فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۷۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بی‌توجهی پزشکیان به معیارها و گزینه‌های پیشنهادی اتاق بازرگانی برای وزارت صمت

بی‌توجهی پزشکیان به معیارها و گزینه‌های پیشنهادی اتاق بازرگانی برای وزارت صمت

در حالی که مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، انتخاب وزیر صمت را بر عهده اتاق بازرگانی گذاشته بود، اما به معیارها و گزینه‌های پیشنهادی این وزارتخانه بی‌اعتنایی نشان داد و سیدمحمد اتابک را به‌عنوان گزینه نهایی وزارت صمت به مجلس معرفی کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

پس از آغاز فعالیت رسمی دولت چهاردهم، حال بحث انتخاب سکان‌داران هر وزارت‌خانه مطرح است. یکی از وزارت‌خانه‌هایی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، وزارت صمت است. بنابراین انتخاب وزیر مناسب برای این وزارت‌خانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طی روز‌های گذشته، سید محمد اتابک به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای سکان‌داری وزارت صمت به مجلس معرفی شد. حال باید دید آیا وزیر پیشنهادی گزینه مناسبی برای قرار گرفتن در رأس این وزارت‌خانه است یا خیر؟

در این باره سید مرتضی حاجی‌آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: وزیر پیشنهادی با توجه به اینکه سابقه  عضویت در هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران را در کارنامه خود دارد، با مسائل حوزه صنعت و تجارت آشنایی کامل دارد. البته پیشنهاد اتاق بازرگانی حسین سلاح‌ورزی بود. در مجموع  بین گزینه‌های احتمالی سید محمد اتابک گزینه مناسب‌تری به نسبت سایرین است.

وی با اشاره به نگرانی‌های موجود عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که ایشان بیشتر با صنایع بزرگ آشنایی دارند و با صنایع متوسط و کوچک آشنایی چندانی ندارند. البته با حضور معاونان مسلط به این حوزه می‌توان این نقص را برطرف کرد.

بی‌توجهی رئیس دولت چهاردهم به درخواست اتاق بازرگانی

این فعال بخش خصوصی با انتقاد از بی‌توجهی به نامه رسمی اتاق بازرگانی مبنی بر معرفی وزیر مربوطه توسط اتاق بازرگانی  گفت: با وجود اینکه رئیس دولت چهاردهم دو بار بر معرفی وزیر صمت توسط اتاق تأکید کرد، ولی باز هم به درخواست رسمی اتاق توجهی نشد. با این حال وزیر پیشنهادی سابقه عضویت در هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق را دارد و با مشکلات تا حد زیادی آشناست. بنابراین می‌توان به وزارت صمت امیدوار بود.

مشکلاتی که انتظار می‌رود وزیر  جدید  آن‌ها را  برطرف کند

حاجی آقامیری در پاسخ به این پرسش که چه مشکلاتی در این وزارت‌خانه وجود دارد که انتظار می‌رود  با قرار گرفتن اتابک در رأس این وزارت‌خانه این مشکلات حل شود؟ توضیح داد: به دلیل اینکه صنایع بزرگی همچون خودروسازی، فولاد و ... زیر نظر وزارت صمت قرار دارند و وابستگی چندانی به بخش خصوصی ندارند، بنابراین توجه وزارت صمت بیشتر به سمت صنایع معطوف می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از فعالان بخش بازرگانی خواستار تشکیل وزارت بازرگانی هستند. اخیرا تشکیل  وزارت معدن و منابع طبیعی هم توسط فعالان بخش معدن پیشنهاد شده است. در اینجا بخش بازرگانی و معدن مغفول مانده و زیر سایه بخش صنعتی قرار گرفته است. حضور وزیری از جنس صنعت، می‌تواند گرایش به بخش صنعت را در این وزارت‌خانه تشدید کند و این نگرانی که به بخش بازرگانی توجه نشود همچنان ادامه دارد.

 وی درباره مشکلات اصلی این وزارت‌خانه عنوان کرد:  به عقیده من مشکلات اصلی در بخش بازرگانی است. مشکلاتی نظیر تعهد ارزی، برتری سیاست‌های ارزی بر سیاست‌های تجاری در کشور وجود دارد. وجود آئین‌نامه‌های تجارت خارجی که در مواردی متناقض و غیر عملیاتی هستند و در یک‌سال گذشته شدت بیشتری یافته است، باعث ایجاد چالش‌های زیادی برای این بخش شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا مشکلات مختلفی حتی برای بخش صنعت ایجاد می‌شود. چراکه کالا‌های صنعتی باید صادر شوند که اگر روش قبلی پیش گرفته شود، ارزآوری شکل نمی‌گیرد. از طرفی تولید بسیاری از کالاها به واردات مواد اولیه وابسته است. مشکلات مختلفی در حوزه سیاست‌های تجاری، وارداتی، ثبت سفارش، سازوکار‌ها، سامانه‌ها و ... وجود دارد. بنابراین با وجود این مشکلات تولید هم دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

اولویت‌های وزارت صمت

وی درباره حل مواردی که وزارت صمت باید در اولویت قرار دهد تأکید کرد:  وزارت صمت باید مواردی نظیر اصلاح روند‌های تجاری، حل مشکلات تجارت خارجی به ویژه صادرات را در اولویت قرار دهد.

براساس این گزارش، وزیر پیشنهادی شاید از نظر تجربه و تحصیلات گزینه مناسبی باشد اما نگرانی‌هایی در زمینه بازرگانی، عدم آشنایی با صنایع متوسط و کوچک، و ... وجود دارد. از طرفی مشکلات زیادی در این وزارت‌خانه وجود دارد که  انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی توانایی حل این مشکلات را داشته باشد. در صورت انتخاب معاونان مناسب برای بخش‌های مختلف این وزارت‌خانه، می‌توان مشکلات را تا حدی برطرف کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.