فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۳۴۶

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی به ۴۹۱ میلیارد ریال رسید

ارزش معاملات روزانه بورس انرژی به ۴۹۱ میلیارد ریال رسید

ارزش معاملات ثبت شده در بازار بورس انرژی طی روز پایانی تیر ماه به ۴۹۱ میلیارد ریال رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز معاملات نسبتا محدودی در رینگ داخلی بازار فیزیکی و همچنین تابلو مشتقه برق برقرار بود و به این ترتیب ارزش معاملات روزانه ثبت شده نسبت به روزهای قبل کاهش محسوسی داشت. 

فروش ۲۹۳ میلیون کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه

در روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۵۶ معامله در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید که طی آن ۲۹۳ میلیون و ۷۳۶ هزار کیلووات ساعت برق معادل ۲.۳ میلیون کیلووات برق به فروش رفت و ارزش معادل ریالی برابر ۳۶۰ میلیارد و ۹۹۹ هزار ریال را در این بازار رقم زد. معاملات برق سلف در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه انجام شد؛ از ابتدای اردیبهشت ماه امسال و در پی راه‌اندازی تابلو مشتقه برق در بورس انرژی ایران، نیروگاه‌های برق برق نسبت به عرضه برق در این تابلو اقدام کرده و شرکت‌های توزیع برق به‌عنوان خریدار وراد این بازار شدند. به این ترتیب در راستای عمل به قانون برنامه هفتم توسعه، بورس انرژی بستر فروش شفاف و رقابتی برق را فراهم کرد. 

فروش ۵۰۰ تن روغن سنگین قطرانی در روز پایانی تیر ماه

بازار فیزیکی بورس انرژی در روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه کم رونق بود؛ به‌نحوی که تنها یک معامله در رینگ داخلی این بازار به ثبت رسید. در روز گذشته شرکت پالایش قطران زغال‌سنگ برابر ۵۰۰ تن روغن سنگین قطرانی را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۵۹ هزار و ۹۰۴ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد. برای این محصول تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و ارزش معادل ریالی برابر ۱۲۹ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز دوشنبه اول مرداد ماه میزبان عرضه‌های متعددی خواهد بود؛ شرکت‌های متعددی نسبت به عرضه متانول در رینگ داخلی در این روز اقدام می‌کنند. شرکت متانول کاوه ۲ هزار و ۲۰۰ تن، شرکت پتروشیمی زاگرش ۲ هزار و ۲۰۰ تن، شرمت شیمی بافت  ۲ هزار تن، شرکت پتروشیمی شیراز هزار و ۷۰۰ تن متانول و سایر شرکت‌های تولیدکننده متانول نیز مقدیر کمتری از این محصول را در روز اول مرداد ماه در رینگ داخلی عرضه‌ می‌کنند. 

از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ‌بین‌الملل به لححاظ حجم در روز اول مرداد ماه باید به عرضه ۲۸۰هزار بشکه نفت سفید نفت ستاره خلیج فارس و ۳۰ هزار تن نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس اشاره کرد.

 

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.