 درصدی وزن شاسی وسایل نقلیه است. این کاهش وزن به افزایش برد خودروهای برقی و کاهش مصرف سوخت خودروهای دیگر کمک می‌کند. همچنین، استفاده از آلومینیوم بازیافتی به‌جای مواد خام با کربن بالا، میزان انتشار دی‌اکسید کربن را تا 95 درصد کاهش می‌دهد. در حال حاضر، آلومینیوم خام در اروپا 12 تن کربن در هر تن تولید می‌کند، در حالی که آلومینیوم صد درصد بازیافتی کمتر از 0.5 تن کربن در هر تن تولید می‌کند.

توسعه تکنیک‌های جدید

بخشی از پروژه شامل همکاری Sarginsons با دانشگاه برونل و شرکت GESCRAP است که به توسعه تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای بهبود ساختار دانه‌ای آلومینیوم بازیافتی می‌انجامد. این تکنیک‌ها به مقابله با ناخالصی‌های آلومینیوم بازیافتی کمک می‌کند و استحکام قطعات نهایی را افزایش می‌دهد. در نتیجه، از مقادیر بیشتری آلومینیوم بازیافتی استفاده می‌شود که موجب کاهش مصرف مواد اولیه کمیاب و کاهش تبعات محیط‌زیستی می‌شود.

این پروژه پیشگامانه نه‌تنها به بهبود کارایی و عملکرد خودروهای جدید می‌انجامد، بلکه گامی بزرگ در جهت تولید پایدارتر و کاهش اثر کربنی است. با استفاده از آلومینیوم بازیافتی و هوش مصنوعی در طراحی قطعات، آینده‌ای سبزتر و کارآمدتر برای صنعت خودروسازی و هوافضا در دسترس است. همچنین این پروژه یک تحول اساسی در این صنایع محسوب می‌شود و زمینه‌ساز نوآوری‌های بیشتر در استفاده از مواد بازیافتی و کاهش هزینه‌ها و آلودگی محیط زیست خواهد بود.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.