خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۳۱۶۲

ماجرای صف سیلندر گاز در جیرفت چه بود؟

ماجرای صف سیلندر گاز در جیرفت چه بود؟

کلیپ‌هایی از صف کشیدن افراد برای خرید کپسول گاز در جیرفت در حالی طی روزهای منتهی به عید خبرساز شد که مسئولان محلی می گویند علت آن کاهش سهمیه گاز بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آنطور که مسئولان جیرفت اعلام می کنند، کاهش ۵۰۰ تن از سهمیه گاز مایع جنوب کرمان موجب شده در اواخر هر ماه تعداد سیلندرهای گاز کمیاب یا گاه نایاب شود و شاهد صف‌ در مقابل نمایندگی های فروش در این منطقه باشیم.

گفته می شود کم آمدن گاز مایع در روزهای آخر هر ماه بعضی از نمایندگی ها را تعطیل کرده و در نتیجه موجب تشکیل صف در مقابل بعضی دیگر از نمایندگی های فروش می شود.

تنها یک شرکت توزیع کننده اصلی سیلندر گاز مایع در کل هشت شهرستان جنوبی کرمان وجود دارد که با تزریق گاز مایع از منابع بزرگ در سیلندرها آنها را آماده توزیع در دیگر شهرستان ها می‌کند.

توضیح فرماندار

فرماندار جیرفت درباره شرایط اخیر گفت: ۵۰۰ تن از سهمیه گاز ماهانه جنوب کرمان کم شده و به همین دلیل ۶ روز کپسول گاز نداشتیم.

احمد بلندنظر ادامه داد: از ۲۳ تا ۲۸ اسفند سیلندر گاز در جیرفت نداشتیم و با پیگیری که صورت گرفت ۲۸ اسفند مقداری تامین شد.

وی اظهار داشت؛ بعد از کاهش سهمیه از ۲۵ هر ماه سلیندر گاز کم می آید و فقط امیدواریم با گرم تر شدن هوا در تابستان میزان مصرف گاز مایع نیز کم شود.

اجرای خط انتقال گاز عامل کاهش سهمیه

فرماندار شهرستان جیرفت در پاسخ به چرایی کاهش سهمیه بیان کرد: با توجه به اینکه خط انتقال گاز (شبکه) در شهرستان در حال انجام است، سهمیه گاز مایع را کاهش داده‌اند.

وی در عین حال تصریح کرد: اما همه مردم جنوب استان کرمان تمکن مالی لازم ندارند که بتوانند لوله کشی گاز منازل خود را انجام دهند و در بسیاری از مسیرهایی که خط انتقال گاز هم رفته تعداد زیادی از مردم هنوز لوله کشی گاز را انجام نداده اند.

بلندنظر تاکید کرد: اگر تسهیلاتی برای لوله کشی گاز در اختیار مردم محروم این منطقه قرار گیرد می‌تواند میزان بهره‌مندی از گاز لوله کشی در منازل جیرفت را افزایش دهد.

وی یادآور شد: البته روند انتقال خط لوله گاز هم کُند است و بخش های زیادی از این امکان هنوز بهره‌مند نشده‌اند.

خبرگزاری ایرنا ۲۴ دی سال گذشته نیز گزارشی از کمیابی سیلندر گاز و افزایش صفوف منتشر کرده بود که در آن زمان معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان گفته بود: سهمیه جنوب کرمان کاهش نیافته است. اما اکنون فرماندار جیرفت خبر از کاهش ۵۰۰ تنی سهمیه جنوب کرمان می دهد که می ‌تواند تاثیر زیادی در سهولت تامین سیلندر گاز داشته باشد.

به گزارش ایرنا دوگانه کاهش سهمیه سوخت و گاز مایع و نیز قاچاق درحالی در جنوب و شرق استان کرمان برقرار است که مساله را بسیارپیچیده کرده است؛ از طرفی با برخی افراد در گلخانه ها یا دیگر واحدها مواجه هستیم که باوجود انتقال شبکه گاز، از خط لوله استفاده نمی کنند زیرا تمایل دارند سهمیه گازوئیل بگیرند؛ از طرفی مسئولان معتقدند با وجود انتقال خط شبکه، ضرورتی به کپسول یا گازوئیل نیست؛ درحالی که برخی مسئولان محلی می گویند بعضی از شهروندان نیز تمکن مالی لازم برای خط انتقال گاز ندارند و باید به آنان کمک شود.

انتظار می رود به همت مسئولان محلی، این دوگانه حل و ضمن جلوگیری هرچه تمام تر از قاچاق سوخت، شهروندان محلی نیز برای تامین سوخت یا گاز به دردسر نیافتند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.