فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۹۸۶

ارزش معاملات برق در بورس انرژی ایران از ۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

ارزش معاملات برق در بورس انرژی ایران از ۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

در حال حاضر برق در بورس انرژی ایران در سه تالار مجزا معامله می‌شود که در مجموع ارزش معاملات آن از ۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

به گزارش تجارت نیوز،

بنابر گفته کارشناسان،  عرضه برق در بورس انرژی به ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری برق کمک می‌کند. با عرضه برق در این بازار، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند که این امر باعث می‌شود قیمت‌ها عادلانه‌تر و منطقی‌تر باشند همچنین عرضه برق در بورس انرژی موجب افزایش رقابت بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود. این رقابت می‌تواند به بهبود کارایی تولید و کاهش هزینه‌ها منجر شود.

مورد دیگر این که بورس انرژی به تنوع منابع تولید برق کمک می‌کند. این تنوع می‌تواند شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های فسیلی و دیگر منابع باشد که به کاهش وابستگی به یک منبع خاص کمک می‌کند و ابزار‌هایی برای مدیریت ریسک‌های قیمت برق فراهم می‌کند. تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند با استفاده از قرارداد‌های آتی و گزینه‌ها، ریسک‌های مرتبط با نوسانات قیمت را کاهش دهند.

وجود یک بازار منظم و شفاف برای برق می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران جدید کمک کند. سرمایه‌گذاران به دنبال بازار‌هایی هستند که در آنها بتوانند به راحتی و با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند. با افزایش تقاضا برای برق و بهبود کارایی بازار، نیاز به توسعه زیرساخت‌های تولید و توزیع برق نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند به بهبود کلی سیستم انرژی کشور کمک کند بورس انرژی به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که به راحتی و به صورت مستقیم برق مورد نیاز خود را خریداری کنند و از قیمت‌های رقابتی بهره‌مند شوند.

رضا هوشمند کارشناس حوزه بورس انرژی هم پیش از این گفته بود :  بخش‌های تولید کننده انرژی‌های مطالبات زیادی بابت فروش برق تضمین شده از دولت داشته‌اند، با عرضه برق در بورس، به سبب روند بورس انرژی و معاملات آن زمان وصول مطالبات شرکت‌ها کاهشی می‌شود که این موضوع می‌تواند نقدینگی خوب را در زمان مناسب برای تولید کنندگان فراهم سازد.

در ادامه این کارشناس حوزه بورس انرژی اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت برق موضوع قیمت گذاری دستوری است که با عرضه برق در بورس انرژی به سبب شفافیت معاملات و روند بورس که عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت‌های کشف شده است نرخ‌ها واقعی می‌شود.

تالار برق آزاد به تازگی در بورس انرژی راه اندازی شد

عرضه برق در بورس انرژی که بر اساس آمار رسیده در حال حاضر برق در بورس انرژی ایران در سه تالار مجزا معامله می‌شود که در یکی از این تالار‌ها برق نیروگاه‌های حرارتی عرضه می‌شود که از ابتدای امسال تا دهم شهریور در مجموع بیش از ۷۱ میلیارد کیلووات ساعت برق به ارزش ۸۴۸۰ میلیارد تومان معامله شده است.

در تالار برق سبز، که برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر عرضه می‌شود و ابتدای سال بیش از ۳۱۱ میلیون کیلووات ساعت با ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان معامله داشته که به لحاظ حجمی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴۳ درصد رشد داشته و تالار برق آزاد هم که به تازگی راه‌اندازی شده و برق نیروگاه‌های کوچک مقیاس و تولیدپراکنده عرضه می‌شود و حجم معاملات آن ۳۵ میلیون کیلووات ساعت با ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان است و در مجموع جمع ارزش معاملات برق امسال از ۱۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.