فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۵۲۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

منتقد اصلی دولت سیزدهم به وزارت اقتصاد می‌رود؟/ عبدالناصر همتی؛ از مدیر پخش صداوسیما تا لقب پدر بیمه‌های خصوصی ایران

منتقد اصلی دولت سیزدهم به وزارت اقتصاد می‌رود؟/ عبدالناصر همتی؛ از مدیر پخش صداوسیما تا لقب پدر بیمه‌های خصوصی ایران

عبدالناصر همتی که از منتقدان اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم بود، حالا به عنوان گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت اقتصاد معرفی شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

پس از گمانه‌زنی‌ها و ارائه لیست‌های غیررسمی متعدد، دولت چهاردهم سرانجام امروز وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. به این ترتیب، عبدالناصر همتی که نامش در بیشتر گمانه‌زنی‌ها به چشم می‌خورد، در فهرست رسمی دولت نیز برای وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شد و حالا باید برای رسیدن به کرسی وزارت اقتصاد، رای اعتماد بهارستان‌نشینان را کسب کند.

بررسی سوابق تحصیلی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت چهاردهم

عبدالناصر همتی، زاده سال 1336 در استان همدان است. او در سال 1358 مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران دریافت کرد و تحصیلات عالی خود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته اقتصاد را در همین دانشگاه به پایان رساند. او هم‌اکنون استاد اقتصاد در دانشگاه تهران است.

از مدیر پخش صداوسیما تا لقب پدر بیمه‌های خصوصی ایران

فعالیت‌های حرفه‌ای همتی در سال 1359 و به عنوان سئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی آغاز شد. او پس از آن به صدا و سیما رفت و تا سال 1373 در این سازمان حضور داشت. مسیر شغلی همتی پس از حضور در صداوسیما به سمت صنعت بیمه کشیده شد و او طی سال‌های 1373 تا 1385 ریاست کل بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه را بر عهده داشت. تلاش‌های همتی برای خصوصی‌سازی در صنعت بیمه که پس از انقلاب، به طور کامل دولتی شده بود، سبب شد که بسیاری از فعالان این صنعت، از همتی به عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد کنند.

همتی پس از تجربه مدیر عاملی دو بانک سینا و ملی در سال‌های 1385 تا 1395 باردیگر به بیمه مرکزی بازگشت. همچنین در این میان، همتی در سال‌های 1380 تا 1398 و در 6 دوره متوالی به عنوان رئیس شورای عالی شرکت بیمه اتکایی آسیایی در تایلند انتخاب شد.

ناکامی همتی در انتخابات ریاست جمهوری

همتی که در سال 1397 سفیر ایران در چین بود، پس از خداحافظی ولی‌الله سیف با بانک مرکزی به عنوان ریاست کل این بانک منصوب شد. او تا سال 1400 و زمانی که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوی از سمت خود استعفا داد، رئیس کل بانک مرکزی باقی ماند. همتی اما با کسب 8.38 درصد آرا در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ناکام ماند. او در سال جاری نیز برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

منتقد اصلی دولت سیزدهم در راه وزارت اقتصاد

همتی در حالی به عنوان وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت چهاردهم معرفی شده که یکی از منتقدان اصلی رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم بود و بارها آمارها و سیاست‌های دولت قبل را به چالش کشید. او همچنین در آن زمان، مورد هجمه‌های بسیاری از طرف رسانه‌های نزدیک به دولت قرار گرفت و این رسانه‌ها، با ارائه آمارهایی از دوره ریاست همتی در بانک مرکزی، به او لقب سلطان چاپ دادند.

افزون بر آن، بسیاری از منتقدان همتی، سیاست‌های او در بانک مرکزی را یکی از عوامل سقوط تاریخی بورس تهران در سال 1399 می‌دانستند. با این حال، همتی در قبال سیاست‌های بورسی دولت سیزدهم نیز رویکرد انتقادی داشت و اعلام کرده بود که که وضعیت وخیم بازار سرمایه، نتیجه سیاست‌ها، تصمیمات و نگرش دولت در مورد بورس است.

از سوی دیگر، همتی در این مدت، برخی سیاست‌های محمدرضا فرزین در بانک مرکزی را نیز هدف انتقادات خود قرار داد. حال باید دید که اگر همتی موفق به جلب اعتماد نمایندگان مجلس شود، سرنوشت فرزین در بانک مرکزی چه خواهد شد؟

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.