کد مطلب: ۸۹۱۰۴۱

بررسی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱:

مقایسه عملکرد شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۱/ سهم ۲۷.۵ درصدی تنها بیمه دولتی از حق بیمه‌های تولیدی

مقایسه عملکرد شرکت‌های بیمه در سال 1401/ سهم 27.5 درصدی تنها بیمه دولتی از حق بیمه‌های تولیدی

فصل سوم سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 عملکرد 38 شرکت بیمه را زیر ذره‌بین قرار داده است. گزارشی که از پیشتازی بیمه ایران در زمینه تولید حق بیمه و پرداخت خسارت حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت بیمه مرکزی چندی پیش طبق روال سال‌های گذشته، نسخه الکترونیکی سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1401 را منتشر کرد و نسخه چاپی این سالنامه نیز به‌زودی در دسترس قرار می‌گیرد. این سالنامه آماری که در قالب 6 فصل و هشت پیوست تهیه شده، حاصل جمع‌آوری اطلاعات لازم از فعالیت کلیه مؤسسات بیمه و فعالان این صنعت است، به عنوان مرجع رسمی اطلاعات بازار بیمه محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از اطلاعات، جداول آماری، نمودارها و آمار توصیفی - تحلیلی در زمینه عملکرد صنعت بیمه کشور را در بر دارد.

تجارت‌نیوز طی چند گزارش به بررسی این سالنامه آماری می‌پردازد که در ادامه، بخشی از فصل سوم آن یعنی مقایسه عملکرد شرکت‌های بیمه در سال گذشته اخیر را می‌خوانید.

نگاهی به صنعت بیمه ایران در سال گذشته

در سال 1401 صنعت بیمه ایران متشکل از 38 شرکت بیمه بود. بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی و 23 شرکت بیمه غیردولتی در سرزمین اصلی فعالیت می‌کنند. به علاوه، پنج شرکت بیمه حافظ، امید، متقابل کیش و متقابل اطمینان متحد قشم و آسماری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند و سه شرکت بیمه خاورمیانه، باران و کاریزما نیز تحت عنوان شرکت‌های تخصصی بیمه زندگی به شمار می‌روند. همچنین 6 شرکت بیمه اتکایی امین، اتکایی ایرانیان، اتکایی ایران معین، اتکایی سامان، اتکایی تهران رواک و اتکایی آوای پارس نیز در زمینه عملیات اتکایی مشغول به کار هستند.

بیمه ایران 48 هزار و 360 میلیارد حق بیمه صادر کرد

بررسی وضعیت حق بیمه‌های تولید شده به وسیه این شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد که بیمه ایران با تولید 48 هزار و 360 میلیارد حق بیمه، به تنهایی 27.5 درصد از بازار بیمه ایران را تصاحب کرده است. در میان شرکت‌های بیمه غیردولتی بیشترین سهم از حق بیمه‌های تولیدی با رقم 11.7 درصدی مربوط به بیمه دانا است که 20 هزار و 610 میلیارد تومان حق بیمه صادر کرده است. همچنین بیمه آسیا با حق بیمه تولیدی 19 هزار و 455 میلیارد تومانی، سهمی 11 درصدی در صنعت بیمه دارد.

تولیدییی

وضعیت شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت

از سوی دیگر و با در نظر گرفتن خسارت‌های پرداختی نیز تنها شرکت دولتی بیمه در صدر قرار دارد. طوری که بیمه ایران با پرداخت 30 هزار و 108 میلیارد تومان خسارت، پوشش حدود یک‌سوم از کل خسارت‌های صنعت بیمه را پوشش داد. برخلاف بخش حق بیمه تولیدی، بیمه آسیا خسارت‌های بیشتری نسبت به بیمه دانا پرداخت کرده است. طوری که بیمه آسیا و دانا با پرداخت به ترتیب 11 هزار و 55 میلیارد تومان و 10 هزار و 739 میلیارد تومان خسارت، 10.9 درصد و 10.6 درصد از سهم کل بازار را تصاحب کرده‌اند.

خسارتتت

کدام شرکت بیشترین ضریب خسارت را رقم زد؟

ضریب خسارت یکی دیگر از شاخص‌های مهم صنعت بیمه است که از تقسیم خسارت واقع‌شده به‌ حق بیمه تولیدی برحسب درصد به‌دست می‌آید. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گزاران برگشت داده ‌شده یا خواهد شد.

مطابق انتظارات، شرکت‌های تخصصی حوزه بیمه زندگی کمترین ضریب خسارت را در سال 1401 ثبت کرده‌اند. به نحوی که این رقم برای بیمه باران 2.7 درصد، بیمه خاورمیانه 16.6 درصد و بیمه کاریزما 40 درصد است. در میان دیگر شرکت‌های بیمه اما شرکت بیمه کارآفرین با ثبت رقمی 48.2 درصدی، کمترین ضریب خسارت را به خود اختصاص داده است.

در مقابل اما شرکت بیمه متقابل اطمینان متحد قشم با ضریب خسارت با 181 درصدی، بیشترین رقم این نسبت را به ثبت رسانده است. به علاوه، بیمه‌های دی و سرمد نیز با ارقام 95.1 درصدی و 92.4 درصدی نیز در رده‌های بعد جای گرفته‌اند.

ضریبب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.