کد مطلب: ۸۹۵۸۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

پایان بورس امروز ۳۰ دی ۱۴۰۲/ دسیسه دولت برای پالایشی‌ها، بازار سهام را منفی کرد

شاخص کل ۱۹ هزار واحد فروریخت/ شاخص هم‌وزن ۸ هزار واحد عقب نشست/ حجم معاملات خرد به ۱۱.۶ میلیارد برگه سهم رسید/ ارزش معاملات خرد در سطح ۶ همتی قرار گرفت/ خروج پول حقیقی‌ها از سهام ۱۱۱۵ میلیارد تومان شد/ حقیقی‌ها ۷۰۵ میلیارد تومان از درآمد ثابت‌ها خارج کردند

پایان بورس امروز ۳۰ دی ۱۴۰۲/ دسیسه دولت برای پالایشی‌ها، بازار سهام را منفی کرد

بازیگردان امروز بازار سهام، دولت بود تا این بار با دسیسه برای پالایشی‌ها، خاطره تلخ ۱۷ اردیبهشت امسال را زنده کند. امروز ابلاغ و انتشار دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها که البته مصوب ۲۳ دی‌ماه بوده است، بازار سهام را یکپارچه سرخپوش کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها ابلاغ و منتشر شد. بر اساس این دستورالعمل که اجرای آن، بازه زمانی ابتدای امسال تا پایان سال ۱۴۰۴ را در برمی‌گیرد، فرمول فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها تغییری نداشته است.

این رویکرد در ابتدا، معامله‌گران را خشنود و امیدوار کرد اما بررسی بیشتر این دستورالعمل، نقشه دولت برای پالایشگاه‌ها را رو کرد و موجب ریزش یکپارچه نمادهای پالایشی و به تبع آن، منفی شدن کلیت بازار سهام شد.

 نگاه دقیق‌تر به مصوبه جدید دولت نشان می‌دهد که در سمت خرید فرآورده‌های نفتی، بنزین مرجع از بنزین اکتان ۹۵ سنگاپور به بنزین اکتان ۹۵ فوب خلیج فارس تغییر کرده است.

آن‌طور که تحلیلگران بازار سرمایه اعلام کرده‌اند، در سال ۱۴۰۲ نرخ خلیج فارس به‌طور میانگین ۴.۱ دلار کمتر از نرخ سنگاپور بوده است که به معنای کاهش قیمت خرید بنزین از پالایشگاه‌های داخلی خواهد بود!

در همین حال، این دستورالعمل به کاهش کرک اسپرد بنزین اکتان ۸۷ و کاهش کرک اسپرد گازوییل سولفور بالا منجر خواهد شد.

بر اساس این مصوبه، پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های پالایشی‌ها دچار تعدیلات منفی شود. ناظران سیاسی و اجتماعی معتقدند، دولت از ترس تبعات افزایش قیمت بنزین، سراغ پالایشگاه‌ها رفته و برای حفظ قیمت کنونی بنزین، پالایشگاه‌ها را دچار زیان کرده است.

عملکرد شاخص‌ها

پایان بورس30 دی

شاخص کل بورس، در روزی که ۸۴ درصد از نمادهای بازار منفی شدند،  ۱۹ هزار و ۳۳ واحد سقوط کرد تا با ریزش ۰.۸۷ درصدی در ارتفاع دو میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۴۴ واحدی متوقف شود.

شاخص هم‌وزن وضعیت بدتری داشت و با ریزش هفت هزار و ۹۹۹ واحدی، معادل ۱‌.۰۵ درصد پایین آمد تا در سطح ۷۵۴ هزار و ۳۴۰ واحدی قرار گیرد.

حجم و ارزش معاملات خرد

حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی، امروز امیدوارکننده بود و به ۱۱ میلیارد و 600 میلیون برگه سهم رسید که با ارزش ۶ هزار و 524 میلیارد تومان انجام شد.

ورود و خروج پول حقیقی

بازار سهام امروز با فرار هزار و 115 میلیارد تومانی حقیقی‌ها روبرو شد. صندوق‌های درآمد ثابت هم خروج سنگین 705 میلیارد تومانی پول حقیقی را ثبت کردند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.