خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۶۴۳

مردم آمریکا درباره ترور ترامپ چه می‌گویند؟/ نمایش یا برنامه‌ای طرح‌ریزی شده؟

مردم آمریکا درباره ترور ترامپ چه می‌گویند؟/ نمایش یا برنامه‌ای طرح‌ریزی شده؟

چپ فکر می‌کند تیراندازی به ترامپ فقط یک نمایش بود. سمت راست یک کار درونی می‌بیند. آیا حقیقت اهمیتی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، نشریه اکونومیست نوشته است: ریچارد هافستادتر، دانشمند علوم سیاسی، ۶۰ سال پیش در مقاله کلاسیک خود به نام سبک پارانوئید در سیاست آمریکا نوشت: سیاست آمریکا اغلب عرصه‌ای برای ذهن‌های عصبانی بوده است. با این حال، در بسیاری از دوره‌ها، این گفتمان اغراق‌آمیز داغ، سرشار از سوء‌ظن و خیال‌پردازی توطئه‌آمیز تا حد زیادی در حاشیه قرار می‌گرفت. سپس اینترنت حواشی را برای همه در دسترس قرار داد و بروز ناهماهنگی و گسترش اطلاعات نادرست را تقویت کرد.

در ساعات اولیه پس از سوء‌قصد شوکه‌کننده علیه دونالد ترامپ در شامگاه شنبه، میم سازان و اینفلوئنسرها در چپ و راست به سرعت در مورد یک چیز به توافق رسیدند: تیراندازی باید هماهنگ شده باشد. برخی از جناح چپ آن را عملیاتی با پرچم دروغین توصیف کردند که برای شکست‌ناپذیر جلوه دادن ترامپ و تقویت چشم‌اندازهای انتخاباتی او انجام شده. آنها به نحوه مکث ترامپ برای عکس گرفتن با مشت در هوا و خونی که روی گونه‌هایش می‌ریخت اشاره کردند و از آن به عنوان مدرکی که نشان می‌دهد این حمله باید توسط تصویرسازان خود نامزد طراحی شده باشد، یاد کردند.

کارشناسان راست‌گرا و حتی برخی از صاحبان مناصب؛ بر این باورند که تلاش برای کشتن ترامپ شبیه یک کار داخلی است. چند دقیقه پس از تیراندازی، ایلان ماسک، غول رسانه‌ای، از ترامپ حمایت کرد و بعداً به ۱۹۰ میلیون پیروانش پیشنهاد کرد که شکست سرویس مخفی در متوقف کردن تیرانداز ممکن است عمدی بوده باشد. مایک کالینز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از جورجیا، اظهار داشت که «جو بایدن دستورها را فرستاده است».

تئوری‌های توطئه در مورد یک شکست سازمانی تکان‌دهنده اغلب زمانی مطرح می‌شوند که یک توضیح جایگزین مانند بی‌کفایتی رضایت‌بخش نباشد. مهاجم به ترامپ که توسط اف‌بی‌آی یک مرد ۲۰ ساله از پنسیلوانیا به نام توماس متیو کروکس شناسایی شده بود، ظاهراً بدون اینکه توسط پلیس متوقف شود، با یک تفنگ آر-۱۵ در دست، توانسته بود روی سقف نزدیک به ترامپ برود. این ممکن است به عنوان یک شکست خیره کننده عملکرد حرفه‌ای توسط سرویس مخفی ارزیابی شود. جو بایدن وعده داده است که بررسی مستقلی از آنچه اشتباه انجام شده صورت بگیرد. با این حال، در رسانه‌های راست‌گرا، عدم توقف تیرانداز به عنوان شواهدی از دسیسه عمدی ارائه می‌شود. شایعات به سرعت در اینستاگرام پخش شد مبنی بر اینکه الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، که توسط جمهوری‌خواهان به دلیل مدیریت خود در مرز جنوبی مورد انتقاد قرار گرفته است، درخواست‌های کمپین ترامپ برای محافظت بهتر را رد کرده بود.

چنین دیدگاه‌هایی محدود به وسواسی‌های ردیت نیستند. این دیدگاه‌ها در میان جمهوری‌خواهان افراطی معمولی هستند. ساندرا چیس، نماینده جمهوری‌خواه از بروکلین که در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان این هفته در میلواکی شرکت کرده، می‌گوید که فکر می‌کند این سوءقصد یک کار داخلی بوده است و اف‌بی‌آی جنایت واقعی را پوشش خواهد داد. او و شکاکان همفکرشان احتمالاً در روزها و هفته‌های آتی در مورد نظریه‌های خود بحث خواهند کرد. روز یکشنبه، اف‌بی‌آی گزارش داد که به نظر می‌رسد کروکس به تنهایی عمل کرده است، یافته‌ای که با انتشار شواهدی برای تأیید آن همراه نبود.

چیس گفت که او به یک گروه چت تعلق دارد که نگران زاویه دیگری است: این که دستورات متنوع در سرویس مخفی، سازمان را مجبور کرد تعداد زیادی از زنان ناکارآمد را استخدام کند، که خطری را که ترامپ با آن روبرو بود تشدید کرد. عکس‌هایی از این حمله که نشان می‌دهد ماموران زن کوچک‌تر از ترامپ در حال عجله برای پوشش دادن برای او هستند، در سراسر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به میم‌های زن‌ستیز تبدیل شده‌اند.

بر اساس شواهد موجود تا کنون، انگیزه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی کروکس تا حد زیادی یک راز باقی‌مانده است. خبرگزاری‌ها گزارش دادند که او نام خودش را به عنوان یک جمهوری خواه ثبت کرده بود. اما در ژانویه ۲۰۲۱، مبلغ ۱۵ دلار به کمیته اقدام سیاسی لیبرال، پروژه مشارکت مترقی، اهدا کرد. او ظاهراً در شرایط طبقه متوسط بزرگ شده بود و تأثیر کمی بر همکلاسی هایش گذاشت.

راست افراطی آنلاین قبلاً نمایه ای از او اختراع کرده است که با جهان بینی آنها مطابقت دارد. دقایقی پس از اینکه مقامات هویت تیرانداز را اعلام کردند، تعداد بی‌شماری حساب کاربری جعلی در اینستاگرام به نام او با بیوگرافی‌هایی منتشر شد که کروکس را به‌عنوان فردی تراجنسیتی، یهودی و حامی زندگی سیاه‌پوستان توصیف می‌کرد. آنها و سایر تأثیرگذاران به اظهارنظری اشاره کردند که طبق گزارش ها، بایدن در تماس خصوصی با اهداکنندگان در هفته گذشته گفت: ما صحبت در مورد بحث را به پایان رساندیم، زمان آن رسیده که ترامپ را در معرض تهدید قرار دهیم.

کارشناسان اطلاعات نادرست انتظار دارند که چنین روایت‌هایی همچنان گسترش یابد، حتی با روشن‌تر شدن جزئیات انگیزه‌ها و پیشینه تیرانداز بعید است که اطلاعات جدید نظر کسانی را که قبلاً معتقد بودند که یک طرف یا طرف دیگر قصد ترور را طراحی کرده اند، تغییر دهد. جاناتان استری از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی می‌گوید: ویژگی تعیین‌کننده تئوری‌های توطئه این است که همه چیز را توضیح می‌دهند، بنابراین در برابر جزئیات فردی بسیار مقاوم هستند.

این سردرگمی گسترده چقدر اهمیت دارد؟ تا به امروز، دموکراسی آمریکایی به‌رغم قانع‌کننده بودن مشاهدات هافستاتر، به نوعی از بحران‌های خود عبور کرده است. برخی از ترقی‌خواهان خشمگین از این که گلوله به گوش ترامپ برخورد کرده و جمجمه او را میلی‌متر از دست داده است، ابراز تاسف می‌کنند. Destiny، مفسر چپگرای رسانه های اجتماعی، به ۲۵۰۰۰۰ دنبال کننده X خود گفت که ترامپ و حامیانش آنچه را بکارند درو خواهند کرد و من اینجا هستم تا برداشت محصول را تماشا کنم. در همین حال، در سمت راست، پستی در کانال تلگرام پسران مغرور فلوریدا، ترامپ را با چشمان قرمز درخشان بالای تیتر یک بنر نشان می‌دهد: "این جنگ است!!!"

 

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.