فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۳۶۱

هشدار وزیر بهداشت برای روند کاهشی جمعیت کشور طی ۱۰ سال گذشته

هشدار وزیر بهداشت برای روند کاهشی جمعیت کشور طی ۱۰ سال گذشته

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به روند کاهشی جمعیت کشور طی ۱۰ سال گذشته، گفت: در نظر داریم که یک تولیت قوی، سیستماتیک و همه‌جانبه برای موضوع جوانی جمعیت ایجاد کنیم و این کار را با حمایت رئیس‌جمهور عملیاتی می‌کنیم.

به گزارش تجارت نیوز،

دکتر محمدرضا ظفرقندی در حاشیه «نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت» با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع جوانی جمعیت یک موضوع ملی و مورد نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: آینده اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور در گرو موضوع جمعیت و جوانی آن است. کشور در مسیر سالمندی قرار گرفته و طی سال‌های آینده اغلب جمعیت کشور جزو جمعیت سالمند به حساب می‌آیند و این موضوع سبب بروز مشکلات برای کشور می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باز هم تاکید می‌کنم که موضوع جمعیت یک موضوع ملی است، افزود: با توجه به اینکه جوانی جمعیت یک موضوع ملی است، تمام مجموعه‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها که می‌توانند در موضوع جوانی جمعیت دخیل باشند، باید برای حل مسائل، مشکلات و چالش‌های مرتبط با جمعیت گام بردارند.

وی ادامه داد: سازمان‌ها و مجموعه‌ها باید بر اساس قانون برای حل مشکلات حوزه جمعیت به وزارت بهداشت کمک‌ کنند. به طور مثال، حدود ۲۰هزار نفر از جمعیت کشور به صورت سالانه در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع یکی از مسائل آسیب‌رسان به جمعیت کشور محسوب می‌شود. این مسائل باید در کانون توجه قرار گیرد.

ظفرقندی با بیان اینکه به منظور حل مشکلات جمعیتی باید به موانعی که در این مسیر وجود دارد، توجه کنیم، افزود: موانع و مشکلات مانند مسائل اقتصادی وجود دارد که باید در کانون توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تمام مسائل و مشکلاتی که بر موضوع جمعیت اثرگذار هستند باید در قالب یک پکیج مورد رسیدگی قرار گیرند، اظهار کرد: اگر مسائل و مشکلات اثرگذار بر حوزه جمعیت در قالب یک پکیج مورد بررسی قرار گیرد، مشکل سالمندی جمعیت در آینده‌ای نه چندان دور حل می‌شود.

ظفرقندی با بیان اینکه بررسی نرخ جمعیت بیانگر این است که جمعیت کشور طی ۱۰ سال گذشته روند کاهشی را تجربه کرده، گفت: میزان نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۶۵ حدود ۳.۹ بود اما نرخ کنونی رشد جمعیت به کمتر از یک رسیده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ رشد جمعیت کشور باید برای حل مسائل اثرگذار بر افزایش جمعیت اقدام کنیم، افزود: حل بخش عمده‌ای از این مسائل بر عهده وزارت بهداشت است. اقدامات باید به نحوی باشد که به نرخ رشد قابل توجهی دست‌ یابیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره بیمارستان‌های مادر و کودک در کشور و همچنین تشویق به زایمان سزارین علیرغم سیاست‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی، تصریح کرد: تقاضای زوج‌ها برای سزارین بر افزایش سزارین اثرگذار است. من بر این باور هستم که مزایای زایمان طبیعی باید برای زوج‌ها بیان شود و ارائه بسته‌های تشویقی سبب می‌شود که پرسنل درمانی برای زایمان طبیعی همکاری کنند. ارائه بسته‌های آموزشی برای مردم و ارائه بسته‌های تشویقی برای کارکنان نظام سلامت می‌تواند یک معادله دو سر بُرد باشد.

ظفرقندی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌های وزارت بهداشت برای موضوع جوانی جمعیت گفت: در نظر داریم که یک تولیت قوی، سیستماتیک و همه‌جانبه برای موضوع جوانی جمعیت ایجاد کنیم و این کار را با حمایت رئیس‌جمهور عملیاتی می‌کنیم. اگر بخش‌های اثرگذار در حوزه جمعیت بر اساس ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت به وظایف خود عمل کنند، مشکل جوانی جمعیت در آینده نزدیک برطرف می‌شود.

وی در پاسخ پرسشی درباره برخی برخوردهای نامناسب در بلوک‌های زایمانی و برنامه وزارت بهداشت برای برخورد با چنین تخلفاتی، توضیح داد: فقط به دنبال برخورد نباشید بلکه به دنبال تشویق باشید. اصلاح سیستم با استفاده از روش‌های مختلف آموزش و ارائه بسته‌های تشویقی می‌تواند سبب کرامت مادران شود.

ظفرقندی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اهمیت نقش متخصصان در حوزه جوانی جمعیت و برنامه وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت رشته تخصص زنان، گفت: موضوع افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاهی بر مبنای نیاز جامعه صورت می‌گیرد. در حال حاضر، عازم شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم و در این جلسه در ارتباط با موضوع افزایش ظرفیت رشته دستیاری تخصصی زنان مواردی مطرح می‌شود. اگر در ارتباط با رشته تخصصی زنان کمبود داشته باشیم موضوع افزایش ظرفیت عملیاتی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری نیز گفت: وزارت بهداشت با ابعاد مختلفی از سلامت مردم مواجه است. در ارتباط با مسائل مربوط به جمعیت با نمایندگان مجلس و نهادهای مدنی جلساتی برگزار کرده‌ایم. مسائل و مشکلاتی که در این جلسات مطرح شده در کانون توجه قرار گرفته‌اند و برای ارائه راهکار در حال جمع‌بندی هستیم.

منبع : ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.