خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۴۶۱

جزئیات کارمزدهای بانکی و هزینه کارت به کارت/ کارمزد ۱۴۰۳ چقدر است؟

جزئیات کارمزدهای بانکی و هزینه کارت به کارت/ کارمزد 1403 چقدر است؟

در این مقاله به بررسی ماهیت کارمزدهای بانکی و «هزینه کارت به کارت» می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک‌ها به عنوان واسطه‌های مالی، نقش مهمی در نظام اقتصادی ایفا می‌کنند. یکی از وظایف اصلی آنها، نگهداری از وجوه مشتریان و ارائه خدمات متنوع بانکی است. ارائه این خدمات با صرف هزینه‌هایی برای بانک همراه است که بخشی از این هزینه‌ها از طریق دریافت کارمزد کارت به کارت از مشتریان جبران می‌شود. در این مقاله از دیجیاتو به بررسی ماهیت کارمزدهای بانکی و «هزینه کارت به کارت» می‌پردازیم.

دلیل پرداخت کارمزد کارت به کارت چیست؟

شاید هنگام دریافت خدمات بانکی این سؤال برای شما پیش آمده باشد که با وجود سپرده‌گذاری پول در بانک و کسب سود توسط بانک از طریق سرمایه‌گذاری این پول‌ها، چرا باید برای استفاده از خدمات بانکی هزینه بپردازیم؟

در کشورهای پیشرفته، بخش قابل‌توجهی از درآمد بانک‌ها از طریق کارمزد خدمات ارائه‌شده تأمین می‌شود. این امر به ویژه برای بانک‌های محلی و تجاری، چالش تأمین هزینه‌ها و سودآوری را کاهش داده و وابستگی آنها به واسطه‌گری را کم می‌کند.

اما در ایران، به دلیل پایین بودن نرخ کارمزدها و محدودیت منابع درآمدی، بانک‌ها برای جبران هزینه‌ها و کسب سود ناچار به اتکای بیشتر به واسطه‌گری هستند. افزایش سهم کارمزدها در درآمد بانک‌ها، به بانک مرکزی قدرت بیشتری برای کنترل و مدیریت فعالیت‌های واسطه‌گری بانک‌ها می‌دهد.

جدول کارمزد کارت به کارت ۱۴۰۳

طبق بخشنامه‌ای که سال 1402 توسط بانک مرکزی ابلاغ شد، هزینه کارت به کارت در سال 1403 تعیین و به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ گردید. در این راستا، بانک‌ها و مؤسسات مذکور موظف به ارائه خدمات خود به مشتریان براساس نرخ‌های تعیین شده در این بخشنامه هستند. در ادامه می‌توانید جدول کارمزد کارت به کارت در سال ۱۴۰۳ را مشاهده کنید:

مبلغ کارت به کارت کارمزد کارت به کارت در سال ۱۴۰۳
تا 1 میلیون تومان 720 تومان
از 1 تا 2 میلیون تومان هزار تومان
از 2 تا 3 میلیون تومان 1280 تومان
از 3 تا 4 میلیون تومان 1560 تومان
از 4 تا 5 میلیون تومان 1840 تومان
از 5 تا 6 میلیون تومان 2120 تومان
از 6 تا 7 میلیون تومان 2400 تومان
از 7 تا 8 میلیون تومان 2680 تومان
از 8 تا 9 میلیون تومان 2960 تومان
از 9 تا 10 میلیون تومان 3240 تومان
از 10 تا 11 میلیون تومان 3520 تومان
از 11 تا 12 میلیون تومان 3800 تومان
از 12 تا 13 میلیون تومان 4080 تومان
از 13 تا 14 میلیون تومان 4360 تومان
از 14 تا 15 میلیون تومان 4640 تومان

تفاوت هزینه کارت به کارت با هزینه انتقال وجه با شبا

روش‌های مختلفی برای انتقال وجه وجود دارد. دو روش متداول که در بین مردم رایج هستند، انتقال وجه کارت به کارت و انتقال وجه با استفاده از شماره شبا (شبکه بین بانکی) هستند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، ازجمله تفاوت در کارمزد.

انتقال وجه با شبا به دو روش پایا و ساتنا انجام می‌شود. در روش پایا، کارمزد انتقال وجه در سال 1403، یک صدم درصد (حدود 2400 تا 3000 تومان) است. در روش ساتنا، کارمزد دو صدم درصد مبلغ تراکنش است، با حداقل 28 هزار تومان و سقف 28 هزار تومان (برای تراکنش‌های بالاتر از 125 میلیون تومان کارمزد بیشتر دریافت نمی‌شود).

هزینه کارت به کارت طبق جدولی که توسط بانک مرکزی ارائه شده است، از 720 تومان تا 4640 تومان متغیر است و به مبلغ تراکنش بستگی دارد. با توجه به موارد گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که کارمزد انتقال وجه با شبا، به‌طور کلی، از کارمزد انتقال وجه کارت به کارت کمتر است.

جمع‌بندی

کارت به کارت یکی از محبوب‌ترین روش‌های انتقال وجه در ایران است. با این اوصاف مطلع شدن از کارمزد کارت به کارت و مقایسه آن با کارمزد انتقال با شبا، به شما کمک می‌کند تا روش مناسب برای انتقال وجه خود را انتخاب کنید.

 

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.