کد مطلب: ۸۹۵۲۲۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مانده تسهیلات بانکی در پایان آذر به ۶,۵۷۷ همت رسید/ کمترین وام در کدام استان پرداخت شد؟

مانده تسهیلات بانکی در پایان آذر به 6,577 همت رسید/ کمترین وام در کدام استان پرداخت شد؟

بر اساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی، تهرانی‌ها 54 درصد از مانده سپرده‌ها و 59 درصد از مانده تسهیلات تا پایان 9 ماهه امسال را تصاحب کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان پاییز سال 1402 بانک مرکزی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، داده‌های مرتبط با سپرده‌ها و وام‌های بانکی پرداخت شده به تفکیک استان‌ها در پایان آذر ماه سال جاری را منتشر کرد؛ گزارشی که حاوی آمار و ارقام مانده تسهیلات اعطایی و سپرده‌های جذب‌شده در بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی است.

بررسی گزارش منتشر کرده، حاکی از آن است که مانده تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌های کشور در پایان آذر ماه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 33.3 درصد رشد کرده است. به علاوه، مبلغ مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی نیز طی همین مدت رشدی 30.8 درصدی را شاهد بوده است.

مانده تسهیلات آذر

آمار مانده تسهیلات و سپرده‌ها در 9 ماهه 1402

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهند که مانده تسهیلات اعطا شده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در پایان پاییز امسال 6 هزار و 577 هزار میلیارد تومان رقم خورده است. این در حالیست که این میزان نسبت به آذر سال گذشته بیش از هزار و 642 هزار میلیارد تومان و در مقایسه با آغاز سال جاری، 993 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بررسی آمار مانده سپرده‌های بانکی تا پایان آذر ماه نیز حاکی از آن است که ایم رقم با افزایش بیش از دو هزار هزار میلیارد تومانی نسبت به آبان سال گذشته و هزار و 423 هزار میلیارد تومانی از آغاز سال جاری، به حدود هشت هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سلطه تهران بر سپرده‌ها و تسهیلات بانکی

به دلیل اینکه دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در تهران قرار گرفته است و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌های پایتخت انجام می‌شود، رقم مانده سپرده‌های بانکی و وام‌های پرداختی، در استان تهران اختلاف قابل توجهی نسبت به دیگر استان‌ها دارد. طوری که چهار هزار و 711 هزار میلیارد تومان، معادل 54 درصد از کل سپرده‌ها در بانک‌های تهران سپرده‌گذاری شده و سه هزار و 862 هزار میلیارد تومان، معادل حدود 59 درصد از کل تسهیلات نیز توسط بانک‌های این استان پرداخت شده‌اند.

مردم کدام استان بیشترین سپرده را در بانک دارند؟

پس از استان تهران بیشترین سپرده‌گذاری در بانک‌های استان اصفهان با رقمی در حدود 430  هزار میلیارد تومان انجام شده است. استان خراسان رضوی نیز با مانده سپرده‌های 364 هزار میلیارد تومانی در رده سوم قرار جای دارد. در سویی دیگر اما مردم استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی، کمترین سپرده‌ها را در بانک‌ها قرار داده‌اند.

کدام استان کمترین وام را داد؟

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که پس از پایتخت، بانک‌های استان اصفهان با مانده تسهیلات بیش از 279 هزار میلیارد تومانی در رده بعدی قرار دارند. حدود 223 هزار میلیارد تومان از تسهیلات نیز توسط بانک‌های استان خراسان رضوی به متقاضیان در این استان پرداخت شده است.

در مقابل اما تا پایان آذر ماه، استان‌های کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی، کمترین میزان مانده تسهیلات را در مقایسه با دیگر استان‌ها ثبت کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.