کد مطلب: ۸۹۰۰۸۵

بررسی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱:

صعود ۲ پله‌ای رتبه جهانی صنعت بیمه ایران/ سهم ایران از حق بیمه‌های منطقه چقدر است؟

صعود 2 پله‌ای رتبه جهانی صنعت بیمه ایران/ سهم ایران از حق بیمه‌های منطقه چقدر است؟

فصل نخست سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 جایگاه جهانی صنعت بیمه ایران و مقایسه شاخص‌های این صنعت در دو سال اخیر را بررسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز: شرکت بیمه مرکزی چندی پیش طبق روال سال‌های گذشته، نسخه الکترونیکی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 را منتشر کرد و نسخه چاپی این سالنامه نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد. این سالنامه آماری که در قالب 6 فصل و هشت پیوست تهیه شده، حاصل جمع‌آوری اطلاعات لازم از فعالیت کلیه مؤسسات بیمه و فعالان این صنعت است، به عنوان مرجع رسمی اطلاعات بازار بیمه محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از اطلاعات، جداول آماری، نمودارها و آمار توصیفی - تحلیلی در زمینه عملکرد صنعت بیمه کشور را در بر دارد.

تجارت‌نیوز طی چند گزارش به بررسی این سالنامه آماری می‌پردازد که در ادامه، بخشی از فصل اول آن یعنی جایگاه جهانی صنعت بیمه ایران طی ۱۰ سال اخیر را می‌خوانید.

رشد 53 درصدی حق بیمه‌های تولیدی

بیمه مرکزی در سالنامه آماری صنعت بیمه سال 1401 ابتدا شاخص‌های اقتصاد کلان ایران را با سال گذشته مقایسه کرده است که بر اساس آن، تولید ناخالص داخلی یا GDP کشور به قیمت جاری، از 6.5 میلیون میلیارد تومان به 10.1 میلیارد تومان افزایش یافته و رتبه جهانی اقتصاد ایران از 48 به 45 رسیده است. به علاوه جمعیت کشور نیز از 84.1 میلیون نفر در سال 1400 به 85 میلیون نفر در سال 1401 افزایش پیدا کرده است.

همچنین تغییرات شاخص‌های بیمه‌ای کشور طی سال‌های 1400 و 1401 نیز در جدول زیر نمایش داده شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رشد 53 درصدی حق بیمه‌های تولیدی و بهبود دو پله‌ای رتبه جهانی صنعت بیمه کشور اشاره کرد.

با این وجود، ضریب نفوذ صنعت بیمه که از شاخص‌های مهم عملکرد این صنعت به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که چه سهمی از تولید ناخالص داخلی صرف پرداخت بابت بیمه می‌شود، در سال 1401 نسبت به سال قبل تغییر نکرده و در سطح 1.82 درصدی باقی مانده است.

سالنامه آماری صنعت بیمه 1

صنعت بیمه ایران در مقایسه با جهان

بخشی دیگر از فصل اول سالنامه آماری صنعت بیمه، مربوط به ارزیابی جهانی این صنعت طی دو سال اخیر است که طی آن شاخص‌های بازار بیمه کشور با بازار بیمه منطقه که چشم‌انداز صنعت بیمه ایران به شمار می‌رود و بازار بیمه جهان مقایسه شده که جزئیات آن در جدول زیر نمایش داده شده است.

سالنامه آماری صنعت بیمه 2

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.