کد مطلب: ۸۹۳۵۱۶

تاکید کشورهای اوپک بر پایبندی به تعهدات پس از خروج آنگولا

تاکید کشورهای اوپک بر پایبندی به تعهدات پس از خروج آنگولا

پس از خروج آنگولا از اوپک، سایر کشورهای این سازمان از جمله عراق، نیجریه و جمهوری کنگو بر پایبندی خود به گروه تولیدکننده نفت تایید کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از خروج آنگولا از اوپک در هفته گذشته، سایر کشورهای این سازمان از جمله عراق، نیجریه و جمهوری کنگو بر تعهد خود به گروه تولیدکننده نفت تایید کردند. به گزارش تارنمای Worldoil، برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر انرژی کنگو در بیانیه‌‌‌‌‌‌ای گفت: ما حمایت قاطع خود را از وحدت و انسجام در قلب اوپک تکرار می‌کنیم. هریک از اعضا، چه آفریقایی و چه غیر‌آفریقایی، نقشی ضروری در دستیابی به اهداف مشترک و حفظ تعادل بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.

آنگولا روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر پس از اختلاف بر سر سهمیه تولید خود از اوپک خارج شد و عضویت این گروه را به ۱۲ کشور کاهش داد و تردیدها را در مورد انسجام آینده آن برانگیخت. اوپک و متحدانش تصمیم دارند ‌بار دیگر تولید خود را کاهش ‌دهند تا قیمت نفت را تقویت کنند، قیمتی که طی سه ماه تقریبا ۲۰‌ درصد کاهش یافته‌است.

تحلیلگران خروج آنگولا از اوپک را یک مورد بسیار کم‌سابقه می‌بینند؛ هرچند که این نوع اقدامات نشان می‌دهد کاهش طولانی‌‌‌‌‌‌مدت تولید می‌تواند انسجام گروه را تحت‌تاثیر قرار دهد. معامله‌گران انتظار دارند که کاهش تولید جدید اوپک همچنان طبق برنامه در ماه آینده اجرایی شود. هاینکن لوکپوبیری، وزیر نفت نیجریه در بیانیه‌ای گفت: «ما در تعهد خود به اهداف اوپک مصمم هستیم و در عین‌حال فعالانه با این سازمان برای رفع نگرانی‌ها، نه‌تنها در داخل مرزهای کشورمان بلکه در سراسر قاره، مصمم هستیم.»

مانند آنگولا، نیجریه نیز با رهبران اوپک بر سر سهمیه تولید خود در سال‌۲۰۲۴ اختلاف ‌نظر داشت، اگرچه به‌نظر می‌رسید ‌این مشکل در آخرین نشست این گروه در ۳۰ نوامبر حل شده باشد. عراق نیز که برای رسیدن به سهمیه جدید خود باید برخی از بزرگ‌ترین کاهش‌های عرضه گروه را در ماه آینده انجام دهد، حمایت خود را از اوپک اعلام کرد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: اوپک در تلاش برای دستیابی به بالاترین نرخ تعادل بین عرضه و تقاضا برای دستیابی به ثبات در بازار جهانی نفت است. این باید منجر به «سطح خوبی از درآمد برای خزانه‌داری فدرال» عراق شود. آنگولا پس از ۱۶ سال‌عضویت از اوپک جدا شد زیرا هدف تولید کمتری را که توسط رهبران این گروه برای نشان‌دادن ظرفیت کاهش‌یافته کشور تحمیل شده‌بود، رد کرد. عراق از توافق اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس برای کاهش عرضه در قالب بیانیه همکاری و در عین‌حال تعهد به کاهش عرضه داوطلبانه نفت شماری از اعضای این ائتلاف حمایت می‌کند.

عاصم جهاد بر حمایت عراق از توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و غیراوپک (اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس) و تعهد این کشور به کاهش عرضه داوطلبانه نفت تاکید کرد. وی افزود: تصمیم عراق در چارچوب تلاش‌های مشترک برای دستیابی به بازار نفت باثبات و متعادل است. سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: دولت عراق به‌‌‌‌‌‌طور جدی از طریق ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس برای دستیابی به تعادل و ثبات لازم در بازار جهانی نفت تلاش می‌کند تا درآمدهای این کشور عضو اوپک از محل فروش نفت در سطحی مطلوب تامین شود.

جهاد تصریح کرد: به لطف توافق کاهش عرضه اعضای ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس، کشورهای عضو از جمله عراق سعی کرده‌اند تعادل بین عرضه و تقاضا با هدف تضمین ثبات در بازار جهانی نفت به بالاترین حد ممکن برسد. وی توضیح داد که این کاهش به عراق اجازه داده ‌است حاشیه‌‌‌‌‌‌ای برای تغییرات در بازار نفت ایجاد کند که به کاهش خطر تحولات بازار جهانی نفت کمک می‌کند.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.