خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۶۳۴۲

رئیس اتاق ایران مطرح کرد

تحقق تجارت ایران و ترکیه نیازمند اهتمام ویژه بخش خصوصی

تحقق تجارت ایران و ترکیه نیازمند اهتمام ویژه بخش خصوصی

رئیس اتاق ایران بر لزوم اهتمام ویژه بخش خصوصی برای تحقق هدف‌گذاری‌های تجاری دوجانبه تأکید کرد وگفت:تحقق تجارت ۳۰ میلیارددلاری ایران و ترکیه، نیازمند اهتمام ویژه بخش خصوصی دو کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در جریان سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه به ترکیه، نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی و مسئولان دو کشور در کاخ آق‌سرای آنکارا برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت: روابط عمیق، فرهنگی، دینی و تاریخی ایران و ترکیه و حسن هم‌جواری دو کشور، به‌خوبی توانسته است همکاری دوجانبه در همه زمینه‌ها به‌خصوص در حوزه‌های تجاری و اقتصادی را تقویت کند.

صمد حسن‌زاده، افزود: همچنان حجم روابط ایران و ترکیه در مقایسه با ظرفیت و توانمندی‌های دو طرف پایین است؛ اما با تلاش مسئولان بلندپایه هر دو کشور برای تقویت مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل‌اعتماد، امکان ارتقا و توسعه سطح همکاری‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به تعیین هدف ۳۰ میلیارددلاری برای مبادلات آتی ایران ترکیه، خاطرنشان کرد: این رقم بیش از دوبرابر حجم فعلی تجارت دو کشور است که برای تحقق آن باید سخت تلاش شود و ما نیز به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی لازم است مصمم‌تر از قبل، گام‌های جدی برداریم و بهترین اقدامات را در توسعه روابط دو کشور انجام بدهیم.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های موجود همکاری میان دو کشور، بیش از این میزان است، ابراز امیدواری کرد: طی یک سال آینده، مقدمات دسترسی به این هدف فراهم شود.

حسن‌زاده گفت: در جهان امروز، بخش مهمی از مناسبات بین‌المللی بر مبنای اقتصاد و حضور در بازارهای جهانی قرار دارد و ما به‌عنوان بخش خصوصی، با استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی مکمل یکدیگر می‌توانیم نقشی راهبردی در تحکیم این مناسبات ایفا کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی‌شدن توافق‌های مهم اقتصادی که در جریان این سفر به امضا می‌رسند و همچنین توافق‌های کمیسیون مشترک دو کشور در تهران، به‌زودی شاهد جهش در توسعه همکاری‌های تجاری باشیم.

حسن‌زاده با تأکید بر نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور در توسعه مناسبات اقتصادی، گفت: دو کشو برای همکاری در بخش‌های مختلف انرژی، معادن، تجهیزات صنعتی، تجهیزات پزشکی و دارو، کشاورزی، حوزه حلال، دانش‌بنیان و همچنین تولید مشترک در همه زمینه‌ها از جمله لوازم‌خانگی، شرایط و فرصت‌های خوبی دارند و باید برای ارتقای همکاری‌ها برنامه‌ریزی کنند.

رئیس اتاق ایران، ادامه داد: ما به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی ایران، بسیار تمایل داریم همکاری‌های خود را در کنار برادران خود در کشور ترکیه توسعه دهیم و در همین‌جا ضمن دعوت برای حضور هیات های تجاری از ترکیه به‌ویژه در جریان برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در تهران، آمادگی خود را برای تبادل هرگونه اطلاعات و همکاری با دوستان خود در هر مرحله از فعالیت اقتصادی میان تجار دو کشور اعلام می‌کنیم و بیشترین کوشش خود را به انجام رسانیم.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: امیدوارم با انجام تعاملات مشترک و همکاری‌های سازنده، بتوانیم در آینده نه‌چندان دور شاهد جهش قابل‌توجه در مناسبات اقتصادی دو کشور باشیم.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.