کد مطلب: ۸۹۳۸۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عبور تورم نقطه به نقطه یزد از ۵۰ درصد/ کدام استان‌ها در آذر ماه بیشترین تورم را تجربه کردند؟

عبور تورم نقطه به نقطه یزد از 50 درصد/ کدام استان‌ها در آذر ماه بیشترین تورم را تجربه کردند؟

بر اساس آمارهای مرکز آمار، نرخ تورم سالانه آذر ماه در 12 استان کشور بیش از 50 درصد بوده و دو استان چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، بیشترین رشد قیمت‌ها در طول این ماه را شاهد بوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر هفته گذشته بود که مرکز آمار ایران با تاخیری چند روزه، داده‌های مربوط به نرخ تورم آذر ماه سال جاری را منتشر کرد. با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران، در آذر ماه امسال نرخ تورم سالانه کل کشور به روند نزولی خود ادامه داده و رقم 44.4 درصدی را ثبت کرده است. نرخ تورم ماهانه اما از 2.2 درصد در آبان ماه به 2.9 درصد در آذر افزایش یافته و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با صعود یک درصدی در مقایسه با آبان ماه، به 40.2 درصد رسیده است.

این در حالیست که تفاوت در سبد مصرفی خانوار و عادت‌های مصرفی آنها در استان‌های مختلف کشور باعث می‌شود که نرخ تورم در این استان‌ها متفاوت باشد. به عبارت دیگر، تفاوت در نرخ تورم اقلام مختلف سبد مصرفی، از جمله خوراکی‌ها، آموزش، بهداشت و درمان، تفریحات و حمل‌ونقل، در کنار تفاوت در شیوه هزینه‌کرد خانوار مناطق مختلف، نرخ‌های گوناگونی را برای تورم در هر یک از این استان‌ها رقم زده است. این گزارش به بررسی اعداد و ارقام تورم در استان‌های کشور می‌پردازد.

12 استان با تورم سالانه بالای 50 درصد

بررسی داده‌های مرکز آمار برای نرخ تورم سالانه آذر ماه به تفکیک استان‌ها نشان‌دهنده آن است که 21 استان کشور تورمی بیش از میانگین 44.4 درصدی کل کشور تجربه کرده‌اند. در این میان چهار استان یزد با 55.7 درصد، چهارمحال و بختیاری با 51.7 درصد، کردستان با 51 درصد، و اصفهان با 50.6 درصد، نرخ تورم 12 ماهه بیش از 50 درصدی را تجربه کرده‌اند.

از سوی مقابل نیز پایین‌ترین نرخ تورم سالانه در استان‌های تهران، خوزستان و بوشهر با ارقام به ترتیب 39.2 درصدی، 41.1 درصدی و 41.3 درصدی رقم خورده است.

سالانه آذر

افزایش 1.5 برابری قیمت‌ها در استان یزد

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه آذر ماه در کل کشور در حالی در نرخ 40.2 درصدی قرار گرفته که در همین حین 23 استان تورم نقطه‌ای بالاتر از این نرخ را ثبت کرده‌اند.

تورم نقطه‌ای استان یزد نیز همچون تورم سالانه آن از مرز 50 درصد عبور کرده و به 50.5 درصد رسیده است. این به آن معنی است که یزدی‌ها در آذر ماه امسال برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌طور میانگین بیش از 1.5 برابر درصد بیشتر از آذر ماه سال 1402 هزینه کرده‌اند.

به علاوه، استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز با ثبت تورم نقطه‌ به نقطه به ترتیب 47.2 درصد و 46.6 درصدی در رده‌های بعدی بیشترین تورم نقطه‌ای در کشور قرار دارند. از سوی دیگر اما سیستان و بلوچستان با 31.2 درصد، تهران با 35 درصد و زنجان با 3537.4درصد، سه استانی لقب گرفته‌اند که کمترین رشد قیمت‌ها را در این مدت مشاهده کرده‌اند.

نقطه آذر

تورم ماهانه در کدام استان‌ها بیشتر بود؟

بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران مربوط به داده‌های تورم ماهانه است که بر اساس آن، دو استان چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با ثبت رقم 3.8 درصدی، بیشترین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول آذر ماه را تجربه کرده‌اند. پس از این دو استان نیز، استان آذربایجان غربی قرار گرفته که تورم ماهانه 3.6 درصدی را رقم زده‌اند. همچنین علاوه بر این سه استان، 6 استان دیگر نیز تورم ماهانه‌ای بیش از میانگین کل کشور ثبت کرده‌اند.

در مقابل اما استان‌های سیستان و بلوچستان با 1.7 درصد، آذربایجان شرقی با 2.3 درصد و هرمزگان با 2.4 درصد، شاهد کمترین رقم نرخ تورم ماهانه در نهمین ماه سال 1402 بوده‌اند.

ماهانه آذر(1)

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.