فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۷۱۶

«تجارت‌نیوز» از گسترش اعتراضات پرستاران به بخش فوریت‌های پزشکی گزارش می‌دهد:

خستگی پرستاران عامل اصلی اعتراضات است

افزایش مبلغ اضافه‌کار پرستاران به بالای ۱۰۰ هزار تومان

خستگی پرستاران عامل اصلی اعتراضات است

دامنه اعتراضات پرستاران از بیمارستان‌های کشور به بخش فوریت‌های پزشکی هم کشیده شده است. بی‌توجهی به مساله استاندارد نیروی انسانی در این بخش باعث شده در برخی از موارد، در پی درگیری بین این افراد و همراهان بیماران، امنیت جانی آنها به طور جدی به خطر بیفتد.

به گزارش تجارت نیوز،

دامنه اعتراضات پرستاران از بیمارستان‌های کشور به بخش فوریت‌ها هم کشیده شده است. بسیاری از پرستارانی که در این بخش فعالیت می‌کنند معتقدند بی‌توجهی به مساله استاندارد نیروی انسانی در این بخش باعث شده هم پرستارانی که فعال هستند نتوانند خدمات درستی به بیماران ارائه دهند و هم اینکه در برخی از موارد، درگیری بین این افراد و همراهان بیماران موجب به خطر افتادن امنیت جان آنها شود.

تقریباً در تمام شهرها و استان‌های کشور هرازگاهی خبر ضرب‌وشتم پرستاران فوریت‌های پزشکی به گوش می‌رسد. آخرین مورد مربوط به چند روز پیش است که در استان البرز اتفاق افتاد. از سوی دیگر رضا قره‌باغی، رئیس هیات مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی کشور، کمبود نیروهای اورژانس و تحمیل اضافه‌کار اجباری را یکی از مهم‌ترین مشکلات نیروهای اورژانس به شمار آورد و گفت: «مهم‌ترین مشکل‌ عدم تناسب تعداد پرستاران و بیماران است. در مورد نیروهای اورژانس این مشکل به دلیل کمبود آمبولانس و تجهیزات و پایگاه‌ها چندبرابر است. این وضعیت هم فشار کاری مضاعفی به نیروهای فوریت و بیمارستان وارد می‌کند و هم جان بیماران را به خطر می‌اندازد. به هر حال خدماتی که ارائه می‌شود، متناسب با تعداد بیماران نیست.»

تمامی گروه‌های پرستاری با مشکل بی‌توجهی مواجه‌اند

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «وقتی از مشکلات پرستاران صحبت می‌کنیم تمامی گروه‌های پرستاری اعم از بخش فوریت‌ها، بالینی، بهیار، هوشبری و... را شامل می‌شود. تمامی این بخش‌ها از بی‌توجهی مسئولان رنج می‌برند. بیشترین مشکل ما بی‌توجهی وزارت بهداشت و درمان به وضعیت این گروه‌هاست.»

او می‌افزاید: «مشکلات در بخش فوریت‌ها بسیار بیشتر است. افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند علاوه بر اینکه تمام مشکلات پرستاران را دارند از مزیت همان تعرفه اندک خدمات پرستاری هم محروم‌اند. ضمن اینکه تعداد این افراد نسبت به میزان ماموریت‌هایی که شرکت می‌کنند در مقایسه با میزان نیروی انسانیِ در اختیارشان اصلاً عادلانه نیست. این پرستاران هم با مشکل اضافه‌کار اجباری مواجه‌اند.»

شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: «به دلیل نوع خدماتی که این افراد ارائه می‌دهند و عموماً در فضاهای غیربیمارستانی هستند، هر اتفاقی ممکن است برای آنها رخ بدهد و همین مساله بحث امنیت‌شان را بیشتر از پیش مطرح می‌کند. در بیمارستان‌ها هم بحث برخورد همراه بیمار با پرستاران را داریم منتها در بیمارستان‌ها عموماً نیروهای حراست به‌موقع وارد عمل می‌شوند؛ اما این افراد بدون هیچ پشتیبانی امنیتی به ماموریت اعزام می‌شوند و هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد.»

حقوقی که پرستاران فوریت‌ها دریافت می‌کنند اندک است

دبیر کل خانه پرستار در جواب این سوال که حقوق دریافتی افرادی که در بخش فوریت‌ها فعالیت می‌کنند چقدر است می‌گوید: «نهایت دریافتی آنها تنها 12 میلیون تومان است. در واقع آنها همان حقوق پایه پرستاران را دریافت می‌کنند و بخش متغیر حقوق‌شان هم بسیار کمتر از میزانی است که پرستاران بالینی دریافت می‌کنند.»

اضافه‌کاری پرستاران به بیش از 100 هزار تومان می‌رسد

شریفی‌مقدم درباره مذاکرات انجام‌شده طی روزهای گذشته با کادر جدید وزارت بهداشت و درمان در مورد بهبود وضعیت پرستاران توضیح می‌دهد: «مساله اینجاست که متاسفانه طی سال‌های گذشته هیچ اراده‌ای در وزارت بهداشت و درمان برای رفع مشکلات پرستاران وجود نداشت اما خوشبختانه طی سه جلسه‌ای که با مسئولان جدید این وزارتخانه داشته‌ایم به نتایج خوبی رسیده‌ایم که اگر اجرایی شود، حداقل دریافت پرستاران از ساعتی 25 هزار تومان بابت اضافه‌کار اجباری به بالای ساعتی 100 هزار تومان خواهد رسید.»

او اضافه می‌کند: «اگر این مهم رخ دهد دیگر نیازی نیست پرستاران اضافه‌کار اجباری‌ را که با آن مخالف‌اند انجام بدهند. همان 80 ساعت اضافه‌کاری که طبق قانون باید با توافق طرفین باشد به میزان یک ماه حقوق به پرستاران اضافه می‌کند که همین باعث می‌شود بسیاری از آنها از این طرح استقبال کنند.»

متاسفانه در کشور ما درمان مقدم بر پیشگیری است

دبیرکل خانه پرستار در ادامه می‌گوید: «متاسفانه در تمامی مراحل حوزه تصمیم‌گیری کشور به درمان پیش از پیشگیری توجه و اهمیت داده می‌شود. همین مساله باعث بروز بسیاری از مشکلات در حوزه‌های مختلف می‌شود و در بحث سلامت نیز همین رویکرد باعث شده مسئولان به زیرساخت‌هایی که نیاز به بررسی و پردازش صحیح دارند توجه نداشته باشند.»

او می‌افزاید: «وقتی این رویکرد از اساس اشتباه را در پیش می‌گیریم باید عواقب آن را هم بپذیریم؛ وقتی در سیستم ما هیچ‌وقت مسئولان به دلیل کوتاهی‌ها مواخذه نمی‌شوند یا افراد به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند عذرخواهی نمی‌کنند و بحث استعفا در بین مسئولان اصلاً مطرح نیست، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مشکلات مطرح‌شده در اسرع وقت برطرف شوند.»

امیدوارم اعتراضات بخش فوریت‌ها جدی گرفته شود

شریفی‌مقدم یک بار دیگر با اشاره به مشکلات نیروی انسانی در بخش فوریت‌های پزشکی توضیح می‌دهد: «امیدواریم اعتراضات این بخش قبل از اینکه دست از کار بکشند، از سوی مسئولان جدی گرفته و بررسی شود؛ چراکه دست از کار کشیدن این بخش واقعاً برای حوزه سلامت و از همه مهم‌تر جان مردم بسیار خطرناک خواهد بود.»

او در پایان می‌گوید: «مطالبات این افراد بجا و بحق است. این افراد از حداقل‌ها بهره‌مند نیستند. نه تعدادشان نسبت به ماموریت‌هایی که انجام می‌دهند مناسب است و نه دریافتی‌شان با کاری که انجام می‌دهند مناسبتی دارد.»  

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.