کد مطلب: ۹۰۳۱۹۷

لزوم حرکت در مسیر جدید انرژی همگام با تحولات بین‌المللی

لزوم حرکت در مسیر جدید انرژی همگام با تحولات بین‌المللی

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در شرایطی که نقشه بازار انرژی در دنیا دچار تغییر شده‌ ما نیز باید دیپلماسی به‌روزی را با توجه به این تحولات در دنیای انرژی اتخاذ کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمود خاقانی درباره آنچه صنعت نفت باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: اکنون صنعت نفت در کشور ما نیاز به مواقبت های ویژه دارد در این رابطه ابتدا باید نسبت به حفظ و تامین نیاز نیروی انسانی این صنعت اقدام شود.

وی افزود: با نگاه به بودجه سال ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه در می بابیم که آینده صنعت نفت در آنها نامفهوم ترسیم شده به این معنا که اینگونه عنوان شده که بدون‌ برجام و FATF صنعت نفت مدیریت شود.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: از جمله اینکه نحوه فروش و دریافت پول نفت نامشخص است و ارز درآمد نفتی چگونه در اقتصاد کشور تاثیر دارد. این منجر به این می‌شود در سال ۱۴۰۳ صنعت نفت دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: یکی از فازهای مهم پارس جنوبی فاز ۱۱ است که قرارداد توسعه آن در دولت گذشته با توتال و شرکت چینی و پتروپارس منعقد شده بود که بعد از خروج ترامپ از برجام این قرارداد منتفی شد و اکنون‌باید در اولویت جدی قرار گیرد.

خاقانی گفت: اقتصاد خرد و کلان کشور به درآمدهای نفتی وابسته است و این اقتصاد با افزایش رقم مالیات چندان امکان تداوم حیات ندارد زیرا همچنان در کشور ما نفت حرف اول را می زند بنابراین همچنان توسعه آن باید در اولویت اول قرار گیرد. 

وی بیان داشت: یکی از اولویت هایی که باید در صنعت نفت کشور در دستور کار قرار گیرد اینکه افزایش تولید گاز را در دستور کار قرار دهیم و نیاز صنایع و نیروگاه و پتروشیمی را تامین کنیم تا کالای با ارزش افزوده بالاتر تولید شود همچنین با تولید و تامین‌سوخت نیروگاهی در راستای صادرات بیشتر برق گام برداریم.

این کارشناس انرژی گفت: ناترازی گاز و برق برای بخش خانگی و صنعت بیشتر خواهد شد و این مقوله با‌واردات خودروهای برقی تشدید خواهد شد بنابراین باید نسبت به تولید بیشتر گاز برای توسعه صنعت نیروگاهی اقدام کنیم.

وی صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه در دیگر کشورهای نفتی را از دیگر برنامه ها برشمرد و بر تداوم این پروژه ها تاکید کرد.

خاقانی حرکت در مسیر بهینه سازی مصرف را از دیگر برنامه های الزامی در بخش حامل های انرژی عنوان کرد.

وی گفت: در شرایطی که نقشه بازار انرژی در دنیا دچار تغییر شده‌ ما نیز باید دیپلماسی به‌روزی را با توجه به این تحولات در دنیای انرژی اتخاذ کنیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.