کد مطلب: ۸۹۵۴۹۸

در گفتگوی «تجارت‌نیوز» با بهاءالدین حسینی هاشمی مطرح شد:

هدف نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد محقق نخواهد شد/ نرخ رشد نقدینگی تا آخر سال افزایش پیدا می‌کند

هدف نرخ رشد نقدینگی 25 درصد محقق نخواهد شد/ نرخ رشد نقدینگی تا آخر سال افزایش پیدا می‌کند

در حالی که بانک مرکزی، هدفی 25 درصدی را برای نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال مشخص کرده، یک کارشناس اقتصادی معنقد است که این نرخ در بهترین حالت، در سطح 27 درصدی باقی خواهد ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چندی پیش جدیدترین آمارها از نرخ رشد نقدینگی در آذر ماه سال جاری را منتشر کرد و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در اظهارات اخیر خود، بر آمارهای منتشر شده مهر تایید زد. بر این اساس، نرخ رشد نقدینگی در آذر ماه امسال به 27 درصد رسیده که این رقم 0.8 واحد درصد بیشتر از آبان ماه است.

نرخ رشد نقدینگی در حالی در آذر ماه افزایش یافته، که در ماه‌های گذشته روندی نزولی را طی کرده بود اما حالا با این رشد، نگرانی‌هایی را برای روند خود در ماه‌های آینده ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، بانک مرکزی در ابتدای سال جاری، هدفی 25 درصدی برای نرخ رشد نقدینگی در پایان سال 1402 تعیین کرده بود که حالا با توجه به رشد این نرخ در آذر ماه، دستیابی به این هدف، دور از انتظار به نظر می‌رسد.

تجارت‌نیوز برای بررسی روند نرخ رشد نقدینگی و پیش‌بینی آن تا پایان سال جاری، با بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداخت. طبق تحلیل‌های حسینی هاشمی، نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال به هدف 25 درصدی نمی‌رسد و اگر شرایط ایده‌آل باشد، این نرخ در همین سطح فعلی 27 درصدی باقی خواهد ماند. البته سناریو با احتمال بالاتر، افزایش سرعت رشد نقدینگی در ماه‌های پایانی سال است.

افزایش مشکلات دولت و بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال

حسینی هاشمی در ابتدای این گفتگو، تصریح کرد: «رشد نقدینگی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها، انضباط مالی دولت و بانک‌هاست. با توجه به اینکه با نزدیک شدن به پایان سال، دولت باید پرداخت‌های اضافه مثل سودها، پاداش‌ها و عیدی‌ها را انجام دهد، بعید به نظر می‌رسد که بتواند بدون استقراض از بانک مرکزی سال جاری را به پایان برساند. به علاوه، معمولا بانک‌ها نیز در پایان سال با مشکلات مالی بیشتری مواجه می‌شوند و پرداخت‌های بیشتری دارند.»

مسیر نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال

این کارشناس اقتصادی در ادامه پیش‌بینی کرد که در ماه‌های آتی، دولت و بانک‌ها در یک تنگنای مالی قرار می‌گیرند. وی همچنین توضیح داد: «حال اگر دولت بتواند تا پایان سال استقراضی از بانک مرکزی نداشته باشد و بانک‌ها نیز بتوانند تا پایان سال انضباط مالی خود را حفظ کنند، احتمالا نرخ رشد نقدینگی در پایان سال در همین سطح 27 درصد باقی خواهد ماند.»

وی همچنین افزود: «با این حال، با توجه به اینکه پرداخت‌ها در ماه‌های پایانی سال بیشتر خواهد شد، بعید است که نرخ رشد نقدینگی در این سطح باقی بماند و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر سال افزایش یابد.»

ناهمخوانی آمارها با واقعیت‌های اقتصادی

حسینی هاشمی در بخش پایانی اظهارات خود، گریزی نیز به آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی زد و تاکید کرد: «مشخص نیست که تا چه اندازه می‌توان به آمارهای منتشر شده از نرخ رشد نقدینگی اعتماد کرد؛ زیرا آنچه که به عنوان نرخ رشد نقدینگی اعلام می‌شود با آنچه که در بازارها حس می‌شود همخوانی ندارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.