کد مطلب: ۸۹۵۷۱۷

ادعای جدید وزارت کشاورزی: گوشت ۲۰ هزار تومان ارزان شده است

ادعای جدید وزارت کشاورزی: گوشت 20 هزار تومان ارزان شده است

قائم‌مقام تنظیم بازار وزارت کشاورزی گفت : در دو هفته قبل با واردات دام زنده قیمت‌ها هر کیلو ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و قیمت تعادلی برای شقه گوسفندی حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است که اواخر سال به آن می‌رسیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا پیمان.پاک، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی در یک برنامه گفتگوی ویژه خبری بیان کرد
مجری: به واسطه یکی دو سال خشکسالی پشت هم و همچنین افزایش هزینه دامدار به علت حذف ارز ترجیحی که سال گذشته برای دولت یک قانون و یک تکلیف بود، مقداری حوزه دام سبک کشور لطمه خورد. در مورد ذخیره‌های تولید کشور نیز به نوعی می‌شود گفت؛ پشتوانه دامی کشور به واسطه عرضه بیشتر دام و خصوصاً دام‌های مولد به کشتارگاه دچار آسیب شده است.

پیمان‌پاک گفت: جمعیت دامی در حوزه جهاد خصوصاً در حوزه دام سبک که حوزه پراکنده‌ای است، عددی نیست که بشود روی آن خیلی تأکید کرد. دوستان روی این بحث آمار و ارقام مثل حوزه مرغ و دام سنگین کار می‌کنند، اما نکته مهم اینجاست، سالانه 11 میلیون رأس دام سبک در کشتارگاه‌های ما عرضه می‌شد ، در سال 1400 این عدد طبق آمار مرکز آمار به 16 میلیون می‌رسد  و در سال 1401، هفده میلیون. یعنی میانگین را بگیرید حدود 11 تا 12 میلیون اضافه  در دو سال گذشته دام عرضه شده؛ این یعنی از ذخایر دامی ما کاسته شده است.  

نگرانی برای نهاده‌های دامی نداریم 

قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی همچنین عنوان کرد: از ابتدای سال تا الان حدود 400 هزار تن جوی مازاد در بازارگاه داریم، در کنار آن 600 هزار تن ذخایر پشتیبانی امور دام، یعنی هیچ نگرانی بابت نهاده دامی نداریم. 

او همچنین گفت: طبق آماری که مرکز آمار منتشر کرده است، نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشتیم، این یعنی در فصل بهار و تابستان سال آینده نسبت به امسال ما 25 درصد افزایش عرضه گوشت داریم و این آثار مثبتی برای کاهش قیمت دارد .

وی افزود: آن نکته که شما اشاره کردید تا تقریباً می‌شود گفت اواسط آذر ماه آن تثبیت قیمت به واسطه وارداتی که انجام می‌دادیم کنترل شده بود. این واردات را اشاره کنم، چون در فضای مجازی دوستان بعضاً حرف‌های غیرکارشناسی می‌زنند، این واردات جمعاً پنج درصد کل تولید دام کشور نمی‌شود، اما به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنیم که بتواند کنترل و تنظیم گری کند. طی یک ماه اخیر به دلیل اینکه این گوشت از کشور‌های مختلفی می‌آید، تعطیلات ژانویه و خصوصاً در شش ماه دوم سال به دلیل سرما از یک سری از کشور‌های خاص و از نیمکره جنوبی می‌توانیم این دام را تأمین کنیم و از حوزه اوراسیا به دلیل سرمای هوا و مشکلات لجستیکی امکان آن کمتر است.

پیمان‌پاک توضیح داد:  تعطیلات ژانویه باعث شد که هم کشتارگاه‌ها تعطیل بودند و هم بحث لجستیک هوایی دچار مشکل بوده، این باعث شد که کاهش وارداتی داشته باشیم، این کاهش واردات در کنار مسأله عدم عرضه کشتارگاه باعث جهش قیمتی شد که از یکی دو هفته قبل که این افزایش واردات صورت گرفت هم قیمت تثبیت شد و هم در یک هفته گذشته یک عدد کوچک 20 هزار تومان هر کیلو دام زنده کاهش قیمت داشته، تقریباً 10 تا 20 هزار تومان هم گوشت گرم کاهش داشته بود است و قیمت تعادلی برای شقه گوسفندی حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است که اواخر سال به آن می‌رسیم. همچنین می‌توان گفت این قیمت تا اسفند ماه نزولی است و از نیمه دوم اسفند عرضه داخلی افزایش بیشتری پیدا کند. 

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.