کد مطلب: ۸۹۱۱۰۹

کارشناس بازار سرمایه:

ثبات در تصمیم‌گیری‌ها اعتماد در بازار سرمایه را تقویت می‌کند

ثبات در تصمیم‌گیری‌ها اعتماد در بازار سرمایه را تقویت می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه به تقویت اعتماد در بازار سرمایه کمک می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی اسکینی با اشاره به اهمیت اعتمادسازی در بازار سرمایه بیان کرد: علاوه براینکه تصمیمات دولت به عنوان مهمترین بازیگر بازار سرمایه، نقش بسزایی دراین بازار دارد؛ ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و اجتناب از تصمیمات خلق‌الساعه نیز به تقویت اعتماد در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

شفافیت در اعلام نرخ ها

وی افزود: در یکی دو سال اخیر مسائلی همچون نبود شفافیت نرخ خوراک و نرخ حامل‌های انرژی، قطعی گاز و برق، پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصادی، نبود شفافیت در اعلام نرخ‌ها، وضع عوارض صادراتی، حذف معافیت‌های مالیاتی صادرات، نحوه قیمت‌گذاری و حتی خروج برخی محصولات مثل خودرو از بورس کالا، برخی اظهارات در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و قیمت‌گذاری‌های دستوری برخی صنایع همگی وابسته به تصمیمات دولت بوده و به بازار سرمایه آسیب زده است.همچنین با وجود اعلام خبر وضع مالیات بر بازارهای موازی هنوز اتفاق جدی در این زمینه رخ نداده است و سیاست‌های ارزی نیز مشکلاتی به همراه داشته و عمدتاً نرخ ارز صنایع بر اساس نرخی است که اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد دارد.

اسکینی تاکید کرد: تعیین تکلیف سیاست‌های ارزی دولت نقش قابل توجهی در اعتمادسازی در بازار سرمایه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ بهره بالا به رقیبی برای بازار سرمایه تبدیل شده است، گفت: این نرخ ناشی از تصمیمات سیاست‌گذاران کلان اقتصادی است.

تقویت اعتماد با سهام‌یار

اسکینی، طرح بیمه سهام را اقدام دیگر بازار سرمایه برای تقویت اعتماد عمومی در این بازار ذکر کرد و توضیح داد: یکی از ابزارهای حمایتی از بازار سرمایه، طرح بیمه سهام است. نمونه این موضوع، اجرای موفق طرح "سهامیار" بود که سال گذشته اجرایی شد و تا حدی اعتماد از دست رفته در این بازار را ترمیم کرد.

وی با بیان اینکه صندوق‌های بازارگردانی و صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه نیز با دراختیار داشتن منابع کافی می‌توانند تا حدودی نوسانات این بازار را کنترل کنند و حامی بازار سرمایه باشند، تاکید کرد: الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز به واقعی‌تر شدن دارایی شرکت‌ها کمک کرده و برقیمت سهام هم تاثیرگذار خواهد بود. علاوه براین؛ تسهیل برخی قوانین و مقررات داخلی بازار سرمایه یا انتشار داده‌های مربوط به معاملات الگوریتمی نیزدر اعتمادسازی در بازار سرمایه موثر خواهد بود که سازمان بورس هم در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است.

اهمیت نگاه بلندمدت

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه گفت: علاوه بر دولت، سیاست‌گذاران کلان اقتصادی و نهادهای حاکمیتی، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با انجام بعضی طرح‌ها و برخی اقدامات می‌تواند نقش بسزایی را در اعتمادسازی بازار سرمایه ایفا کند. البته نباید فراموش کرد اعتمادسازی فرایندی زمانبر است و هر تصمیمی در این حوزه، باید با نگاه بلندمدت اتخاذ شود.

منبع : سنانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.