در گزارش اخیر آژانس بینالمللی انرژی نکات مهمی در مورد آینده بازار نفت وجود دارد. ذخایر نفت کاهش چشمگیری پیدا کردهاند و از سوی دیگر به دلیل امکان صلح میان ایران و آمریکا، روند بهبود تقاضای نفت در آینده پیشبینی شده است. در این میان، روند تولید نفت کشورها نیز تغییرات قابل توجهی داشته است.
میزان تولید نفت کشورهای منطقه تحت تاثیر حمله اسرائیل و آمریکا به ایران تغییرات قابل توجهی یافت. در این میان برخی از کشورها کاهش بیش از 70 درصدی تولید نفت را تجربه کردند.
میزان تولید نفت کشورهای خلیج فارس نسبت به پیش از آغاز جنگ کاهش قابلتوجهی یافت. در میان این کشورها، کویت با کاهش 77 درصدی بیشترین درصد کاهش تولید نفت را تجربه کرد و عربستان سعودی با کاهش 3.42 میلیون بشکهای متحمل بیشترین میزان کاهش تولید شد.
اختلال در جریان نفت از تنگه هرمز موجب توقف بیش از ۱۴ میلیون بشکه در روز از تولید نفت و کاهش عرضه تولیدکنندگان خلیج فارس به بیش از یک میلیارد بشکه شده است.
آژانس بینالمللی انرژی در بخشی از گزارش ماهانه خود در آوریل وضعیت عرضه نفت در خلیج فارس را ارزیابی کرده است. آنطور که پیداست به دنبال پرشدن مخازن ذخیره و کاهش عبور و مرور از تنگه هرمز، بخشی از توان تولید نفت منطقه ممکن است هیچگاه بازیابی نشود و به سطح پیش از جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران بازنگردد.
در تحلیل «محاصره نفتی»، یک دوگانه غلط مدام تکرار میشود: یا گفته میشود اگر تولید نفت ایران متوقف شود، بخش قابلتوجهی از نفت برای همیشه در زمین حبس میشود و عملا از دست میرود؛ یا در طرف مقابل ادعا میشود هیچ اتفاق خاصی نمیافتد و هر زمان اراده کنیم، تولید ظرف مدت کوتاهی به سطح قبلی برمیگردد.
اخیرا خبرهایی مبنی بر اینکه بروز اختلال در عرضه نفت ایران با وجود حضور نظامی آمریکا بعید است، منتشر شده. این تحلیل به موسسه کپلر نسبت داده شده است که در ادبیات نفتی به «موسسه بینالمللی تحلیل داده و ردیابی کشتیها» اشاره دارد. این در حالی است که این تحلیل توسط یک موسسه مالی به نام «کپلر شورو» نوشته شده که مرجعیت موسسه بینالمللی کپلر (kpler) را ندارد.