کد مطلب: ۸۹۲۸۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در آبان به ۸۳.۹ درصد رسید

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در آبان به 83.9 درصد رسید

بر اساس آمارهای بانک مرکزی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها که از نسبت‌های مهم بانکداری به شمار می‌رود، در آبان ماه سال جاری تنها در چهار استان در محدوده استاندارد قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به تازگی آخرین آمار و ارقام از پرداخت وام و سپرده‌گذاری در بانک‌ها مربوط به پایان آبان ماه سال 1402 را به‌روزرسانی کرد. بر اساس داده‌های این گزارش، بانک‌های کشور در هشت ماهه سال جاری، در مجموع 6 هزار و 472 هزار میلیارد تومان وام به متقاضیان پرداخت کرده‌اند و رقم سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز به هشت هزار و 530 هزار میلیارد تومان رسیده است. از سویی دیگر نیز میزان سپرده‌های بانکی پس از کسر ذخیره قانونی نیز معادل هفت هزار و 710 هزار میلیارد تومان رقم خورده است.

بخشی از گزارش بانک مرکزی مربوط به یکی از مهم‌ترین نسبت‌ها در شبکه بانکی، یعنی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسب سپرده قانونی است. بر اساس این گزارش، در پایان آبان ماه امسال نسبت مذکور در کل کشور با کاهش 1.2 واحد درصدی نسبت به آغاز سال جاری به 83.9 درصد رسیده است. اما این نسبت در مقایسه با آبان ماه سال گذشته 2.9 واحد درصد صعودی شده است.

نسبت سپرده آبان

چرا نسبت تسهیلات به سپرده مهم است؟

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی، شاخصی است که نشان می‌دهد چه درصدی از سپرده‌های جذب شده توسط بانک‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، در قالب وام بانکی در اختیار مردم و مشتریان بانک قرار می‌گیرد.

استانداردهای جهانی حدی 80 تا 90 درصدی را برای تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی تعیین کرده‌اند. اگر نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی بالاتر از بازه ذکر شده باشد، نشان‌دهنده این است که بانک‌ها بیش از توان خود وام می‌دهند و ممکن است که در آینده با کمبود وجوه نقد مواجه شوند. در مقابل اما اگر این نسبت پایین‌تر از مقدار استاندارد باشد، به این معنی است که بانک‌ها نقش کمی در تامین مالی اقتصاد دارند و بخش کمتری از منابع خود را وام داده‌اند.

نسبت تسهیلات به سپرده به تفکیک استان‌ها

آمار و ارقام گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در پایان آبان ماه نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی، در 15 استان بیش از میانگین کشوری است و در این میان، نسبت مذکور تنها در دو استان قزوین و کرمان در حد استاندارد قرار دارد. به علاوه، بیشترین میزان نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی در استان خراسان شمالی با رقم 133.7 درصد رقم خورده و این نسبت در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام، به ترتیب 126.4 درصد و 112.5 درصد ثبت شده است.

در طرف دیگر اما نسبت مذکور در 15 استان کشور کمتر از کف استاندارد مجاز است و کردستان و کرمانشاه، دیگر استان‌هایی هستند که در سطح استاندارد قرار دارند. همچنین این نسبت در مناطق آزاد تجاری در کمترین سطح خود معادل 48.8 درصد ثبت شده است. به علاوه نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان‌های البرز و فارس نیز به ترتیب 54.9 درصد و 58.8 درصد رقم خورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.