بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت خام اوپک در ماه میلادی گذشته، به پایینترین حد خود در ۳۶ سال گذشته رسید، زیرا جنگ تحمیلی علیه ایران همچنان صادرات از خلیج فارس را مختل کرده و باعث تعطیلیهای بیشتر تولید شده است.
هفت کشور عضو اوپکپلاس امروز تصمیم گرفتند تولید نفت خود را ۱۸۸ هزار بشکه در روز افزایش دهند؛ تصمیمی که به دلیل انسداد تنگه هرمز عملاً روی کاغذ خواهد ماند.
دولتهای حوزه خلیج فارس مدتهاست نسبت به سهمیهبندیهای تعریف شده در اوپک انتقاد دارند؛ محدودیتهایی که به باور مقامهای امیرنشینها بهطور ناعادلانه صادرات آنها را محدود کرده است. با این حال پیشبینی میشود خروج این گروه از کشورها نفوذ اوپک را تضعیف کند.
تصمیم امارات برای خروج از اوپک و مذاکرات داخلی مداوم آن برای تعلیق عضویت در اتحادیه عرب و خروج از سازمان همکاری اسلامی، واضحترین نشانه تا به امروز است که این کشور دیگر بابت جاهطلبیهای خود و تشکیل ائتلافهای سیاسی و امنیتی مستقل مردد نخواهد بود.
رویترز نوشت: خروج ناگهانی امارات از اوپک که با هدف افزایش تولید نفت این کشور انجام شده، یک ضربه جدی به نفوذ و جایگاه عربستان سعودی در بازارهای جهانی انرژی محسوب میشود.
قیمت نفت پس از ثبت بالاترین سطح سه هفته اخیر، با افتی محدود عقب نشست؛ بازاری که همزمان تحت تأثیر تصمیم امارات متحده عربی برای خروج از اوپک و تداوم اختلالات ژئوپلیتیکی ناشی از بسته ماندن تنگه هرمز قرار دارد.
امارات سالهاست که نسبت به سهمیههای تولید خود معترض بوده و معتقد است این محدودیتها مانع از بازگشت سرمایه در زیرساختهای عظیم نفتی این کشور میشود. حالا این کشور تصمیمگرفته از اوپک خارج شود.
تازهترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان میدهد تولید نفت کشورهای عضو این سازمان در ماه ژانویه سال جاری میلادی روزانه ۱۳۵ هزار بشکه کاهش یافته است.
در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که قطع سراسری اینترنت در ایران باعث شد که تلاشهای اوپک برای پایش سطح تولید و حفظ ثبات بازار را پیچیده شود و این سازمان دید بسیار محدودی نسبت به وضعیت فعلی بخش نفت ایران داشته باشد.