کد مطلب: ۸۹۴۹۹۹

جزئیات حمله آمریکا و انگلیس به یمن / قیمت نفت افزایش یافت

جزئیات حمله آمریکا و انگلیس به یمن / قیمت نفت افزایش یافت

امریکا و انگلیس بامداد امروز به یمن حمله کردند. این حملات سبب جهش قیمت نفت در بازار جهانی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حملات بامداد امروز به یمن، بیش از ۱۲ سایت مورد استفاده توسط حوثی‌های یمن شامل سامانه‌های راداری، محل نگهداری پهپادها و سایت‌های پرواز آنها، انبار موشک‌های بالستیک و کروز و سایت‌های شلیک مورد حمله قرار گرفت.

یک مقام امریکایی به الجزیره گفت که این ضربه‌های نظامی، مراکز راداری، سکوهای شلیک پهپاد و سایت‌های رصد ساحلی را مورد هدف قرار دادند. این عملیات به پایان رسید اما اگر تهدیدات ادامه یابد حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دانیم.

در واکنش، مقامات دولت حوثی‌های یمن (انصارالله) ضمن محکومیت این حملات، وعده پاسخ و انتقام دادند.

همزمان، شماری از معترضان با تجمع در مقابل کاخ سفید در واشنگتن، علیه حمله به یمن اعتراض کردند.

حملات انگلیس و امریکا در واکنش به عملیات حوثی‌های یمن علیه کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ انجام می‌شود. یمن همچنین به سمت کشتی‌های نظامی امریکایی و دیگر کشورهای غربی هم حملاتی داشته است.

حوثی‌های یمن گفته‌اند حمله به کشتی‌های تحت مالکیت اسرائیل یا در حرکت به سمت بنادر اسرائیل، در واکنش به حملات اسرائیل به غزه و محاصره این منطقه صورت می‌گیرد.

حمایت بحرین از حمله آمریکا به یمن

در حملات امریکا و انگلیس، فرودگاه صنعا (پایتخت) و اطراف فرودگاه بندر الحدیده مورد هدف قرار گرفتند.

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا گفته است که این حملات با حمایت بحرین، کانادا، استرالیا و هلند انجام شد.

فرمانده نیروی هوایی امریکا در منطقه خاورمیانه گفت که در حملات هوایی بامداد امروز ، 60 هدف در 16 مرکز وابسته به حوثی‌ها با ضربه‌های نظامی روبه رو شدند. وی افزود: بیش از 100 موشک در حمله علیه حوثی‌های یمن مورد استفاده قرار گرفت.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که بمباران آمریکایی-انگلیسی پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا، پایتخت یمن، در غرب و مجاورت فرودگاه بین المللی حدیده و در شمال کمپ کحلان در صعده را هدف قرار داد. همچنین  فرودگاه عبس در استان حجه در شمال غرب یمن و منطقه الجند در شمال استان تعز در جنوب یمن هم مورد هدف قرار گرفتند. رسانه‌های یمنی همچنین گزارش دادند حملات، فرودگاه تعز و اردوگاه تیپ 22 در منطقه التعزیه در شمال تعز را هدف قرار دادند.

12

مشارکت انگلیس

 جنگنده‌های تایفون انگلیس هم با پرواز از پایگاه خود در قبرس، در این حملات مشارکت کردند. این جنگنده‌ها در مسیر رسیدن به یمن، در آسمان سوخت‌گیری کردند.

وزارت دفاع انگلیس هم اعلام کرد چهار جنگنده تایفون با کمک یک هواپیمای سوخت‌رسان ضربات نظامی را در یمن وارد کردند.  هواپیماهای انگلیسی به یک پایگاه پرتاب پهپاد در شمال غرب یمن و پایگاه پرتاب موشک های کروز و پهپادها در منطقه عبس یمن حمله کردند. وزارت دفاع انگلیس مدعی شده است که اولین نشانه‌ها مشخص می کند توانایی حوثی‌ها برای تهدید کشتی های تجاری ضربه خورده است.

در این حملات جنگنده های اف 18 در ناوهواپیمابر ایزانهاور و زیردریایی نظامی فلوریدا امریکا (مجهزبه موشک های کروز) مشارکت داشتند.

لوید اوستن، وزیر دفاع امریکا گفت این ضربه‌های نظامی در پاسخ به حملات حوثی های یمن انجام شد. او  حملات حوثی‌های یمن (انصارالله) را "نامشروع، خطرناک و بی ثبات کننده" توصیف کرد.

13

تصمیم برای حملات علیه یمن در روز سه‌شنبه گذشته از سوی جو بایدن رئیس جمهوری و فرمانده کل نیروهای مسلح امریکا گرفته شد.

وزیر دفاع امریکا افزوده است که حملات در یمن "قدرت حوثی‌ها در بخش پهپادها و قایق‌های بی سرنشین و رادارهای ساحلی را مورد هدف قرار داد.

گرانت شابس، وزیر مشاور در امور دفاع بریتانیا هم گفت جنگنده های تایفون در کنار نیروهای امریکایی ،ضربات دقیق را علیه دو هدف نظامی حوثی های یمن (انصارالله) انجام دادند.

مخالفت روسیه

روسیه با این حملات امریکا و انگلیس مخالفت کرد و آن را نقض منشور سازمان ملل متحد دانست.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری جلسه فوری و علنی شورای امنیت در روز جمعه (امروز) برای بررسی حملات امریکا و انگلیس علیه یمن شد.

حمایت استرالیا

  ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا روز جمعه گفت که استرالیا از نیروهای نظامی ایالات متحده و بریتانیا در حملاتی که این دو کشور علیه اهداف نظامی حوثی ها در یمن انجام دادند، پشتیبانی کرد.

واکنش انصارالله به حمله علیه یمن

"عبدالله بن عامر" از رهبران گروه انصارالله حوثی به الجزیره گفت این حملات، پایگاه‌های نظامی در حومه صنعا و بندر الحدیده را هدف قرار دادند. وی تاکید کرد که یمنی ها در پاسخ به این حملات تردید نخواهند کرد. او گفت که " توانمندی هایی داریم که به ما امکان دفاع مشروع از خود را می‌دهد".

این مقام ارشد حوثی های یمن، واشنگتن و لندن را مسئول آنچه نظامی‌سازی دریای سرخ توصیف کرد، دانست و تاکید کرد انصارالله تا پایان تجاوز اسرائیل به غزه به عملیات خود در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

عبدالله بن عامر وعده داد در صورتی که واشنگتن و لندن نبرد را گسترش دهند، انصارالله به پایگاه های آمریکایی و انگلیسی در منطقه حمله خواهد کرد.

همچنین  علی القحوم عضو دفتر سیاسی انصارالله (حوثی های یمن) گفت که نیروهای نظامی یمن به ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ با قدرت پاسخ می دهند.

افزایش قیمت نفت در پی حمله آمریکا به یمن

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۶۳ سنت معادل ۲.۱۱ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۴ سنت رسید.

به گزارش  رویترز، قیمت نفت بیش از 2 درصد در روز جمعه به دنبال حمله هوایی آمریکا و انگلیس علیه یمن افزایش یافته است.قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 63 سنت معادل 2.11 درصد افزایش به 79 دلار و 4 سنت رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 12 سنت معادل 2.25 درصد افزایش 73 دلار و 64 سنت معامله می‌شود.

حمله هوایی آمریکا و انگلیس یکی از آشکارترین نشانه‌های گسترش جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس در خاورمیانه از ماه اکتبر است.

منبع : عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.