فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۷۵۱

فروش ۱۴ میلیون کیلووات ساعت برق آزاد در بورس انرژی

فروش ۱۴ میلیون کیلووات ساعت برق آزاد در بورس انرژی

مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار ظرف روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه به ۷ هزار و ۵۶ میلیارد ریال رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

 در این روز بورس انرژی میزبان عرضه و فروش برق آزاد از سوی ۲ نیروگاه بشل و نیروگاه نظرآباد نیز بود. با تعمیق بازار برق بورس انرژی در سال جاری، این بازار تبدیل به بستری مهم برای فروش برق در کشور شده است.

بازار مشتقه بورس انرژی در آخرین دوشنبه شهریور ماه میزان معامله ۱۲۵ هزار و ۹۰۰ قرارداد سلف موازی متانول بوشهر۰۴۱ با نماد «سمتا۰۴۱» بود؛ این معامله ارزش ریالی برابر ۱۷۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۹۰۰ ریال را رقم زد.

فروش ۱۴.۷ هزار تن حامل انرژی در رینگ داخلی

بررسی رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی آخرین دوشنبه تابستان از فروش ۱۴ هزار و ۷۹۴ تن محصول و یک سبد پایه ۱۰۲ در زیرگروه حامل‌های انرژی در این بازار و ثبت ارزش ریالی برابر ۵ هزار و ۶۲ میلیارد ریال حکایت دارد. شرکت پالایش نفت شیراز در این روز یک سبد پایه ۱۰۲ را در رینگ داخلی عرضه کرد که در قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت و ارزشی برابر هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال را در رینگ داخلی به ثبت رساند؛ به این ترتیب شرکت پالایش نفت شیراز در این روز فروشنده برتر رینگ داخلی شد.

همچنین در این روز شرکت ملی نفت ایران نیز ۳ هزار ۱۴ تن میعانات گازی در رینگ داخلی عرضه کرد؛ در پی استقبال انجام شده، کل این محصول نیز معامله شد و ارزشی معادل ۸۱۳ میلیارد ریال در رینگ داخلی به ثبت رسید.

از دیگر فروش‌های برتر رینگ داخلی در آخرین دوشنبه شهریور باید به فروش ۳ هزار تن بنزین پتروشیمی شازند اشاره کرد؛ بنزین پتروشیمی بافت در قیمت پایه برابر ۳۸۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه شد و در همین قیمت نیز به فروش رفت؛ این معامله مجموع ارزش ریالی برابر ۵ هزار و ۶۲ میلیارد ریال را رقم زد.

ثبت ارزش ۹۹۶ میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

ارزش رینگ بین‌الملل در روز دوشنبه بیست‌وششم شهریور ماه به ۹۹۶ میلیارد ریال رسید؛ در این روز ۳ هزار و ۷۳۶ تن محصول در این رینگ مورد معامله قرار گرفت. شرکت پتروشیمی بافت با فروش ۳ هزار تن رافینت فروشنده برتر رینگ بین‌الملل در این روز شد. این پتروشیمی رافینت ۲ را با قیمت پایه‌ای برابر ۴۰۵ دلار به ازای هر تن عرضه کرد؛ برای آن تقاضایی ۳ هزار و ۵۰۰ تنی به ثبت رسید و برتری اندک حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث شد تا متوسط قیمت فروش این محصول به ۴۰۵ دلار و ۳۸ سنت برسد.

همچنین در این روز پتروشیمی بندر امام نیز در مجموع ۷۳۶ تن MTBE را در قیمت پایه برابر هزار و ۱۰۰ دلار به ازای هر تن به فروش رساند و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۳۹۸ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.

فروش ۴۷۶ میلیون کیلووات ساعت برق در یک روز

در آخرین دوشنبه تابستان برابر ۴۹۴ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۴۰ کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت و ارزش ریالی برابر ۸۲۱ میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال را رقم زد. از کل فروش برق ثبت شده در این بازار طی این روز، ۴۷۶ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت در تابلو مشتقه بازار برق بود و درواقع برق سلف نیروگاه‌های کشور در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به شرکت‌های توزیع فروخته شد.

همچنین در این روز ۳ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۴۰ کیلووات ساعت برق سبز نیز در تابلو مشتقه برق سبز به فروش رفت و این معاملات نیز ارزش ریالی برابر ۱۱۱ میلیارد و ۹۴۶ میلیون و ۸۹۶ هزار ریال را رقم زدند.

این در حالی بود که طی این روز ۱۴ میلیون و ۱۸۴ هزار کیلووات ساعت برق آزاد نیز در تابلو فیزیکی برق آزاد بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزشی بالغ بر ۱۴۷ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد. نیروگاه بشل در این روز ۸ میلیون و ۶۴۹ هزار کیلووات ساعت برق را در بازار آزاد برق بورس انرژی عرضه کرد که با استقبال متقاضیان معامله شد. همچنین در این روز نیروگاه نظرآباد نیز ۵ میلیون و ۵۵۴ هزار کیلووات ساعت برق را در تابلو برق آزاد بورس انرژی به فروش رساند.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بورس انرژی ایران در آخرین سه‌شنبه شهریور ماه میزبان عرضه‌های متعددی در ریگ داخلی و بین‌الملل خواهند بود. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی می‌توان به عرضه ۹۰ هزار بشکه میعانات گازی شرکت ملی نفت ایران، عرضه ۷ هزار تن سی‌او‌سی پالایش نفت امام خمینی و همچنین عرضه ۶ هزار تن آیزوریسایکل و ۶ هزار تن آیزوفید شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره کرد.

همچنین در این روز رینگ بین‌الملل میزبان عرضه‌های مهمی نظیر ۳۵ هزار تن فول رنج نفتا و ۳۰ هزار تن نفتای سبک ستاره خلیج فارس و ۲۸۰ هزار بشکه نفت سفید ستاره خلیج فارس خواهد بود.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.