خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۷۹۷۶

اوپک‌پلاس برای تعادل بازار نفت، تولید خود را کاهش می‌دهد

اوپک‌پلاس برای تعادل بازار نفت، تولید خود را کاهش می‌دهد

اوپک پلاس در تلاش برای "حمایت از ثبات و تعادل بازار نفت" تولید خود را کاهش می دهد.

به گزارش تجارت نیوز، آمارهای آرگوس نشان می دهد تولید اعضای اوپک پلاس تنها 230 هزار بشکه در روز کاهش داشته که این رقم با هدف تعیین شده این ائتلاف فاصله زیادی دارد. اوپک پلاس در تلاش برای "حمایت از ثبات و تعادل بازار نفت" تولید خود را کاهش می دهد. 

این ائتلاف در ماه نوامبر کاهش 2.2 میلیون بشکه در روز را برای سه ماهه اول سال 2024 اعلام کرد که در شرایط واقعی معادل 500000 بشکه در روز کاهش تولید بود. به عنوان بخشی از این توافق، عربستان سعودی متعهد شد کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز خود را تا پایان ماه مارس تمدید کند، در حالی که روسیه اعلام کرد کاهش صادرات نفت خود را از 300 هزار بشکه در روز به 500 هزار بشکه در روز گسترش خواهد داد.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی در آن زمان اظهار داشت که این کاهش ها تلاشی برای از بین بردن مازاد مورد انتظار در سه ماهه اول است. اما اوپک پلاس مجموعاً 350 هزار بشکه در روز از هدف خود فراتر رفت و 34.67 میلیون بشکه در روز در ژانویه تولید کرد. تولید اوپک پلاس در بالاتر از هدف نشان دهنده چیزی شبیه به یک تغییر دریایی برای ائتلاف است که در سال های اخیر اهداف دست نیافتنی را برای اعضای کلیدی مانند آنگولا و نیجریه تعیین کرده است.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مازاد در ژانویه عراق، قزاقستان و کویت بودند که همگی با کاهش‌های اضافی که ائتلاف در ماه نوامبر اعلام کرد، امضا کردند. عراق با وجود ضمانت‌های عمومی و خصوصی مبنی بر پایبندی به تخصیص آن، همچنان تولیدکننده شماره یک گروه است. عراق تولید خود را 110000 بشکه در روز در ژانویه کاهش داد، اما این همچنان 220000 بشکه در روز بالاتر از هدف کاهش 4 میلیون بشکه در ماه بود.

قزاقستان تولید خود را 20000 بشکه در روز افزایش داد و به 1.62 میلیون بشکه در روز رساند ( 150000 بشکه در روز بالاتر از هدف). تولید کویت 80,000 بشکه در روز کاهش یافت، اگرچه این میزان هنوز 60,000 بشکه در روز بالاتر از تخصیص 2.41 میلیون بشکه در روز بود. اکنون چالش اصلی اوپک پلاس این است که این اعضا به تعهدات خود پایبند باشند.

امارات متحده عربی تنها عضوی بود که در این ماه اجازه افزایش تولید خود را داشت، علیرغم امضای قرارداد با آخرین کاهش تولید. سهمیه رسمی تولید امارات متحده عربی در ژانویه 200000 بشکه در روز افزایش یافت تا منعکس کننده ظرفیت فزاینده این کشور باشد که بیش از لغو تعهد کاهش سه ماهه اول این کشور است. تولید آن 20000 بشکه در روز افزایش یافت و به 2.92 میلیون بشکه در روز رسید و 10000 بشکه در روز بالاتر از هدف خود باقی ماند.

منبع : بازار نفت گاز و پتروشیمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.