فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۳۶۰

وقوع آتش‌سوزی‌ ‎های مکرر در گمرک هرات

وقوع آتش‌سوزی‌ ‎های مکرر در گمرک هرات

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: بیمه‌ها افغانستان را به دلیل احتمال بالای آسیب‌پذیری کالا تحت پوشش قرار نمی‌دهند و یا برای پوشش‌دهی این کشور هزینه سنگینی را مطالبه می‌کنند که مقرون‌به‌صرفه نیست.

به گزارش تجارت نیوز،

حسین محمدیان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در تشریح جزئیات آتش‌سوزی رخ داده در گمرک هرات گفت: در این حادثه که در ۱۲۰ کیلومتری پایانه مرزی دوغارون در خاک افغانستان اتفاق افتاد، ۵۰ دستگاه کامیون آتش گرفته است؛ این کامیون‌ها حامل بار از کشورهای گوناگون به افغانستان بودند و شماری از آنها نیز حامل بارهای ایرانی می‌شدند اما خوشبختانه به دلیل فاصله‌ای که محل حادثه با مرز ایران داشته به زیرساخت‌های گمرک دوغارون در خاک ایران آسیبی نرسیده اما در گمرک هرات علاوه بر کامیون‌ها به کالاهای دپوشده در انبارهای گمرک نیز خسارت وارد آمده و برآورد خود افغانستانی‌ها این است که در این حادثه حدود ۲۰۰ ماشین بار از بین رفته است. 

وی افزود: از آنجا که این حادثه در ۱۵ اوت، روز ملی افغانستان اتفاق افتاده شماری از مسئولان در گمرک حاضر نبودند و ماشین‌های آتش‌نشانی هم دیر رسیدند، این اتفاقات بر شدت خسارات افزوده است. این کامیون‌ها از هرات به گمرک می‌آیند و یک تا دو روز در آنجا می‌مانند تا کارهای گمرکی آنها انجام شود. 

محمدیان در پاسخ به اینکه جبران خسارات بر عهده خریدار است یا فروشنده اظهار کرد: از نظر قانون تجارت بین‌الملل چون بار در خاک افغانستان آسیب دیده خسارت حادثه بر عهده خریدار افغانستانی است، ضمن اینکه سیستم بیمه در افغانستان برقرار نیست بنابراین خریدار باید تمام خسارات را تقبل کند. البته بیمه‌های بین‌المللی هستند که کالا را از مبدا تا انبار خریدار بیمه می‌کنند اما این بیمه‌ها افغانستان را به دلیل احتمال بالای آسیب‌پذیری کالا تحت پوشش قرار نمی‌دهند و یا برای پوشش‌دهی این کشور هزینه سنگینی را مطالبه می‌کنند که مقرون‌به‌صرفه نیست. 

وی بیان کرد: با این حال فروشندگان ایرانی با طرف افغانستانی به ویژه وقتی مشتری دائمی باشند، تعامل می‌کنند و با ارائه تخفیفاتی تلاش می‌کنند از شدت خسارت بکاهند اما نظر قانونی فروشنده تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.  

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: با وجودی که کارشناسان افغانستانی در محل حادثه حضور پیدا کردند اما تاکنون دلیل حادثه و میزان دقیق خسارات را اعلام نکرده‌اند.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته این سومین بار است گمرک هرات دچار آتش‌سوزی می‌شود و در هیچ یک از موارد تاجران افغانستانی خسارتی از دولت دریافت نکردند، این در حالی است که دولت طالبان بابت هر ماشینی که وارد خاک افغانستان می‌شود گمرکی سنگینی دریافت می‌کند بنابراین تاجران هم انتظار دارند دولت مستقر در جبران خسارات کمک‌رسان باشد.  

محمدیان اضافه کرد: مشخص نیست این حوادث برآمده از یک خرابکاری است و یا زیرساخت‌های گمرک هرات ایراد دارد که این حادثه تکرار می‌شود و چون دولت پاسخگویی در این کشور مستقر نیست دلیل بروز مکرر این حوادث ریشه‌یابی و شفاف‌سازی نشده است، این در حالی است که روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه ماشین از این مرز وارد افغانستان می‌شود.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.