فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۹۱۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نسبت تسهیلات به سپرده‌های فروردین‌ماه به ۸۳.۹ درصد کاهش یافت

نسبت تسهیلات به سپرده‌های فروردین‌ماه به 83.9 درصد کاهش یافت

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در پایان فروردین‌ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.3 واحد درصد افت کرد. بیشترین رقم این نسبت نیز به استان خراسان شمالی رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در روزهای گذشته گزارش وضعیت مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر اساس داده‌های این گزارش، رقم مانده سپرده‌های بانکی در پایان فروردین‌ماه بالغ بر ۹ هزار و ۹۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به مقطع مشابه در سال قبل به میزان ۳۵ درصد رشد کرده و نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۸.۶ درصد افزایش یافته است. با کسر سپرده قانونی، یعنی بخشی از سپرده‌ها که طبق قانون بانک‌ها موظف هستند ذخیره کنند و برای تسهیلات‌دهی از آن استفاده نکنند، این رقم به 9 هزار و 162 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به‌علاوه، مانده تسهیلات اعطایی از سوی شبکه بانکی، رقمی بالغ بر هفت هزار و ۶1۴ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه قبلی بیش از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین این رقم نسبت به پایان سال قبل به میزان ۷.۷ درصد افزایش یافته است.

یکی از داده‌های حائز اهمیت در صنعت بانکداری، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی است که در گزارش بانک مرکزی نیز به آن پرداخته شده است. این نسبت نشان می‌دهد چه مقدار از وجوه سپرده‌گذاری‌شده نزد بانک‌ها، دوباره از طرف آنها وام داده می‌شود.

فروردین 03 تسهیلا به سپرده

کاهش نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در سال 1403

بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی، بازه مورد قبول نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی رقمی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. اگر این نسبت بالاتر از این رقم باشد، به این معناست که بانک‌ها بیش از حد استاندارد اقدام به اعطای تسهیلات کرده‌اند و ممکن است در آینده با مشکل تامین نقدینگی مواجه شوند. اما اگر این نسبت کمتر از حد استاندارد باشد، نشان‌دهنده مشارکت ناکافی بانک‌ها در تامین مالی بنگاه‌ها و خانوار است.

بررسی داده‌های ارائه‌شده در گزارش جدید بانک مرکزی حاکی از آن است که در پایان فروردین‌ماه نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی در کل کشور رقمی معادل ۸۳.۹ درصد بوده است. این در حالی است که این نسبت در پایان فروردین‌ماه سال قبل برابر با ۸۵.۲ درصد و در اسفندماه معادل 85.1 درصد بود که نشان‌دهنده کاهش حجم تسهیلات نسبت به سپرده‌ها در سال جاری است.

وضعیت نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطاشده از سوی بانک‌های 9 استان کشور، بیشتر از سپرده‌هایی بوده که جذب کرده‌اند. به این ترتیب، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی در این 9 استان بالاتر از 100 درصد رقم خورده است. این نسبت در استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به‌ترتیب با ارقام ۱۵۲ درصد، ۱۳۴ درصد و ۱۲۵ درصد، بالاترین میزان در بین استان‌‌ها ثبت شده است.

در مقابل اما نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در ۱۲ استان کشور کمتر از حد قابل قبول بوده و مناطق آزاد، استان البرز و استان فارس به‌ترتیب با ارقام ۴۴ درصد، ۵۴ درصد و ۵۸ درصد، کمترین میزان این نسبت را به خود اختصاص داده‌اند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.