خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۵۸۳

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد

ادامه مذاکرات برای از سرگیری پروازهای عمره

ادامه مذاکرات برای از سرگیری پروازهای عمره

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره از سرگیری پروازهای ایران و عربستان، گفت: مقدمات از سرگیری پروازها انجام شده و برای پروازهای برنامه‌ای، مقاصدی مورد نظر هر دو طرف ایران و عربستان است که بعد از نهایی کردن توافق‌نامه و اجرایی شدن، اعلام خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام اظهار کرد: در اجلاس آی‌کن بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در سطح وزارت هوانوردی یا سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کردند. امسال به‌دلایل مختلف برنامه‌ریزی کردیم که با حدود ۲۰ کشور دنیا در حاشیه این اجلاس، جلسه دوجانبه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر مقصد پروازی نداریم که با آن کشور تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه نداشته باشیم، چون‌ به تعداد زیادی از کشورهای اروپایی پرواز داریم که باید مورد توافق باشند و از این رو جلساتی با مسئولان هوایی این کشورها برگزار کردیم تا دغدغه‌هایمان از جمله تامین سوخت و ارائه خدمات مسافری رفع شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری پروازهای ایران و عربستان، بیان کرد: در این اجلاس با وزیر هوانوردی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عربستان جلسه داشتیم و تفاهم‌نامه کشور درحوزه هوانوردی منعقد و قرار شد بعد از جلسات و تایید تیم‌های کارشناسی، این موافقت‌نامه به مراجع ذیصلاح برسد.

محمدی‌بخش با بیان اینکه مذاکراتی را برای از سرگرفتن پروازهای حج عمره شروع کردیم، افزود: مقدمات از سرگیری پروازها انجام شده و فعلا با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و معراج، پروازها شروع می‌شود، درخواستمان را به‌صورت رسمی به سازمان هواپیمایی کشوری عربستان ارسال کردیم.

وی ادامه داد: برای گام‌های بعدی هم اعلام آمادگی کردیم که جلسات برگزار کرده و برای افزایش پروازهای عمره، تمتع و برنامه‌ای به ظرفیت لازم برسیم. برای پروازهای برنامه‌ای، مقاصدی مورد نظر هر دو طرف ایران و عربستان است که بعد از نهایی کردن توافق‌نامه و اجرایی شدن، اعلام می‌شود.

آمار را از ابتدای دولت تا الان مقایسه کنید

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ناوگان فعال کشور بیان کرد: ما بنا به دلایلی شاید نخواهیم ورود هر هواپیما را رسانه‌ای کنیم، اما باید آمار را از ابتدای دولت تا الان مقایسه کنید. باید به آمار ناوگان و آمار نشست و برخاست‌ها توجه کنید، اینکه ‌پروازهای یک مسیر پروازی ۲ درصد کم شده باشد، معیار درستی برای سنجش افزایش یا کاهش پروازها نیست، بلکه تعداد مسافر مورد توجه است؛ کما اینکه طبق اعلام فرودگاه مهرآباد، رکورد پروازهای مسافری ماه گذشته به بالای ۴۰ هزار نفر در روز رسید و به رکود قبل از کرونا و اوج پروازها برگشت، تعداد پروازهای عبوری هم به قبل از کرونا برگشت.

محمدی‌بخش با اشاره به مشکلات صنعت هوایی اظهار کرد: بعد از کرونا همه اقتصاد هوایی جهان دچار مشکل شد که ایران را هم تحت تاثیر قرار داد، به‌دلیل تحریم‌ها هم این مشکل مضاعف شد. امروز بعد از دو سال دوباره به شرایط قابل قبول، استاندارد و ایمن می‌رسیم. اما اینکه ناوگان را به سطحی برسانیم که همه مردم رضایت داشته باشند و بلیت به وفور تهیه شود، به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا تا به ۵۰۰ فروند برسیم، دچار مشکل خواهیم بود و ناترازی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نسبت درخواست مردم برای بهره‌برداری از پروازها افزایش یافته است. با مقایسه آمار نوروز و اربعین متوجه این افزایش درخواست‌ها می‌شوید و تعداد زیادی از پروازها هم اکنون انجام می‌شود. در عین حال که سازمان هواپیمایی کشوری عالی‌ترین و معتبرترین مرجع اعلام آمار و تایید تعداد هواپیما و نشست و برخاست در همه فرودگاه‌ها است و تا پایان آذر هم ناوگان عملیاتی را اعلام خواهیم کرد، تا پایان سال هم اینکه چه تعداد صندلی به مجموعه هوایی کشور اضافه شده، اعلام می‌شود.

هفته گذشته، ایرباس ۳۲۰ با تعمیر به ناوگان برگشت

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه توسعه ناوگان چند مرحله دارد، گفت: یک مرحله این است که هواپیماهای زمینگیر از دو سال به بالا را به چرخه برگردانیم؛ کما اینکه اکنون بعضی از تعمیرات سنگین که باید صرفا در برخی از مراکز خاص انجام شود، توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود، از جمله ایرباس ۳۲۰ که هفته گذشته رونمایی شد؛ کار بزرگی بود که توسط دانشگاه‌های معتبر دانش‌بنیان در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما انجام شد و به چرخه عملیاتی برگشت.

محمدی‌بخش ادامه داد: یک مرحله هم واردات است که هواپیماهای دست دوم همچنان وارد می‌شود، اما بنا به دلایلی در شرایط تحریمی اینها را رسانه‌ای نمی‌کنیم. ما یک کشور تحریمی هستیم و در اصل در جنگ تحریمی هستیم؛ کوچک‌ترین قطعه هواپیما و مواد مصرفی هم اجازه حمل به ایران ندارد و گاهی اعلام یک مسیر واردات، آن را دچار اشکال خواهد کرد. این باعث می‌شود که در شرایط جنگی ملاحظات خود را داشته باشیم.

کمیسیون اقتصادی دولت، حذف سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها را بررسی می‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع حذف یارانه سوخت برای شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:  موضوع حذف سوخت یارانه‌ای هواپیما از سال ۱۳۹۴ و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد، اما طی سال‌های اخیر به دلایلی به تعویق افتاد. اکنون موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.

محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: شرکت‌های هواپیمایی خارجی سوخت را با قیمت آزاد دریافت می‌کنند، نرخ سوخت پروازهای باری و هلیکوپتری نیز آزاد است. فقط پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین‌های داخلی سوخت یارانه‌ای ۶۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه سوخت جت تولیدشده یارانه‌ای متعلق به بخش مسافری نیست، گفت: اینکه کل تولید روزانه سوخت جت را با قیمت ۶۰۰ تومانی محاسبه کنیم، درست نیست. اگر آمار پروازهای مسافری داخلی و خارجی شرکت‌های داخلی را از عدد کل تولید سوخت جت کم کنیم، به عدد واقعی می‌رسیم.

تنها مزیت رقابتی ایرلاین های داخلی، سوخت یارانه‌ای است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تنها مزیت رقابتی ایرلاین های داخلی با شرکت‌های خارجی همین سوخت یارانه است، گفت: اگر امروز قیمت تعیین‌شده توسط ستاد تنظیم بازار رعایت شود، نرخ سوخت مورد تایید ماست؛ اما اگر ناوگان تجاری داخلی از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود، باید قیمت سوخت هم متعادل شود و ملاک ما قیمت مصوب کمیسیون اقتصادی دولت خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ حساسیت بلیت هواپیما به قیمت‌ سوخت است، اظهار کرد: ما محدودیتی برای اجرای این کار نداریم، اما با توجه به حساسیت قیمت بلیت هواپیما، قیمت‌های احتمالی سوخت را به تصمیم گیران اعلام کرده‌ایم.

صنعت هوایی ما با وجود تحریم‌ها روز به روز فعال‌تر می‌شود

وی با تاکید بر اینکه صنعت هوایی ما با وجود تحریم‌ها نه‌تنها زمینگیر نشده، بلکه روز به روز فعال‌تر می‌شود، اظهار کرد: امروز صنعت هوایی کشور چهار راهبرد دارد و بخشی از این اقدامات و دستاوردهای فناورانه، ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقای سطح نهضت تعمیر باید در نمایشگاه هوایی ارائه شود. برای نشان دادن تلفیق علم و تجربه، تصمیم گرفتیم این کار را در فرودگاه پیام انجام دهیم که یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی خلبانی و یک فرودگاه بین‌المللی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از تمام کشورهایی که امروز با آنها ارتباط داریم، برای حضور  در این نمایشگاه دعوت می‌کنیم، آنها هم اعلام آمادگی کردند البته بعد از دریافت پاسخ رسمی، اسامی‌شان اعلام می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این نمایشگاه حضور دارند، بنابراین شرکت‌های زنجیره تامین و دانشی ما دراین نمایشگاه حضور خواهند داشت و به همین دلیل هم فرودگاه پیام به‌دلیل وسعت انتخاب شده است.

برگزاری نمایشگاه صنعت هوایی پیام از ۱۶ تا ۱۹ اسفند

در این نشست همچنین اکبر قنبرپور - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی پیام-  با بیان اینکه نمایشگاه صنعت هوایی پیام در سه بخش برگزار می‌شود، گفت: بخش نمایشگاهی با حضور کلیه متقاضیان موثر در صنعت خواهد بود؛ بخش دوم در حاشیه نمایشگاه با هدف تبیین دستاوردهای حوزه هوایی برای عموم مردم و آموزش، بخش سوم هم نمایشگاه هوایی که هواپیماهای تجاری، غیرتجاری و فوق‌سبک در آن به نمایش گذاشته می‌شود. زمان برگزاری نمایشگاه نیز از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ اسفند خواهد بود؛ برای اینکه بخش‌های مختلف مخاطبان از جمله دانشجویی و کارمندان بتوانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی درباره آمار پروازهای فرودگاه پیام بیان کرد: هشت موسسه آموزش خلبانی و ۵۰ پرونده سبک و فوق سبک در فرودگاه پیام فعال است و امکان پرواز هواپیماهای سنگین و سبک در فرودگاه پیام برقرار است. در چهار سال گذشته این فرودگاه ۵۵۰ پرواز مسافری داشته که ۳۳ هزار نفر استفاده کردند، امسال پروازهای نجف در ایام اربعین در فرودگاه دایر شده و به دنبال این هستیم که پروازهای مشهد، اهواز و کیش را هم در فرودگاه پیام برقرار کنیم.

قنبرپور درباره باند فرودگاه پیام و انتقاداتی که به کیفیت آن می‌شود، بیان کرد: در حال حضار مشکل خاصی در باند وجود ندارد و به‌تازگی روکش تاکسی‌وی فرودگاه پیام را تغییر دادیم.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.