فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۲۲۵

اوج‌گیری ارزش معاملات بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهر ماه

ارزش معاملات از ۲۷.۹ هزار میلیارد ریال فراتر رفت

اوج‌گیری ارزش معاملات بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهر ماه

مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در این بازار طی روز هفدهم مهر ماه افزایشی قابل ملاحظه داشت و به ۲۷ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

 این رقم مربوط به فروش حامل‌های‌ انرژی در رینگ داخلی و صادراتی بازار فیزیکی، فروش برق در بازار برق بورس انرژی ایران و همچنین معامله اوراق سلف موازی استاندارد در بازار مشتقه و داوستد گواهی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه و گواهی ظرفیت در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران بود. فروش صادراتی نفتا شرکت نفت ستاره خلیج فارس سهمی بسزا در اوج‌گیری ارزش معاملات در این روز بازی کرد.

تابلو صندوق سرمایه گذاری پروژه طی ۹ معامله میزبان فروش ۲۶۳ میلیون گواهی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا بود؛ این داوستدها ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال را در روز شانزدهم مهر ماه رقم زد؛ همچنین در این روز تابلو گواهی ظرفیت نیز میزبان معامله ۵۰۰ هزار گواهی ظرفیت نقدی بود که این معاملات نیز ارزشی بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۴۷۵ میلیون ریال را رقم زدند.

در بازار مشتقه نیز طی یک معامله ۱۰۰ قرارداد سلف موازی متانول بوشهر ۰۵۱ به فروش رفت و این معاملات ارزشی بالغ بر ۱۴۸دمیلیون ریال را رقم زد.

ثبت ارزشی ۲۰.۲ هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهر ماه میزبان معامله ۶۵ هزار تن محصول و ثبت ارزشی بالغ بر ۲۰ هزار و ۱۹۹ میلیارد ریال بود. این ارقام مربوط به فروش نفتای کامل و نفتای سبک شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود. این شرکت ۳۴ هزار تن نفتای کامل صادراتی را با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه کرد؛ تعادل حجم تقاضا و عرضه باعث شد تا کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رود و این معامله ارزشی بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال را رقم بزند. این در حالی بود که طی این روز ۳۰دهزار تن نفتای سبک مربوط به همین شرکت نیز در قیمت پایه منفی ۴۰ پریموم دلار به ازای هر تن عرضه و معامله شد و ارزشی بالغ بر ۹ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال را رقم زد.

ثبت رقابت ۲۱.۷ درصدی در رینگ داخلی

رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز شانزدهم مهر ماه میزبان معامله ۱۵ هزار و ۳۷۶ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی بود؛ این معاملات ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۴۳ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش  گاز خانگیران در این روز با ثبت فروش ۵ هزار و ۱۶ تن میعانات گازی در صدر فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. این محصول در قیمت پایه ۲۶۹ میلیون ریال به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه شد؛ برای آن تقاضایی بالغ بر ۱۲ هزار تن به ثبت رسید و برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت قیمتی متقاضیان شد، به نحوی که متوسط نرخ معامله با ثبت رشد قیمت ۲۱.۷ درصدی به ۳۲۷.۶ میلیون ریال رسید. این معامله ارزشی بالغ بر هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد.

شرکت پتروشیمی زاگرس نیز با فروش ۲ هزار و ۲۰۰ تن متانول و شرکت متانول کاوه با معامله ۲ هزار و ۱۵۰ تن متانول در رتبه‌های بعدی فروشندگان این رینگ به لحاظ حجم معامله قرار گرفتند.

معامله ۴۷.۵ میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

در رورز شانزدهم مهر ماه بازار برق بورس انرژی کم رونق بود؛ فروش ۴۷ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۶۴۰ کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه و مشتقه برق سبز ارزش این بازار را ۸۱ میلیارد ریالی کرد. از این رقم ۹۵۱ هزار و ۱۲۰ کیلووات ساعت برق در تابلو مشتقه برق سبز بود و فروش این برق سبز ارزشی بالغ بر ۲۷ میلیارد ریال را رقم زد؛ در حالی که مابقی حجم و ارزش معاملات در تابلو مشتقه برق در بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی برای روز سه‌شنبه هفدهم مهر ماه میزبان عرضه‌های متعدد و متنوعی خواهد بود. از مهم‌ترین عرضه‌ها در رینگ داخلی به لحاظ حجمی می‌توان به عرضه ۵ هزار تن سی‌او‌سی و نفتای سبک شرکت پالایش نفت امام خمینی اشاره کرد؛ این در حالی است که شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در این روز برنامه عرضه ۳ هزار تن رافینت در رینگ بین‌الملل را دارد. شرکت پتروشیمی فناوران نیز در این روز هزار تن متانول صادراتی در رینگ بین‌الملل عرضه می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.