فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۷۹۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مانده تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها به ۲۷۲ همت رسید/ دست‌ودل‌بازی بانک آینده برای خودی‌ها ادامه دارد

مانده تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها به 272 همت رسید/ دست‌ودل‌بازی بانک آینده برای خودی‌ها ادامه دارد

مانده تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها در حالی در پایان خردادماه به 272 هزار میلیارد تومان رسیده که حدود یک‌سوم این مبلغ سهم بانک آینده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی که از ابتدای سال 1402 آمار و ارقام مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با بانک‌ها را به طور فصلی منتشر می‌کند، اخیراً این داده‌ها را تا پایان خردادماه 1403 به‌روزرسانی کرده است. نکته مثبتی که در مورد ارائه این داده‌ها وجود دارد آن است که برخلاف دوره‌های قبل که آمار به طور قطره‌چکانی منتشر می‌شد، داده‌های مربوط به 27 بانک در پایان بهار امسال به طور یک‌جا روی وب‌سایت بانک مرکزی قرار گرفته است.

بررسی آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی حاکی از آن است که از میان 27 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی که آمار مانده تسهیلات اشخاص مرتبط با خود را منتشر کرده‌اند، این رقم برای چهار بانک صنعت و معدن، توسعه تعاون، ایران و ونزوئلا و همچنین پست بانک ایران معادل صفر است. با این حال، مجموع مانده تسهیلات اشخاص مرتبط 23 بانک دیگر به 272 هزار و 69 میلیارد تومان رسیده است.

مرتبطط

کدام بانک بیشترین رقم مانده تسهیلات اشخاص مرتبط را ثبت کرده است؟

با استناد به آمارهای بانک مرکزی، حدود یک سوم از کل مبلغ مانده تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها در پایان خردادماه به بانک آینده اختصاص دارد. طوری که این رقم در پایان سه‌ماهه نخست سال عدد 86 هزار و 318 میلیارد تومان را ثبت کرده است. همچنین بانک‌های شهر و ایران زمین نیز با رقم مانده تسهیلات به‌ترتیب 30 هزار و 984 میلیارد تومانی و 27 هزار و 265 میلیارد تومانی در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

به علاوه، در ادامه این فهرست نام سه بانک گردشگری، موسسه اعتباری ملل و بانک ملت نیز با آمار مانده تسهیلات اشخاص مرتبط به ترتیب 27 هزار و 219 میلیارد تومان، 23 هزار و 505 میلیارد تومان و 23 هزار و 358 میلیارد تومانی به چشم می‌خورد.

در مقابل اما به جز بانک‌هایی که رقم مانده تسهیلات اشخاص مرتبط آنها صفر است، کمترین میزان این رقم در بانک مسکن با 110 میلیارد تومان، بانک سرمایه با 209 میلیارد تومان و بانک خاورمیانه با 260 میلیارد تومان رقم خورده است.

افراد مرتبط به بانک‌ها چه کسانی هستند؟

با استاد به آیین‌نامه تسهیلات و اشخاص مرتبط مصوب سال 1389 اشخاص مرتبط بانک‌ها، آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی محسوب می‌شوند که به‌واسطه مالکیت، مدیریت یا نظارت بتوانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های بانک یا موسسه اعتباری اعمال کنترل کنند یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند؛ به نحوی که بانک را به منبع تامین مالی ترجیحی خود تبدیل کنند.

به علاوه، مدیران بانک‌ها، حسابرس مستقل و بازرس قانونی، سهامداران حقیقی بالای یک درصد و بستگان درجه اول تا سوم آنها نیز اشخاص مرتبط به بانک به شمار می‌روند. افزون بر آن اشخاص حقوقی مربوط به بانک نیز در ذیل اشخاص مرتبط قرار می‌گیرند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.