خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۰۰۷۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس اردیبهشت ۱۴۰۳ / حمایت مهم شاخص کل کجاست؟

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس اردیبهشت 1403 / حمایت مهم شاخص کل کجاست؟

بازار سرمایه پس از گذشت یک سال از ریزش تاریخی 17 اریبهشت‌ماه، همچنان با مشکلات زیادی به کار خود ادامه می‌دهد. طی یک سال گذشته، بورس تهران 30 درصد از نظر دلاری و 11 درصد از نظر ریالی کوچک شده است. در این بین تحلیل تکنیکال شاخص کل چه مسیری را برای سهامداران ترسیم می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یک سال از ریزش تاریخی بازار سهام می‌گذرد. بازدهی شاخص کل طی این مدت منفی بوده است. پیش از ریزش سال 1402، شاخص کل بر سقف تاریخی خود، در ارتفاع دو میلیون و 535 هزار واحدی ایستاده بود و در حال حاضر، 12.9 درصد پایین‌تر و در سطح دو میلیون و 219 هزار واحدی جای گرفته است.

ارزش ریالی بازار سهام 11 درصد سقوط کرد

حال و روز سیاه بازار سهام به بازدهی منفی شاخص کل ختم نمی‌شود. نگاهی به ارزش ریالی و دلاری بازار سهام، کوچک شدن بازار در هر دو مقیاس را روایت می‌کند. ارزش ریالی بازار در تاریخ 16 اردیبهشت 1402، در ارتفاع 11 هزار و 771 همت قرار داشت و یک سال پس از این تاریخ، مجموع ارزش ریالی کل بازار 9 هزار و 527 همت است. این به معنای کاهش 11 درصدی ارزش ریالی بازار است.

ارزش دلاری بورس 30 درصد آب رفت!

در مقیاس دلاری اما اوضاع وخیم‌تر نیز می‌شود؛ به طوری که ارزش دلاری بازار از ارتفاع 220 میلیارد دلاری در سال گذشته، به سطح 155 میلیارد دلاری سقوط کرده است؛ به این معنا که در مقیاس دلاری، بازار دچار کاهشی 29.6 درصدی شده است.

بررسی وضعیت پنج صنعت بزرگ بازار، اعم از صنعت فلزات اساسی، صنعت شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌های چندرشته‌ای، صنعت پالایش و در نهایت صنعت استخراج کانه‌های فلزی، نشان می‌دهد بدون استثنا همگی بازدهی منفی کسب کرده‌اند. 

صعود موقت شاخص کل در پیش است

شاخص کل بورس 10 روز معاملاتی اخیر را با بازدهی منفی به پایان برده و کاهشی 97 هزار واحدی پیدا کرده است. تحلیل تکنیکال شاخص کل نشان می‌دهد این نماگر پس از شکست خط روند حمایتی خود تا میانه کانال افت کرده است. 

در حال حاضر به نظر می‌رسد میانه کانال صعودی شاخص می‌تواند نقش حمایتی داینامیک را برای این نماگر ایفا کند. از این رو دور از انتظار نیست جو معاملات در هفته آینده، نوار کند‌های سرخ‌فام دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای را بر هم زند. از این رو می‌توان منتظر صعود موقت شاخص کل بود.

شاخص کل

سطح مهم حمایت شاخص کل کجاست؟ 

با وجود این، رفتار شاخص کل نشانه‌ مثبتی از خود بروز نمی‌دهد که بتوان حساب زیادی روی این صعود موقت و احتمالی باز کرد. از همین رو پس از آن باید منتظر تقابل شاخص کل با حمایت‌های مهمی چون سطح دو میلیون و 194 هزار واحدی باشیم.

در صورتی که این محدوده حمایتی و سطح دو میلیون و 150 هزار واحدی (برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر) شکسته شود، به احتمال فراوان نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تا کف کانال پیش خواهد رفت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.