کد مطلب: ۸۹۰۹۱۳

قطع واردات از روسیه چه تاثیری بر بازار گازوئیل اروپا خواهد داشت؟

قطع واردات از روسیه چه تاثیری بر بازار گازوئیل اروپا خواهد داشت؟

چشم‌انداز بازار گازوئیل اروپا در زمستان امسال به دقت از سوی سرمایه‌گذاران و فعالان بین‌المللی دنبال می‌شود، زیرا کشورهای اروپایی با اولین زمستان خود بدون واردات گازوئیل از روسیه روبرو خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اتحادیه اروپا واردات فرآورده‌های نفتی روسیه را از 5 فوریه در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین ممنوع کرد و این بلوک تجاری را مجبور کرد تا در ساختار تجارت گازوئیل خود تغییرات ساختاری و بنیادین ایجاد کند.

قبل از جنگ، اروپا یکی از خریداران عمده گازوئیل روسیه بود و در فوریه 2022 حدود 780000 بشکه در روز وارد کرد.

براساس داده‌های S&P Global Commodities at Sea، در اکتبر 2023، تنها 80000 بشکه در روز گازوئیل روسیه در آب‌های اروپا مشاهده شد که عمدتاً منعکس‌کننده انتقال کشتی به کشتی در سواحل یونان است.

برای پر کردن این شکاف، اروپا به منابع جایگزینی مانند خاورمیانه و ساحل خلیج آمریکا روی آورده است.

در فوریه 2022 عربستان سعودی 72000 بشکه در روز به اروپا صادر کرد اما در سپتامبر 2023 میلادی 137000 بشکه در روز ارسال کرد و در اکتبر به 109000 بشکه در روز کاهش یافت.

طبق داده‌های CAS، ایالات متحده قبل از جنگ 43000 بشکه در روز و در سپتامبر 109000 بشکه در روز بارگیری کرد که براساس داده‌های CAS به 43000 بشکه در روز در اکتبر کاهش یافت.

واردات از هند نیز افزایش یافته است زیرا بزرگترین خریدار نفت خام مسکو، سوخت بیشتری را از نفت خام روسیه با تخفیف صادر می‌کند.

دیزلی که در فصل زمستان به اروپا فروخته می‌شود باید قبل از اینکه مومی شکل شود، هنوز باید بتواند در دماهای پایین جریان داشته باشد، و در حالی که دیزل روسی برای سازگاری با آن تصفیه می‌شود، همه دیزل‌ها در سرما عملکرد خوبی ندارند.

 براساس داده‌های تحلیلگران S&P Global Commodity Insights، اسپرد کرک برای گازوئیل در شمال غربی اروپا در ژانویه 2022 برابر با 13.33 دلار در هر بشکه بود، در مقابل میانگین پنج ساله تا آن نقطه 10.99 دلار در هر بشکه.

اثرات ممنوعیت صادرات

 کرک‌های منطقه‌ای دیزل نیز با ممنوعیت صادرات موقت روسیه برای گازوئیل و بنزین که در 21 سپتامبر اعلام شد، در تلاشی برای مهار افزایش قیمت پمپ‌های داخلی تقویت شده است.

 صادرات از طریق خط لوله از آن زمان از سر گرفته شده است، اما بشکه‌های دریایی همچنان ممنوع است.

 الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که دولت روسیه وضعیت فرآورده‌های نفتی را زیر نظر دارد و در صورت افزایش تولید پالایشگاه‌ها، کاهش ممنوعیت صادرات را در نظر خواهد گرفت.

 تحلیلگران S&P Global انتظار دارند که کرک‌های دیزل در اروپا در طول زمستان کاهش یابد، اما تا ماه مارس بالای 24 دلار در هر بشکه باقی می‌ماند که بیش از دو برابر استانداردهای فصلی است.

 طبق داده‌های S&P Global، ذخایر تقطیر در منطقه آمستردام-روتردام-آنتورپ در هفته 19 اکتبر به 13.9 میلیون بشکه رسید که بسیار کمتر از میانگین پنج ساله حدود 18 میلیون بشکه است.

 به گفته تحلیلگران S&P Global، همه نگاه ها به محموله‌های هند و خاورمیانه معطوف است تا شکاف عرضه اروپا را پر کند، در حالی که صادرات ساحل خلیج آمریکا در بحبوحه افزایش مصرف داخلی کاهش می‌یابد.

 

منبع : بازار نفت، گاز و پتروشیمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.