فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۸۳۱

گزارش روزانه بورس ۱۸ تیرماه؛ ارزش معاملات ۶.۶ هزار میلیاردی شد

گزارش روزانه بورس 18 تیرماه؛ ارزش معاملات 6.6 هزار میلیاردی شد

بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، ارزش معاملات روزانه ثبت شده در این بازار طی روز دوشنبه هجدهم تیر ماه به ۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز،  ۵۷ درصد از این ارزش معاملاتی مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بود. این در حالی بود که فروش برق در تمامی تابلوهای بازار برق بورس انرژی ارزش ریالی ۲۸۸ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. 

ارزش معاملات برق هزار ۲۸۸ میلیارد ریالی شد

ظرف روز هجدهم تیر ماه ۳۳ معامله برق سلف در تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به ثبت رسید؛ در این معاملات ۱۵۵ میلیون کیلووات ساعت برق در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به فروش رفت و ارزش ریالی برابر ۱۹۰ میلیارد و ۶۱۹ میلیون ریال را رقم زد. این در حالی بود که در تابلو فیزیکی برق نیز یک معامله به ثبت رسید که طی آن ۳۳۶ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۳۸۶ میلیارد ریال به فروش رفت.

بازار برق سبز نیز در روز گذشته میزبان عرضه برق از سوی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود؛ به‌نحوی که طی یک معامله و ثبت فروشی معادل ۸ میلیون کیلووات ساعت برق از تابلو فیزیکی برق سبز، ارزش این بازار ۵۳۱ میلیارد ریالی شد. همچنین در روز گذشته ۱۴ معامله برق سبز در تابلو مشتقه برق سبز به ثبت رسید که طی این معاملات ۳ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۱۸۰ میلیارد ریال به فروش رفت. مجموع معاملات برق انجام شده از بازار برق بورس انرژی ایران در روز هجدهم تیر ماه مجموع ارزش ریالی برابر هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال را به همراه داشت.

ثبت ارزش ۳.۶ هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌های بورس انرژی ایران از فروش ۱۱ هزار تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی با مجموع ارزش ریالی معادل ۳ هزار و ۶۶ میلیارد ریال از رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران حکایت دارد. در این روز شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند ۱۰ هزار تن ته‌مانده برج تقطیر شرکت را با قیمت پایه‌ای برابر صفر پریمیوم دلار در این رینگ عرضه کرد؛ تقاضایی ۱۰ هزار تنی برای این محصول به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در نرخ پایه معامله شد. با احتساب نرخ دلار سنا برابر ۴۶ هزار و ۱۹۴ تومان مجموع ارزش ریالی این معامله برابر ۲ هزار و ۸۹۹ میلیارد ریال بود. همچنین در این روز هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بافت نیز از رینگ بین‌المل در قیمت پایه برابر ۳۶۲ دلار در هر تن معامله شد و ارزش ریالی معادل ۱۶۷ میلیارد ریال را رقم زد. 

میعانات گازی خاگیران در صدر فروش‌های رینگ داخلی

۱۲ هزار و ۵۶۳ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی معادل ۲ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال را رقم زد. 

شرکت پالایش گاز خانگیران با ثبت فروش ۳ هزار و ۱۴ تن میعانات گازی در قیمت پایه برابر ۲۶۳ میلیون ریال به ازای هر تن از این محصول و مجموع ارزش ریالی برابر ۷۹۲ میلیارد ریال در صدر برترین فروشندگان این بازار قرار گرفت. این در حالی است که شرکت پالایش نفت تهران نیز در روز هجدهم تیر ماه موفق به فروش ۲ هزار و ۵۰چ تن نفتای سنگین از این بازار در قیمت پایه شد و این معامله نیز ارزش ریالی برابر ۶۵۸ میلیارد ریال را رقم زد و در جایگاه دومین فروشنده برتر رینگ داخلی در روز هجدهم تیر ماه قرار گرفت. 

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه نوزدهم تیر ماه میزبان عرضه‌های متعددی در رینگ داخلی و بین‌الملل خواهد بود. شرکت ملی نفت ایران در این روز ۴ عرضه ۳۰ هزار بشکه‌ای از میعانات گازی معادل ۱۲۰ هزار بشکه در رینگ داخلی خواهد داشت. این در حالی است که پالایش نفت آبادان ۵ هزار تن نفتای سبک را به این بازار می‌آورد و در عین حالا رینگ داخلی چشم‌انتظار عرضه ۳ هزار تن بنزین و ۳ هزار تن هیدروکربن سنگین پتروشیمی بوعلی سینا نیز خواهد بود. 

شرکت پالایش نفت اصفهان  نیز برای روز نوزدهم تیر ماه ۱۰ هزار تن گاز مایع در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می‌کند؛ این در حالی است که شرکت پالایش نفت آبادان نسبت به ۲ عرضه ۳ هزار تنی و ۴ هزار تنی گاز مایع در رینگ بین‌الملل اقدام خواهد کرد.

منبع : بورس انرژی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.