فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۵۶۹

برای کاهش تب در کودکان چه کنیم؟

برای کاهش تب در کودکان چه کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تب یک مکانیسم دفاعی در بدن است و قرار نیست پزشکان هر نوع تب را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش تجارت نیوز،

علیرضا عشقی متخصص کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تب کودکان اظهار کرد: تب یک مکانیسم دفاعی در بدن است و قرار نیست پزشکان هر نوع تب را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به این که کدام تب‌ را باید جدی گرفت، گفت: کنترل سه دسته از تب‌ها مهم و ضروری است. اول؛ تبی که درجه حرارت آن رو به افزایش باشد دوم؛ تبی که بیشتر از ۳ الی ۴ روز طول بکشد و از درجه حرارت آن کاسته نشود. سوم؛ تبی است که هیچ علامتی ندارد.  این سه نوع تب باید از سوی خانواده‌ها جدی گرفته و سریعاً به پزشک مراجعه شود.

این فوق تخصص ریه کودکان افزود: معمولا تبی که درجه حرارت آن زیاد نیست، نیازی به درمان ندارد. همچنین اگر تب ۳ روز اول به خودی خود کمتر شود نگران کننده نبوده و نیازی به بررسی ندارد. از سوی دیگر باید منبع تب را علت‌یابی کرد به عنوان مثال اگر تب در کودکان همراه با آبریزش بینی یا اسهال باشد، به آن معناست که منشأ تب مشخص است و نیازی نیست اینگونه تب‌ها را بررسی کرد. معمولاً تب همراه با آبریزش بینی نشانه سرماخوردگی و تب همراه با اسهال نشانه ویروس گوارشی است.

تب بدون علامت؛ نشان دهنده عفونت‌های جدی

عشقی بیان کرد: اگر کودک فقط تب داشته باشد و همراه آن هیچ علامت دیگری نباشد، نیاز است هرچه سریع‌تر معاینه و بررسی شود تا علت اصلی تب مشخص شود؛ زیرا می‌توان نشان‌دهنده عفونت‌های جدی‌تر مانند عفونت ادراری، عفونت ریه یا پنومونی و عفونت خون در بدن باشد.

وی تصریح کرد: اگر کودکی تب ۳۸.۵ درجه همراه با آبریزش بینی داشت، تا ۳ روز اول نیازی نیست به پزشک مراجعه کند. البته باید درجه تب او ثبت شود تا روند صعودی یا نزولی تب مشخص شود. از سوی دیگر مادر باید با استامینوفن تب کودک خود را کنترل کند.

چه زمانی کودک تشنج می‌کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه باورهای غلطی در رابطه با تشنج در میان مردم وجود دارد، گفت: یکی از همین باورهای غلط، احتمال بیشتر تشنج در صورت بالا بودن درجه تب است؛ اما معمولا فردی که سابقه ژنتیکی دارد می‌تواند در اثر تب بالا تشنج کند. اما به طور کلی معمولا در افرادی که این مورد در ژنتیکشان نباشد، تب موجب تشنج نمی‌شود.

برای تشنج درجه تب مهم نیست

عشقی گفت: اگر ژنتیک تشنج وجود نداشته باشد احتمال این که یک کودک به دنبال تب، تشنج کند بسیار کم است. نکته مهم و قابل توجه دیگری که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند این است که تشنج ممکن است با یک تب ۳۷.۲ هم رخ دهد؛ بنابراین برای تشنج عدد و درجه مهم نبوده و نشان دهنده تشدید و کاهش احتمال تشنج نیست.

وی در رابطه با کاهش تب در کودکان خاطرنشان: معمولا برای کاهش تب از شربت‌های استامینوفن، بروفن و دیکلوفناک استفاده می‌شود. والدین در کنار شربت‌ها از بدن‌شویه نیز استفاده کنند. به طوری که مادر یک پارچه را با آب ولرم خیس کند و زمانی که شربت تب‌بر به کودک داده شد، به مدت ۱۰  با دستمال خیس روی سینه و شکم کودک را ماساژ دهد. گذاشتن دستمال خیس روی پیشانی، دست و پا اشتباه است. خانواده‌ها برای کاهش درجه تب در کودکان اصلا بدون تجویز پزشک از شیافت دیکلوفناک استفاده نکنند؛ زیرا در موجب خون‌ریزی‌های گوارشی در کودکان می‌شود.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.