کد مطلب: ۸۹۶۱۳۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

تحلیل تکنیکال سهام فولاد بهمن ۱۴۰۲ / زنگ خطر برای سهامداران فولاد به صدا درآمد

تحلیل تکنیکال سهام فولاد بهمن 1402 / زنگ خطر برای سهامداران فولاد به صدا درآمد

تحلیل تکنیکال رفتار قیمت سهام فولاد مبارکه از تشکیل یک الگوی سروشانه در نمودار قیمت این سهم خبر می‌دهد. چه سرنوشتی در انتظار پرتفوی سهامداران فولاد است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» در بازار اول بورس (تابلو اصلی) قابل معامله است. سهام این شرکت با ارزش بازار بالغ بر 491 هزار و 200 میلیارد تومان در گروه انبوه‌سازی قرار دارد.

آنالیز تابلوی معاملات «فولاد» نشان می‌دهد رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمانی که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.

تحلیل تکنیکال سهام فولاد 

بررسی تکنیکال داده‌های تاریخی قیمت سهام فولاد نشان می‌دهد، روند بزرگ این سهم همواره صعودی بوده است. در چارت زیر داده‌های تاریخی قیمت سهام فولاد در تایم‌فریم یک ماهه نشان داده شده است.

استفاده از ابزار فیبوناچی اکسپنشن، نشان می‌دهد، قیمت در آستانه رسیدن به تراز 100 درصدی این ابزار قرار دارد. از این رو، این سطح (659 تومان) به‌عنوان یک سطح مقاومتی، پیش روی سهامداران فولاد مبارکه قرار دارد. 

پس از روند اصلاحی که فولاد مبارکه در کنار کلیت بازار سهام از نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری در آن قرار گرفت، اولین نشانه‌های بازگشت به روند صعودی، با شکست محدوده 545 تا 547 تومان در چارت این سهم بروز کرد. محدوده قیمتی یادشده، آخرین سقف تاییدشده در روند اصلاحی بود که با شکست آن، نشانه قوی تغییر رفتار قیمت صادر شد. 

بررسی رفتار قیمت در زوم نزدیک‌تر نشان می‌دهد، از هفته پایانی تیرماه، قیمت سهام فولاد مبارکه اصفهان در یک کانال صعودی قرار گرفته است. برخورد‌های متعدد قیمت به خطوط کانال و واکنش به آن، حاکی از پذیرفته شدن فرکانس ابزار توسط قیمت است. 

 

با این حال، همگام با نماگرهای تالار شیشه‌ای، حال و روز معاملات سهام فولاد نیز طی چند هفته اخیر تعریف چندانی نداشته است. از این رو، حمایت‌های استاتیک پیش روی قیمت با خط افقی و باکس سبزرنگ در چارت ترسیم شده است. 

ترسیم یک چنگال زودتر از موعد ممکن است در ردیابی نقطه بازگشتی قیمت به کمک خریداران آید. به این شکل در این سناریو، قیمت با تکرار اندازه اصلاح قبلی در بازه زمانی 17 آبان تا 6 آذر، با قرارگیری روی خط میانی چنگال ترسیم شده و حمایت استاتیک در سطح 601 تا 603 تومان، شانس برگشت بالایی دارد.

اما نکته مهم در نمودار قیمت فولاد، پدیدار شدن الگوی سروشانه است. به همین واسطه، کندل قیمتی امروز و فردا اهمیت زیادی برای سهامداران فولاد دارد چرا که اگر قیمت خط گردن (Neck Line) این الگو را به سمت پایین بشکند و این شکست را تثبیت کند، روند اصلاحی فولاد عمیق‌تر خواهد شد.

در این صورت، فروشندگان شانس رساندن قیمت به حمایت سوم و نواحی کف کانال صعودی ترسیم شده را خواهند داشت.

گفتنی است، در حالی وضعیت سهام فولاد در شرایط سخت و شکننده‌ای قرار گرفته که این شرکت از لحاظ بنیادین، شرایط خوبی دارد و گزارش 9 ماهه درخشانی را در کدال منتشر کرده است. تجارت‌نیوز در گزارش «فولاد مبارکه ۶۵ هزار میلیارد تومان سود ساخت/ کوره‌های درآمدزایی فولاد داغ شد» گزارش 9 ماهه فولاد را بررسی کرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.