خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۰۹

نحوه معاف از مالیات بیماران خاص چگونه است؟

نحوه معاف از مالیات بیماران خاص چگونه است؟

ماده ۱۳۷ قانون مالیات های مستقیم نحوه معاف از مالیات بیماران خاص تعیین شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول پرداخت مالیات در کشور هستند. مگر اینکه دارای شرایط خاصی باشند یا دولت آنها را از پرداخت مالیات معاف کرده باشد.

طبق موضوع ماده 137 قانون مالیاتهای مستقیم، مودی می‌تواند هزینه‌های درمانی خود، پدر، مادر، همسر، اولاد، خواهر و برادر تحت تکفل خود را از میزان مالیات یک سال خود، کسر کند. شرط لازم برای کسر مالیات، این است که هزینه‌های درمانی که مودی پرداخت کرده است، به تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رسیده باشد.

 چنانچه گواهی به تأیید وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی به علّت فقدان امکانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت ‌جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی‌ به مؤسسات بیمه ایرانی بابت انواع بیمه‌های عمر و زندگی و بیمه‌های درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی کسر می‌گردد.

در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه‌های مذکور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات‌ معلول یا بیمار یا شخصی که تکفل او را عهده‌‌دار است.

در اجرای تکلیف قانونی بند (ن) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب العلاج، هیأت وزیران «اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج» را به تصویب رساند.

دولت این تصمیم را در راستای ایجاد وحدت رویه و انسجام در منابع مالی و خدمات برای گسترش پوشش هزینه بیماران مذکور و ایجاد عدالت در دسترسی و بهره مندی از خدمات درمانی، اتخاذ کرد.

موضوع فعالیت صندوق یاد شده فراهم کردن امکان دریافت تسهیلات قرض الحسنه برای مشمولین از طریق بانک‌های عامل، فراهم آوردن زمینه تأمین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل آنان و نظایر آن که فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید، با استفاده از پایگاه اطلاعات و به منظور بهبود محافظت مالی برای مشمولین در قبال بخشی از هزینه‌های سلامت است.

منبع : اکونگار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.