فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۰۴۹

عرب نیوز: حمله ایران به اسرائیل قطعی و مانند «وعده صادق» نخواهد بود/ کشورهای عربی و اروپایی حامل پیام واشنگتن به تهران هستند

عرب نیوز: حمله ایران به اسرائیل قطعی و مانند «وعده صادق» نخواهد بود/ کشورهای عربی و اروپایی حامل پیام واشنگتن به تهران هستند

تهران نمی تواند نقض مستقیم حاکمیت خود توسط رژیم صهیونیستی و ترور اسماعیل هنیه در خاک خود را نادیده بگیرد.

به گزارش تجارت نیوز،

روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز در تحلیلی با قلم «اسامه الشریف» نوشت: ایالات متحده آمریکا خواهان ایجاد جنگی همه جانبه در منطقه نیست که به هرج و مرج ژئوپلیتیکی مانند اوکراین منجر شود. در حالی که کمتر از 70 روز تا انتخابات بسیار بحث برانگیز و سرنوشت ساز ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، وقوع جنگ منطقه ای به سرعت برای «کامالاهریس» کاندیدای حزب دموکرات که معاون جو بایدن نیز هست، تبدیل به یک مسئولیت خواهد شد.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

 روز یک شنبه اسرائیل و حزب‌الله به طور متقابل به یکدیگر حمله نظامی کردند که می توان گفت خشونت‌آمیزترین حمله بین دو طرف از 7 اکتبر بود. «حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله  در سخنرانی خود گفت: حزب الله روز یک شنبه بیش از 300 موشک کاتیوشا به شمال اسرائیل و جولان اشغالی شلیک کرد که اهداف نظامی حساس نزدیک تل آویو را مورد اصابت قرار داد. این حمله پاسخ حزب الله به ترور «فؤاد شکر» رهبر نظامی ارشد حزب الله در منطقه جنوبی بیروت توسط اسرائیل بود.

وی اشاره کرد که این عملیات به انتقام‌جویی حزب برای ترور فرمانده ارشد آن پایان داد، اما این حق را برای انجام حملات بیشتر در آینده محفوظ می‌داند. در همین حال حسن نصرالله با بیان اینکه حزب‌الله به تعامل در شمال به شرط رعایت قوانین تعامل و حمایت از فلسطینی‌ها در غزه ادامه می‌دهد، گفت: فقط پایان جنگ در غزه باعث توقف خصومت‌ها با اسرائیل می‌شود.

دبیر کل حزب الله فاش کرد که حزب الله پایگاه اطلاعاتی نظامی گلیلوت در چند کیلومتری شمال تل آویو را به عنوان هدف اصلی خود انتخاب کرده و این عملیات موفقیت آمیز بوده است. اما اسرائیل حمله به این پایگاه را رد کرده است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل  مدعی شد که ارتش بیشتر پهپادها و موشک های حزب الله را رهگیری کرده است. اسرائیل پیشتر گفته بود پاسخش به تهدید حزب‌الله به پایان رسیده است. اما با حملات روز یک شنبه حزب الله، نتانیاهو گفت که رویارویی یکشنبه پایان ماجرا نبود.

حماس و ایران حمله حزب الله را ستودند و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: ارتش تروریستی اسرائیل قدرت تهاجمی و بازدارندگی موثر خود را از دست داده و اکنون باید از خود در برابر حملات راهبردی دفاع کند.

انتقام گیری حزب الله برای ترور «فواد شکر» 25 روز طول کشید و نصرالله استدلال کرد که این تاخیر به دلیل هماهنگی با ایران بر سر زمان و شکل حمله بوده است. ایران پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران در 31 ژوئیه متعهد شده است که پاسخی سخت و دردناک به اسرائیل بدهد. نصرالله افزود که این تاخیر همچنین به مذاکرات آتش‌بس غزه مرتبط است که در دوحه و قاهره در جریان است.

اسرائیل برای یک حمله یا یک سری حملات از سوی حزب الله، ایران و حوثی ها آماده شده است. ایالات متحده آمریکا نیز نیروی دریایی قابل توجه در شرق مدیترانه مستقر نموده تا به آنها هشدار دهد. نصرالله به حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز اشاره کرد که بر تصمیم برای حمله گسترده حزب الله به اسرائیل تأثیر گذاشته است.

در حالی که اسرائیل در آرامش بود شبح هزاران موشک حزب‌الله که بر شهرهای اسرائیل می‌بارید، باعث ایجاد جوی شد که ارتش و رهبری سیاسی اسرائیل نتوانند روی طرحی برای خنثی کردن تهدید حزب‌الله به توافق برسند. همچنین این اعتراف وجود داشت که تنها راه برای بازگرداندن ده‌ها هزار اسرائیلی به خانه‌های خود در شمال اسرائیل، دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است.

باید گفت حزب الله در واکنش به گلوله باران جنوب لبنان توسط اسرائیل و هدف قرار دادن مقامات و جنگنده ها در شهرهای لبنان، روز یکشنبه شلیک راکت و پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین به شمال را از سر گرفت. از نظر اکثر تحلیلگران اسرائیلی این حزب الله بود که در نبرد روز یکشنبه پیروز شد، زیرا هنوز هم توانایی حمله به اهداف نظامی در شمال اسرائیل و بلندی های جولان را دارد و در عین حال هزاران صهیونیست را از بازگشت به خانه های خود باز می دارد. ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت در این رویارویی دخالت نکند. در عوض اعلام کرد که به همه طرف‌هایی که در نشست قاهره مشارکت دارند، فشار می‌آورد تا به توافق آتش‌بس دست یابند.

از سوی دیگر ایران نیز درصدد حمله به اسرائیل است. «عباس عراقچی»، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه بار دیگر بر انتقام‌جویی برنامه‌ریزی شده کشورش برای ترور هنیه توسط اسرائیل تاکید کرد و گفت که این اقدام «سنجیده» خواهد بود. عراقچی در پستی در ایکس نوشت: واکنش ایران به حمله تروریستی اسرائیل در تهران قطعی است و سنجیده و حساب شده خواهد بود: «ما از تشدید تنش نمی‌ترسیم، اما بر خلاف اسرائیل به دنبال آن نیستیم.« «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران که حق ایران را برای پاسخ به نقض حاکمیت خود از سوی اسرائیل اعلام کرده بود، اظهارات مشابهی را مطرح کرد.

باید گفت ایالات متحده آمریکا خواهان ایجاد جنگی همه جانبه در منطقه نیست که به هرج و مرج ژئوپلیتیکی مانند اوکراین منجر شود. در حالی که کمتر از 70 روز تا انتخابات بسیار بحث برانگیز و سرنوشت ساز ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، وقوع جنگ منطقه ای به سرعت برای «کامالاهریس» کاندیدای حزب دموکرات که معاون جو بایدن نیز هست، تبدیل به یک مسئولیت خواهد شد.

بنابراین چندین مقام از کشورهای عربی و اروپایی پیام هایی از کاخ سفید به ایران رسانده اند تا از ایجاد بحرانی جدید جلوگیری کنند. اما تهران نمی تواند نقض مستقیم حاکمیت خود توسط اسرائیل و ترور مهمان دولتی در خاک خود را نادیده بگیرد. تکرار حملات مستقیم و عظیم موشکی و پهپادی ماه آوریل به اسرائیل ممکن است این بار انجام نشود. احتمالاً ایران این بار به طوری متفاوت و غیرمستقیم برای جلوگیری از پاسخ آمریکا و اسرائیل واکنش متقابل خواهد کرد. اما ایالات متحده آمریکا می‌داند که توقف جنگ در غزه می تواند بر تصمیم ایران اثر بگذارد.

به همین دلیل است که بایدن باید بر نتانیاهو فشار بیاورد تا از توافق آتش بس در غزه استقبال کند. با انجام این کار وی می‌تواند جان ده‌ها هزار فلسطینی را که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها غیرنظامیان بی‌گناه هستند را نجات دهد، جنگ منطقه‌ای را خنثی کند و به تهدید حزب‌الله در شمال اسرائیل حداقل در حال حاضر پایان دهد. رهبران اسرائیل این مهم را به خوبی درک می کنند  اما نتانیاهو تنها مانع آتش‌بس باقی می‌ماند و تمام دنیا از این موضوع آگاه هستند.

منبع : تابناک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.