کد مطلب: ۹۰۰۳۳۰

نقش اصلاح حدنصاب سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده بانکی برای صندوق‌های بادرآمدثابت

نقش اصلاح حدنصاب سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده بانکی برای صندوق‌های بادرآمدثابت

مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص حد نصاب صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در اوراق سپرده خاص، فضای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت صندوق‌ها در این اوراق را بهبود می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دانیال آستانه، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی، در خصوص «تاثیر ابلاغیه اخیر مبنی بر اصلاح حدنصاب سرمایه‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی برای صندوق‌های با درآمد ثابت» نوشت: برای بررسی دقیق اثرگذاری یک ابزار مالی جدید بر عملکرد ابزار دیگر یا بازار ابزار دیگر، ابتدا باید ویژگی‌های تعیین کننده‌ای که سرمایه‌گذاران را به سمت آن اوراق سوق می‌دهد، بررسی کنیم؛ اوراق گواهی سپرده جدید بانکی، از جنبه‌های مختلف، فرصتی موازی با تامین مالی از بازار سرمایه بوده و علت وجودی آن بهره‌مندی نظام بانکی از نرخ بهره واقعی کشور است.

همانطور که در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، نرخ تمام‌شده پول در اقتصاد پولی کشور بسیار بالا رفت و بنگاه‌ها برای تامین مالی با نرخ هایی در حدود ۳۵ درصد روبرو بوده‌اند. این امر از جایی قوت گرفت که با رکود بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در بازار سهام، مبالغ زیادی نقدینگی وارد فرصت‌های ریالی به خصوص صندوق‌های درآمد ثابت شده و در کنار آن نیز نرخ تمام شده پول بالا رفت.

جدا از پرداختن به خسران نرخ بالای پول برای صنایع کشور در تامین مالی و آثار بعدی آن بر تورم، این مسئله موجب هدایت نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت و بی بهره ماندن سیستم بانکی از تامین وجوه شد. اقدام اخیر بانک مرکزی در معرفی اوراق سپرده خاص، به‌عنوان یک حرکت رقابتی برای باز پس گرفتن نقدینگی از بازار سرمایه قابل تشریح است.

اوراقی با نگهداشت بالای وجوه و ارائه نشدن نرخ جذاب در صورت شکست سپرده ویژگی اصلی مورد بحث به حساب می‌آید زیرا در مقایسه با نرخ شکست پایین، جابجایی نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت به این اوراق محتمل نبوده و خروج پول از صندوق‌ها را می‌توان به بازار سرمایه و یا سرمایه‌گذاری در ارز و طلا بواسطه ریسک‌های اخیر هدایت کرد.

با مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص حد نصاب صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در اوراق سپرده خاص، فضای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت صندوق‌ها در این اوراق بهبود یافته و در صورتی که صندوق‌ها ماندگاری وجوه بالایی را محاسبه کرده می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.باید دقت داشته باشیم، از آنجا که نرخ شکست این اوراق جذابیت خاصی نداشته و صندوق‌های زیادی هم به طور مرتب با تراز ناپایدار صدور و ابطال وجوه روبرو هستند، در حال‌حاضر این فرصت برای این دسته از صندوق‌ها هیچ جذابیتی نداشته و رغبتی برای این ریسک بزرگ نخواهند داشت؛ همچنین با توجه به نیاز برخی از صندوق‌های بزرگ بازار که انباشت منابع آن‌ها پایدارتر است، این نرخ می‌تواند خروج پول آن‌ها را کنترل و فرصت سرمایه‌گذاری را به این صندوق‌های بزرگ بدهد.

رقابت بین بازار پول و بازار سرمایه بر سر نرخ، نباید به زمین پینگ‌پنگی بدل شود که مرتبا فرصت‌های با نرخ بالاتر از سود در اختیار بازار دیگر قرار بگیرد، زیرا خلق مرتب ابزارهای رقابتی تله بزرگی است که نهایتا نرخ تمام شده پول را با ضریب تکاثر بالایی جابجا می‌کند.

امروز با مرتبط کردن اوراق سپرده خاص به بازار سرمایه نرخ سود درآمد ثابت بازار سرمایه را بالاتر خواهیم برد و رقابت بعدی نیز مخرب خواهد بود. این مسئله عمده استفاده‌کنندگان از سپرده‌های خاص فقط سپرده‌های بانکی قبل خود را به حالت جدید تبدیل کرده و با توجه به آنکه پول جدیدی وارد سیستم بانکی کشور نشده، احتمال افزایش نرخ بهره را بالاتر برده و می‌تواند برای اقتصاد کشور خاتمه تلخی داشته باشد.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.