فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۵۱۳

حسین مریدسادات در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» تشریح کرد:

جزئیات تجمع در مقابل سازمان بورس/ عشقی پاسخگو نبود!

درد بازار سرمایه، کمبود پول است!

جزئیات تجمع در مقابل سازمان بورس/ عشقی پاسخگو نبود!

روز گذشته سازمان بورس شاهد تجمع تعدادی از فعالان بازار سرمایه بود. اعتراض نسبت به وضعیت بازار سهام و مدیریت منفعل سازمان بورس در مقطع بحرانی فعلی، از جمله عوامل برانگیختن انتقاد و اعتراض اهالی بازار بود که در جلسه‌ای با مدیران سازمان مطرح شد. حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه که یکی از معترضان مقابل سازمان بورس و حاضران در جلسه با مدیران سازمان بوده است، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز جزئیات جلسه روز گذشته را تشریح کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

بازار سهام طی دو روز چهارشنبه دهم و شنبه سیزدهم مردادماه شاهد ریزش 114 هزار واحدی شاخص کل بورس و خروج سنگین پول حقیقی بود. به نحوی که طی این دو روز بازار سهام دو هزار و 863 میلیارد تومان از دست داد.

سازمان بورس اما با تعلل دو روزه، از روز یکشنبه دامنه نوسان را به یک درصد محدود کرد. این رویکرد سازمان بورس در قبال بازار سرمایه که پیش‌بینی می‌شد بر اثر نگرانی از افزایش تنش میان ایران و اسرائیل ریزشی باشد، انتقادات زیادی را نسبت به این سازمان و شخص مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، برانگیخت. به‌ویژه اینکه بازار سرمایه طی دوره ریاست او، تحول ویژه‌ای پیدا نکرده و در یک خط ممتد حرکت کرده است. 

بر همین اساس روز گذشته، جمعی از فعالان و اهالی بازار سرمایه مقابل سازمان بورس تجمع کردند که نتیجه آن، تشکیل جلسه‌ای با مدیران سازمان بورس بود. جلسه‌ای که البته معترضان از نتیجه آن چندان خشنود نیستند!

عشقی پاسخگو نبود!

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه و یکی از معترضان در برابر سازمان بورس، در تشریح رخدادهای روز گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «روز گذشته، به دنبال فراخوانی که از سوی دوستان و همکاران به عمل آمده بود، همگی در مقابل سازمان بورس گرد هم آمدیم و درخواست کردیم جلسه‌ای با آقای عشقی رئیس سازمان داشته باشیم.»

او افزود: «متاسفانه ایشان مانند گذشته پاسخگو نبودند؛ اما با فشاری که آوردیم، موفق به ملاقات با آقای معصومی خانقاه شدیم.»

بهتر بود به جای کاهش دامنه نوسان، حجم مبنا 10 برابر می‌شد 

مریدسادات اظهار کرد: «در این جلسه، کلیه گلایه‌های خود را مطرح کردیم؛ از جمله مهم‌ترین شکایات ما این بود که مدیریت کنونی سازمان به نظر می‌رسد بازار را به سمت پایین هدایت می‌کند. نحوه معاملات در روز چهارشنبه و شنبه باعث شد سهامداران در صندوق‌ها دو منفی 10 درصدی بخورند که در واقع منفی 20 درصدی است. بعد هم تبدیل بازار به وضعیتی مانند گروگان‌گیری مالی به دلیل محدودیت دامنه نوسان رخ داد که از جمله مسائل مطرح‌شده در جلسه بود.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «ما بر این باور بودیم که تصمیم‌گیری درباره محدودیت دامنه نوسان مناسب نبوده و راه‌حل بهینه‌ای برای حل این مشکل وجود داشته است. ما پیشنهادی دادیم مبنی بر اینکه دامنه نوسان همچنان باز بماند اما حجم مبنا به میزان 10 برابر افزایش یابد.»

تنها نکته مثبت تجمع این بود که صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندیم

مریدسادات توضیح داد: «این امر به سهامداران اجازه می‌داد در صورت نیاز مالی، سهام خود را بفروشند و همچنین از طرف دیگر، از ایجاد فشار مالی شدید جلوگیری می‌شد. متاسفانه پیشنهاد ما پذیرفته نشد و به نظر می‌رسد نهایتاً تنها نکته مثبت این تجمع این بود که صدای ما به گوش مسئولان رسانده شد و نشان دادیم سهامداران از وضعیت کنونی ناراضی هستند.»

او اضافه کرد: «اگر اتحاد و همدلی بین اهالی بازار سرمایه برای اعتراض وجود ندارد، دست‌کم اندک نفراتی هستند که صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند!»

درد بازار کمبود پول است!

این کارشناس معترض به وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با آقای معصومی خانقاه داشتیم، ایشان اذعان کردند وضعیت کنونی بازار مناسب نیست و گفتند درد اصلی بازار، کمبود پول است. ایشان اشاره کردند که در تلاش‌اند با جمع‌آوری نقدینگی، به بازار کمک کنند.»

مریدسادات افزود: «بازار برای رفع مشکلات نیازمند تامین 50 هزار میلیارد تومان سرمایه است و تا زمانی که این نقدینگی برای آن تامین نشود وضعیت بازار به همین شکل خواهد بود.»

او در آخر گفت: «به نظر می‌رسد بازار در بدترین شرایط خود در 10 سال گذشته قرار دارد. امیدواریم توانسته باشیم صدای سهامداران را به گوش مسئولان برسانیم و در روزهای خوب هم کنار مردم باشیم.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.