کد مطلب: ۸۹۰۸۴۷

بررسی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱:

سهم ۷۰ درصدی بیمه‌های غیردولتی از پرداخت خسارت/ کاهش ضریب خسارت شرکت‌های غیردولتی با بهبود مدیریت ریسک

سهم 70 درصدی بیمه‌های غیردولتی از پرداخت خسارت/ کاهش ضریب خسارت شرکت‌های غیردولتی با بهبود مدیریت ریسک

سالنامه آماری صنعت بیمه در سال شاخص‌های بیمه‌ای شرکت‌های بیمه دولتی و غیردولتی طی سال‌های اخیر را مقایسه کرده است و بررسی‌‌ها از افزایش سهم شرکت‌های غیردولتی از صنعت بیمه کشور حکایت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، چندی پیش شرکت بیمه مرکزی طبق روال سال‌های گذشته، نسخه الکترونیکی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 را منتشر کرد و نسخه چاپی این سالنامه نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد. این سالنامه آماری که در قالب 6 فصل و هشت پیوست تهیه شده، حاصل جمع‌آوری اطلاعات لازم از فعالیت کلیه مؤسسات بیمه و فعالان این صنعت است، به عنوان مرجع رسمی اطلاعات بازار بیمه محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از اطلاعات، جداول آماری، نمودارها و آمار توصیفی - تحلیلی در زمینه عملکرد صنعت بیمه کشور را در بر دارد.

تجارت‌نیوز طی چند گزارش به بررسی این سالنامه آماری می‌پردازد که در ادامه، بخشی از فصل دوم آن یعنی مقایسه شاخص‌های بیمه‌ای شرکت‌های بیمه دولتی و غیردولتی طی سال‌های اخیر را می‌خوانید.

افزایش سهم شرکت‌های غیردولتی از حق بیمه‌های تولیدی

بررسی وضعیت صنعت بیمه در سال 1401 حاکی از آن است که در این سال مجموعا 176 هزار میلیارد تومان بیمه‌نامه صادر شده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته 53 درصد رشد کرده است. در این میان، سهم حق بیمه تولیدی شرکت‌های دولتی معادل 48.3 هزار میلیارد تومان بوده و این رقم برای شرکت‌های غیردولتی 127.7 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

همچنین روند تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت حق بیمه‌های تولید شده توسط شرکت‌های بیمه غیردولتی به کل حق بیمه‌های تولیدی روندی صعودی را طی کرده است. طوری که این رقم از 53 درصد در سال 1390 به بیشتر از 72.5 درصد در سال 1401 افزایش پیدا کرده است.

تولیدی

سهم شرکت‌های دولتی و غیردولتی از پرداخت خسارت چقدر بود؟

بر اساس داده‌های سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 مجموع کل خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه با رشد 55.5 درصدی در مقایسه با سال گذشته، به 101 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که شرکت‌های بیمه دولتی 30 هزار میلیارد تومان و شرکت‌های غیر دولتی، 71 هزار میلیارد تومان از خسارات صنعت بیمه در سال گذشته را پوشش داده‌اند.

بررسی روند سهم شرکت‌های غیردولتی از پردخت خسارت نیز از افزایش سهم این شرکت‌ها از رقم 48 درصدی در سال 1390 به 70 درصد در سال 1401 حکایت دارد.

خسارت

کارآیی مدیریت ریسک شرکت‌های غیردولتی

یکی از شاخص‌های مهم صنعت بیمه ضریب خسارت است که از تقسیم خسارت واقع‌شده به‌ حق بیمه عاید شده برحسب درصد به‌دست می‌آید. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گزاران برگشت داده ‌شده یا خواهد شد.

در سال 1401، ضریب خسارت شرکت‌های غیردولتی معادل 79.8 درصد و شرکت‌های دولتی معادل 82.4 درصد بوده است. همچنین بر اساس داده‌های منتشر شده، از سال 1390 تا 1401 ضریب خسارت شرکت‌های دولتی تنها در سال‌های 1391 و 1397 بالاتر از شرکت‌های دولتی بوده است. در واقع به نظر می‌رسد که عملکرد شرکت‌های غیردولتی در مدیریت ریسک بیمه‌گزاران بهتر از شرکت‌های دولتی بوده و باعث شده که به نسبت، خسارت‌های کمتری به مشتریان خود پرداخت کنند.

ضریب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.