فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۴۴۱

دبیر کل خانه پرستار در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌ها جدی است

مساله استخدام پرستار باید در دستور کار قرار گیرد

بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌ها جدی است

محمد شریفی‌مقدم گفت: اگر اقدام عاجلی درباره افزایش مبلغ کارانه پرستاران صورت نگیرد، جبران کمبود پرستار در بیمارستان‌ها کار دشواری خواهد بود و این مساله عواقب بدی در پی خواهد داشت.

به گزارش تجارت نیوز،

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر پرداخت معوقات پرستاران منتشر شده است. البته این پرداخت‌ها هنوز به طور کامل صورت نگرفته و همچنان پرستارانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند معوقات خود را کاملاً دریافت نکرده‌اند. این معوقات از سال 1400 باقی مانده که برخی از بیمارستان‌های دولتی تا آخر سال 1401 با پرستاران تسویه کرده‌اند اما هنوز معوقات سال 1402 و 6 ماه ابتدایی 1403 باقی مانده است.

از طرف دیگر مساله مهم این است که مطالبات پرستاران تنها به همین معوقات خلاصه نمی‌شد. حذف اضافه‌کار اجباری پرستاران که اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رفت نیز یکی دیگر از خواست‌های پرستاران بود که بالاخره بعد از سال‌ها کشمکش به نتیجه رسید. در آخرین رأیی که دیوان عدالت اداری صادر کرد، اضافه‌کار اجباری پرستاران را غیرقانونی اعلام کرد و گفت هر پرستار باید به خواست خود اضافه‌کاری کند در غیر این صورت اجبار به اضافه‌کار تخلف محسوب می‌شود و بیمارستان‌هایی که دست به چنین اقدامی را مرتکب شوند جریمه خواهند شد.

از سوی دیگر اما بحث کارانه پرستاران هم یکی دیگر از مطالبات آنها به شمار می‌آمد. مساله‌ای که البته هنوز هم هیچ اقدام موثری در مورد آن انجام نشده و بسیاری از پرستاران همچنان در این باره اعتراض خود را به گوش مسئولان می‌رسانند.

دولت برای تامین مطالبات پرستاران تا 17 آبان مهلت دارد

طی ماه گذشته که پرستاران دست به اعتراض و اعتصاب‌های گسترده زدند و در اکثر شهرها دست از کار کشیدند از دولت خواستند تا یک بار برای همیشه به مطالبات آنها توجه کنند و اقدام عملی در این زمینه انجام دهند. در نهایت پرستاران تا 17 آبان روز پرستار به دولت مهلت داده‌اند تا اقدامات عملی برای تامین مطالبات آنها صورت گیرد.

چالش کمبود پرستار در اکثر شهرها و استان‌های کشور وجود دارد

محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، اما به مساله مهم‌تری اشاره می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه وقتی اقدامات در راستای هم صورت نگیرد و تک به تک انجام شود می‌تواند چالش‌های جدیدی در حوزه پرستاری به وجود آورد. خیلی خوب است که الان اضافه‌کار اجباری پرستاران حذف شده و در واقع یکی از مطالبات آنها به انجام رسیده ما از سوی دیگر این مساله باعث شده بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود محسوس پرستار مواجه شوند.»

او می‌افزاید: «این مساله به یک شهر و استان خلاصه نمی‌شود و در اکثر شهرها و استان‌های کشور این چالش در بیمارستان‌ها هر روز بیشتر از دیروز می‌شود و نتیجه آن هم چیزی نیست جز آسیب دیدن بیماران.»

شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: «در واقع دولت باید در کنار حل مشکل اضافه‌کار اجباری مساله کارانه پرستاران را نیز هرچه زودتر به نتیجه برساند تا هم پرستاران اشتیاق به کار و استخدام در بیمارستان‌ها داشته باشند هم از طرف دیگر وزارت بهداشت و درمان برای استخدام پرستاران با شرایط منصفانه اقدام کند.»

مسئولان معاونت پرستاری با مشکلات بیگانه‌اند

دبیر کل خانه پرستار در ادامه توضیح می‌دهد: «یکی دیگر از مسائلی که پیش روی پرستاران قرار دارد ناهماهنگی معاونت پرستاری با خواست‌ها و مطالبات جامعه پرستاری است. متاسفانه مشکل اصلی ما در بخش رفع مشکلات جامعه پرستاری در وزارت بهداشت حل‌وفصل می‌شود اما از آنجا که معاونت پرستاری در این زمینه با جامعه پرستاری همکاری نمی‌کند، مساله پیچیده شده و مذاکراتی هم که به نتیجه رسیده کان لم یکن باقی می‌ماند.»

افزایش کارانه یکی از خواست‌های اصلی پرستاران است

شریفی‌مقدم اضافه می‌کند: «محاسبه درست رقم کارانه یکی از اصلی‌ترین خواست‌های پرستاران است. در واقع این مبلغ است که می‌تواند دریافتی پرستاران را به میزان زیادی بهبود بخشد و آنها را به ادامه کار امیدوار کند؛ اما هر بار این معاونت پرستاری وزارت بهداشت است که از افزایش این رقم شانه خالی کرده و مساله را به بعد موکول می‌کند.»

او در پایان می‌گوید: «اگر اقدام عاجلی درباره افزایش مبلغ کارانه پرستاران صورت نگیرد، جبران کمبود پرستار در بیمارستان‌ها کار دشواری خواهد بود و این مساله عواقب بدی در پی خواهد داشت؛ یعنی بیماران خدمات درمانی لازم را به‌درستی دریافت نمی‌کنند و این در نهایت به قیمت جان آنها تمام می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.