کد مطلب: ۹۰۰۳۲۲

در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود

در ١٠ سال آینده هیدروژن، جایگزین گاز در صنعت پتروشیمی دنیا می‌شود

حسین میرافضلی گفت: در ۱۰ سال آینده، آب را تجزیه می‌کنند، اکسیژن آن در بخش‌های مختلف مصرف می‌کنند. هیدروژن نیز در بخش سوخت و صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، کشورهای عربی همسایه ایران، با وجود داشتن منابع عظیم نفت و گاز خود روی به تولید انرژی پاک مانند هیدروژن آورده‌اند تا در آینده بدون کربن جایگاه مهمی داشته باشند و جریان درآمدی خود را نیز حفظ کنند. اما در ایران توسعه بخش هیدروژن نیز مانند سایر حوزه های انرژی مانند نفت و گاز به شدت به تحریم ها گره خورده و با توجه به هزینه بالا و تکنولوژی آن، بدون رفع این محدودیت‌ها امکان ورود پرقدرت از ایران سلب خواهد شد.

 

حسین میرافضلی، کارشناس انرژی، هیدروژن را آینده انرژی جهان دانست و  گفت: ما سوخت‌های فسیلی همانند نفت و گاز را برای تولید متانول، الفین، آمونیاک و… نیاز داریم، این درحالی است که می‌توان با هیدروژن به‌راحتی این محصولات را تولید کنیم.

میرافضلی ادامه داد: اگر هیدروژن داشته باشیم، می‌توانیم محصولات پتروشیمی تولید کرده و نیاز به گاز نداریم.

او با اشاره به اینکه پایه صنعت هیدروکربنی، ‘سین‌گس” است، بیان کرد: “سین‌گس” به مخلوط گازی از هیدروژن و کربن منوکسید گفته می‌شود که با آن می‌توان بنزین، گازوئیل، متانول، الفین و… تولید کرد؛ دنیا به این سمت حرکت می‌کند.

میرافضلی افزود: برخی تصور می‌کنید که هیدروژن تنها برای سوخت است اما سوخت تنها یکی از کاربردهای هیدروژن است‌. در ۱۰ سال آینده، آب را تجزیه می‌کنند، اکسیژن آن در بخش‌های مختلف مصرف می‌کنند. هیدروژن نیز در بخش سوخت و صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود.

او گفت: شرایط کشور به‌نحوی است که هیدروژن اولویت محسوب نمی‌شود. اما در عربستان برای سابیک هیدروژن یکی از اولویت‌های اصلی محسوب می‌شود.در ایران حفظ وضع موجود است اولویت است درحالی که با توجه به پتانسیل‌های و ظرفیت‌های کشور، ایران می‌تواند در هیدروژن پیشرو در جهان باشد.

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.