فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۳۱۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش تزریق پول در بازار باز به ۲۵ هزار میلیارد تومان/ ارزش ریپوهای تسویه نشده به ۲۵۸ هزار میلیارد تومان رسید

کاهش تزریق پول در بازار باز به 25 هزار میلیارد تومان/ ارزش ریپوهای تسویه نشده به 258 هزار میلیارد تومان رسید

با کاهش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار این هفته، میزان وام‌دهی بانک مرکزی در این بازار نیز به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که به طور هفتگی، با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، جدیدترین بروز‌رسانی‌ها از وضعیت بازار باز و بازار بین بانکی را ارائه می‌کند، به تازگی گزارش مربوط به هفته جاری را نیز منتشر کرد.

بررسی گزارش هفت روز منتهی به 24 تیرماه حاکی از آن است که پس از افزایش نسبی در سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز هفته گذشته، این رقم در هفته جاری بار دیگر کاهشی شده است. به علاوه، همسو با این کاهش در سفارش‌ها، بانک مرکزی نیز رقم تزریق پول خود در این بازار را کاهش داده است.

بازار باز

بانک مرکزی چقدر به بانک‌ها وام داد؟

در هفته جاری پانزدهمین حراج بازار باز سال 1403 با موضع عملیاتی توافق بازخرید انجام شد. با استناد به گزارش بانک مرکزی، 13 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در این حراج مشارکت کردند و سفارش‌های خود برای جذب منابع نقدی را ارسال کردند.

همچون چند هفته اخیر، سفارش‌های بانک‌ها در بازار باز این هفته نیز با دو سررسید متفاوت ارسال شد. سررسید سه هزار و 400 میلیارد تومان از این سفارش‌ها 85 روزه بود و 22 هزار و 480 میلیارد تومان سفارش نیز با سررسید 85 روزه به دست بانک مرکزی رسید. به این ترتیب، مجموع سفارش‌های بانک‌ها در بازار باز این هفته 25 هزار و 880 میلیارد تومان بود که پایین‌ترین رقم ثبت شده در دو سال اخیر محسوب می‌شود.

بانک مرکزی در واکنش به این سفارش‌ها، همه آنها را پذیرفت و این مبلغ را با حداقل نرخ توافق بازخرید 23 درصدی به بانک‌ها وام داد. این در حالیست که در همین مدت، 17 هزار و 750 میلیارد تومان از مبالغی که بانک‌ها در هفته قبل قرض گرفته بودند، سررسید شد و به منابع بانک مرکزی بازگشت. البته 258 هزار و 160 میلیارد تومان از این استقراض‌ها از مراحل قبل و مرحله جاری بازار باز، همچنان تسویه نشده است.

بازار باز چگونه عمل می‌کند؟

بازار باز یکی از سازوکارهای بسیار مهم در نظام بانکی محسوب می‌شود که بانک‌‌ها می‌توانند با استفاده از آن کسری‌ وجوه نقد خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند. در طرف دیگر این بازار، بانک مرکزی نیز می‌تواند با مشخص کردن میزان وام‌دهی، سیاست‌های مد نظر خود را به اجرا بگذارد.

بانک‌هایی که با کسری وجوه نقد دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند سفارش‌های خود برای دریافت این وجوه را در بازار باز ارسال کنند و بانک مرکزی نیز بر اساس سیاست‌های خود، همه یا بخشی از این سفارش‌ها را می‌پذیرد و مبلغ مورد نیاز آنها را فراهم می‌کند.

این معامله بین بانک مرکزی و بانک‌ها به شکل خرید و بازخرید اوراق بهادار انجام می‌شود. در واقع بانک‌ها اوراق در اختیار خود را به بانک مرکزی می‌فروشند و وظیفه دارند در زمان سررسید، آن اوراق را با نرخ سودی مشخص که همان نرخ ریپو است، بازخرید کنند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.