کد مطلب: ۸۹۰۷۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثبت رقم ۸۳.۸ درصدی برای نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در مهر ماه/ کدام استان‌ها استانداردها را رعایت کردند؟

ثبت رقم 83.8 درصدی برای نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در مهر ماه/ کدام استان‌ها استانداردها را رعایت کردند؟

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها از نسبت‌های مهم بانکداری است که نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های بانکی در قالب وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد. گزارش بانک مرکزی، این نسبت را به تفکیک استان‌ها بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چندی پیش جدیدترین آمار و ارقام از پرداخت تسهیلات و سپرده‌گذاری در بانک‌ها تا پایان مهر ماه سال 1402 را از طریق وبسایت رسمی خود منتشر کرد. بر اساس داده‌های این گزارش، مانده تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی کشور در هفت ماهه سال جاری 6 هزار و 347 هزار میلیارد تومان بوده و مانده سپرده‌گذاری در بانک‌ها نیز به هشت هزار و 375 هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر میزان مانده سپرده‌های بانکی پس از کسر ذخیره قانونی نیز معادل هفت هزار و 575 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

یکی از داده‌های مهمی که با دسترسی به این اطلاعات می‌توان آن را استخراج کرد، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسب سپرده قانونی در شبکه بانکی ایران به تفکیک استان‌هاست. طبق آمارهای بانک مرکزی این نسبت در کل کشور از 84.1 درصد در شهریور ماه به 83.8 درصد در مهر ماه کاهش پیدا کرده است، اما این نسبت چه چیزی را نشان می‌دهد و بررسی وضعیت چه اهمیتی دارد؟

 تسهیلات به سپرده

نسبت تسهیلات به سپرده قانونی چیست؟

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی، از نسبت‌های مهم بانکی محسوب می‌شود که نشان می‌دهد چه میزان از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، به شکل تسهیلات بانکی به مردم و مشتریان بانک‌ها اعطا می‌شود.

بر اساس استانداردهای جهانی، حد تعریف شده برای نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی بین 80 تا 90 درصد است. اگر این نسبت پایین‌تر از مقدار استاندارد باشد، به این معنی است که بانک‌ها نقش کمی در تامین مالی اقتصاد دارند و بخش کمتری از منابع خود را وام داده‌اند.

از سوی دیگر، اگر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی بالاتر از بازه ذکر شده باشد، نشان‌دهنده این است که بانک‌ها بیش از توان خود وام می‌دهند و ممکن است که در آینده با کمبود وجوه نقد مواجه شوند.

کدام استان‌ها نسبت تسهیلات به سپرده استاندارد دارند؟

به استناد داده‌های بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی، همچنان در 14 استان بیش از میانگین کشوری است و در میان این استان‌ها، نسبت مذکور تنها در استان قزوین در حد استاندارد قرار دارد. به علاوه، بیشترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان خراسان شمالی با رقم 134.2 درصد ثبت شده و این نسبت در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال ‌و‌ بختیاری، به ترتیب 124.1 درصد و 110.9 درصد رقم خورده است.

از سوی دیگر اما نسبت مذکور در 16 استان کشور کمتر از محدوده مجاز است و کرمان و کرمانشاه در کنار قزوین، دیگر استان‌هایی هستند که در سطح استاندارد قراردارند. همچنین این نسبت در مناطق آزاد تجاری در کمترین سطح خود معادل 48.9 درصد قرار دارد. به علاوه نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان‌های البرز و فارس نیز 54.9 درصد و 58.3 درصد ثبت شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.