فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۹۱۸

زلزله در بورس ایران و منطقه

 زلزله در بورس ایران و منطقه

بازارهای عربستان و امارات به ترتیب با ۰.۸۴ و ۰.۰۱درصد افت، حاکی از افزایش نگرانی‌‌‌های ژئوپلیتیک بود. بورس تهران نیز تحت تاثیر نااطمینانی‌‌‌های سیاسی- منطقه‌‌‌ای، افتی ۱.۴۶درصدی را تجربه کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

ترور سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌‌‌الله لبنان، تاثیرات قابل‌‌‌توجهی بر بازارهای مالی منطقه داشت. با استناد به آخرین آمارهای منتشر شده توسط سایت بلومبرگ در تاریخ یک اکتبر و آمارهای منتشر شده توسط تریدینگ اکونومیست در تاریخ ۲۵ سپتامبر، بورس اسرائیل با ۱.۶۹ درصد رشد، به‌‌‌واسطه کاهش تهدیدات امنیتی، رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در مقابل، بازارهای عربستان و امارات به ترتیب با ۰.۸۴ و ۰.۰۱درصد افت، حاکی از افزایش نگرانی‌‌‌های ژئوپلیتیک بود. بورس تهران نیز تحت تاثیر نااطمینانی‌‌‌های سیاسی- منطقه‌‌‌ای، افتی ۱.۴۶درصدی را تجربه کرد. ترکیه نیز با ۳.۳۹درصدکاهش، بیشترین افت را در بازار‌‌‌های منطقه‌‌‌ای تجربه کرد. نکته قابل توجه اما رشد شاخص کل در بورس لبنان است. این شاخص با رشد ۲درصدی مواجه شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که نوسانات ژئوپلیتیک به‌‌‌شدت بر رفتار سرمایه‌‌‌گذاران و شاخص‌‌‌های بازارهای مالی منطقه اثرگذار است.

شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌‌‌الله لبنان در ۲۷ سپتامبر‌(۶ مهر ماه)، در هفته گذشته موجی از واکنش‌‌‌های سیاسی و اقتصادی را در خاورمیانه به دنبال داشت. این رویداد نه تنها واکنش‌‌‌های شدیدی در سطح سیاسی و امنیتی منطقه به وجود آورد، بلکه تاثیرات آن به وضوح در بازارهای مالی کشورهای مختلف نیز مشاهده شد. بازار‌‌‌های مهم غرب آسیا از جمله بازارهای ایران، اسرائیل، عربستان، ترکیه و لبنان که تاثیر آن در بازار‌‌‌های منطقه‌‌‌ای مورد بررسی قرار گرفت.  

افت مستمر پس از رشد

بورس تهران در هفته اخیر روندی منفی را تجربه کرد. پس از ۷ روز متوالی رشد، شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ۴ مهر به ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی رسید. پس از آن با انتشار وقایع لبنان، بورس تهران چهارمین روز متوالی قرمزپوشی را به ثبت رساند. در مجموع این کاهش نشانگر نگرانی سرمایه‌‌‌گذاران از تحولات منطقه‌‌‌ای و نااطمینانی‌‌‌ نسبت به آینده سیاسی ایران است. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند این افت را توضیح دهد، تجربه تاریخی فعالان درباره اجتناب از حضور در بازه‌های پرریسک بازار است. بورس تهران که در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحولات بین‌المللی، نرخ ارز و شرایط سیاسی داخلی بوده، بار دیگر نشان داد که نسبت به تحولات ژئوپلیتیک حساسیت بالایی دارد. ترور حسن نصرالله و احتمال افزایش تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای به وضوح سرمایه‌‌‌گذاران را نسبت به آینده کوتاه‌‌‌مدت بازار بدبین کرده است.

اسرائیل: رشد شاخص در واکنش به کاهش تهدیدات امنیتی

بورس اسرائیل، برخلاف بازارهای دیگر منطقه، شاهد رشد قابل توجهی بود. شاخص کل این کشور از ۲۰۶۰.۱ در تاریخ ۲۵ سپتامبر به ۲۰۹۵ در تاریخ یک اکتبر افزایش یافت که رشد ۱.۶۹ درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش را می‌توان به برداشت عمومی از کاهش تهدیدات امنیتی نسبت داد. اسرائیل که از دیرباز با حزب‌‌‌الله درگیر بوده، ممکن است فعالان بازار، این رویداد را به عنوان یک عامل کاهنده ریسک تلقی کرده باشند که باعث ابهام‌زدایی از آینده و ایجاد اعتماد میان سرمایه‌‌‌گذاران شده باشد.این احتمال می‌رود که سرمایه‌‌‌گذاران این وقایع را ثبات در مرزهای شمالی تعبیر کنند. این امر به ویژه برای شرکت‌های فعال در بخش امنیت و تکنولوژی که نقشی حیاتی در اقتصاد اسرائیل دارند، سودمند بوده و باعث رشد ارزش سهام آنها شده است.

عربستان و امارات: افزایش نگرانی‌‌‌های ژئوپلیتیک

شاخص بورس عربستان سعودی نیز افت را تجربه کرد و از ۱۲۳۴۰.۸ به ۱۲۲۳۶ کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش۰.۸۴درصدی است. بورس امارات نیز روندی مشابه داشت، شاخص کل از ۹۴۰۵.۶۶ به ۹۳۹۶ کاهش یافته که معادل ۰.۰۱درصد افت است. این کاهش‌‌‌ها به احتمال زیاد به دلیل افزایش نگرانی‌‌‌های امنیتی و نااطمینانی از واکنش‌‌‌های احتمالی گروه‌های مقاومت به شهادت سیدحسن نصرالله بوده است. بررسی تجربه تاریخی نشان می‌دهد سرمایه‌‌‌گذاران در کشور‌‌‌های عربستان و امارات به هرگونه افزایش تنش در لبنان یا سوریه که منجر به افزایش نااطمینانی شود واکنش نشان می‌دهند.

ترکیه: افت شدید تحت تاثیر نوسانات اقتصادی و تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای

بازار سرمایه در ترکیه به‌‌‌شدت تحت تاثیر نوسانات ژئوپلیتیک قرار دارد. اما نمی‌توان از متغیر‌‌‌های اقتصادی ترکیه به سادگی عبور کرد. مشکلات اقتصادی داخلی از جمله تورم بالا و کاهش ارزش لیر ترکیه، فشار بیشتری بر بازار سرمایه این کشور وارد کرده است و باعث خروج سرمایه‌‌‌گذاران از بازار شده است. اکنون با توجه به افزایش ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک، این افت شدت گرفته به نحوی‌که در یک اکتبر نسبت به ۲۵ سپتامبر کاهش ۳.۳۹درصدی شاخص کل را به ثبت رساند.

لبنان: واگرایی در سایه بحران سیاسی-نظامی

شاخص بورس لبنان پس از تعطیلات، در تاریخ یک سپتامبر به ۲۰۷۷.۹۴ واحد افزایش یافت که معادل با رشد ۲ درصدی است. به عقیده برخی از کارشناسان، این افزایش احتمالا ناشی از جداشدگی بورس بیروت نسبت به تحولات جهانی است. این کارشناسان معتقدند بازار سرمایه لبنان طی سال‌های اخیر دچار نوعی واگرایی از اتفاقاتی شده است که بر بازار‌‌‌های سرمایه منطقه غرب آسیا اثرگذار است.

بازار‌‌‌های منطقه در تلاطم

ترور حسن نصرالله تاثیرات متفاوتی بر بازارهای مالی منطقه داشته است. در حالی که بازار اسرائیل با رشد قابل توجهی مواجه شد، بازارهای عربستان، امارات و ترکیه با افت مواجه شدند و بورس تهران نیز در این مدت افت‌‌‌های متوالی را به ثبت رساند که منعکس‌‌‌کننده تاثیرات منفی وقایع لبنان بر اعتماد سرمایه‌‌‌گذاران است. این تفاوت در واکنش‌‌‌ها نشان می‌دهد که چگونه تحولات ژئوپلیتیک در منطقه می‌توانند به صورت مستقیم بر رفتار سرمایه‌‌‌گذاران در بازارهای مالی اثرگذار باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.