فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۰۵

زنان نوغان چه کسانی هستند؟

زنان نوغان چه کسانی هستند؟

زنان نوغان به گروهی از زنان ایرانی اشاره دارد که در تاریخ ایران نقش مهمی در تولید و پرورش کرم ابریشم ایفا کرده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

زنان نوغان امام رضا به گروهی از زنان پرورش‌دهنده کرم ابریشم اشاره دارد که در روایات تاریخی، به نوعی با داستان زندگی امام رضا (علیه‌السلام) در ارتباط هستند. این زنان بیشتر به خاطر نقشی که در جریان ورود امام رضا به خراسان و استقبال از ایشان ایفا کردند، شناخته می‌شوند.

بر اساس روایات، زمانی که امام رضا (ع) به خراسان سفر کردند، زنان منطقه‌ی نوغان (که بخشی از شهر مشهد کنونی است) برای استقبال از ایشان حضور یافتند. این زنان عمدتاً به پرورش کرم ابریشم مشغول بودند و از نظر اقتصادی وابسته به تولید و فروش ابریشم بودند. آنها در جریان ورود امام رضا (ع) به استقبال ایشان آمدند و در برخی منابع تاریخی آمده که امام رضا (ع) این زنان را مورد لطف و توجه خود قرار دادند.

این داستان به ویژه در فرهنگ و ادبیات مردمی مشهد و مناطق اطراف بازتاب دارد و به نقش تاریخی زنان در پرورش نوغان و همچنین ارتباط معنوی آنها با امام رضا (ع) اشاره دارد. زنان نوغان امام رضا نمادی از پیوند میان اقتصاد محلی، فرهنگ و ارادت به اهل بیت (علیهم‌السلام) در تاریخ و هویت مردم این منطقه به شمار می‌روند.

در برخی از منابع نیز این داستان به عنوان نشانی از ارادت زنان منطقه به اهل بیت و نقش فعال زنان در جامعه آن زمان یاد شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.